Edu-Art

Zsoldos Dávid: "A kreativitás nem a művészet előjoga"

2012.08.23. 09:40
Ajánlom
A BKF szeptemberben induló Kreatív event menedzsment (KEM) képzéséről és a hozzá kapcsolódó pályázatról, több mint tíz éves kulturális vállalkozói tevékenysége során felhalmozott tapasztalatairól és természetesen a kreativitásról is kérdeztük a Libri Média ügyvezetőjét.

- Hadd kezdjük a beszélgetést kicsit távolabbról: legutóbb mint a Fidelio Média alapítóját faggattunk az Art & Business képzés oktatójaként, most viszont mint a Libri Média ügyvezető igazgatója vagy feltüntetve a 2012 szeptemberében induló Kreatív event menedzsment szak oktatói között. Ezek szerint megmaradt a rendezvényszervezés az új cég profiljában?

- A Fidelio és a Port.hu házasságából idén nyáron megalakult Libri Média - elsősorban online és print kiadványainak köszönhetően - a hazai szórakoztató-kulturális média egyik legfontosabb szereplője lett. Célunk, hogy a Port.hu hatalmas online elérését és évek óta piacvezető adatbázisait a Fidelio sokoldalú médiakompetenciájával és a Libri-csoport egyéb kulturális befektetéseivel összhangban a lehető legsokoldalúbban használjuk ki olvasóink és partnereink érdekében. A kulturális eseménymenedzsmentet mindazonáltal eddig is csak kiegészítő tevékenységként végeztük, hiszen nem önálló produkciós irodaként dolgoztunk. Egy médiacégtől szereptévesztés is lenne, ha az ügyfelei piacából próbálna megélni. Ugyanakkor a Fidelio mint kulturális területre specializálódott ügynökség természetesen a továbbiakban is kész széles spektrumot felölelő szolgáltatásnyújtásra, beleértve a rendezvényeket is. Azt tapasztaljuk ugyanis, hogy egyre nagyobb az igény arra, hogy a kreatív koncepció, az esemény és a hozzá kapcsolódó feladatkörök egy kézben összpontosuljanak.

- Az őszi KEM-kurzuson mivel várod a hallgatókat?

- Olyan kulturális fesztiválokkal fogunk esettanulmány-szerűen foglalkozni, melyek bizonyos szempontból egyedülállónak számítanak Magyarországon, számos közülük pedig már külföldön is nevet szerzett magának. Természetesen nemcsak én osztom majd meg a tapasztalataimat, hanem - az ismeretátadás egyik legautentikusabb módját alkalmazva - maguk az egyes fesztiválok vezetői és alapítói is beszámolnak az élményeikről. Bár minden fesztivál más és más, és a különféle kérdésekre megválaszolásához szükséges válaszok nagyban függnek a fesztivál méretétől, célcsoportjától és még sok más egyéb szemponttól is, a lehetséges buktatók és a legfontosabb aranyszabályok azért összefoglalhatók egy kurzus során, még akkor is, ha a siker receptje mindig egyedi.

- Gondolom, az egyik esettanulmány a 20. Sziget lesz, melyen idén az összes művészeti eseményt egy helyszín, nevezetesen a Fidelio KultúrZóna fogta össze. Milyen új lehetőségeket jelentett ez?

- A színpadért felelős Goda Gáborral és csapatával már évek óta szomszédok voltunk, így egy pillanatig sem merült fel bennem, hogy az összeköltözéssel problémák lehetnek. Tisztában kellett lennünk viszont azzal, hogy a jegyeket nem a Fidelio Kultúrzóna kedvéért veszik meg a látogatók. Ezért is volt leírhatatlanul örömteli érzés látni, amint például a Moltopera előadásán a már meglehetősen kapatos és jóval hangosabb zenéhez szokott fiatalokat elkapja a hév (nem a szentendrei), és csillogó szemekkel bólogatnak Mozart mindenki számára ismerős dallamaira. Remélem, hogy jövőre is lesz otthona a Szigeten a színháznak, a jazznek, a klasszikus zenének - rajtunk nem fog múlni, az biztos.

- Jól sejtem, hogy a klasszikus zenei rendezvények speciális ismereteket és készségeket is igényelnek?

- Ebben a szcénában nem árt, ha a rendezvényszervezői ismereteken, de még inkább tapasztalatokon túl az ember valóban ismeri és szereti a klasszikus zenét. Ez ugyanis meglehetősen speciális terület: másképp kell hangosítani - ha egyáltalán szükség van rá -, az egyes hangszerek speciális bánásmódot igényelnek, a művészek más konvenciókhoz vannak szokva, mint a könnyűzenében. És persze az sem jelent hátrányt, ha a koncertszervezőnek szemet szúr, ha a műsor túl hosszúra van tervezve. Ehhez viszont évek kellenek, a klasszikus zenei repertoár ugyanis - ahogyan a koncertszervezés során elkövethető malőrök hibahányadosa - óriási.

- Melyik volt az eddigi legemlékezetesebb kulturális rendezvényed?

- Nagyon nehéz lenne választani közülük. A Sziget Fesztiválra több mint 10 éve viszünk különböző produkciókat, és rengeteg szép emlékem van az elmúlt évekből. De a legkedvesebb mégis talán A kis herceg című meseopera magyarországi bemutatója volt még 2005 őszén. Pénzügyileg ugyan hatalmasat buktunk, én mégis sikerként tartom számon az erőnkön felüli vállalásból született lelkes - és tanulságos - munkafolyamatot és az óriási ovációval kísért két előadást.

- Ezeknek a tapasztalatoknak persze nyilván csak töredékét lehet a Kreatív event menedzsment szakirányú továbbképzés két féléve alatt átadni. Miért érdemes mégis jelentkezni a KEM-képzésre?

- Mindazoknak megéri beiratkozni, akik szeretnék közelebbről látni, hogyan "készülnek" a legsikeresebb magyarországi kulturális fesztiválok - akár azért, mert egyszer maguk is egy fesztivál szervezőiként szeretnének dolgozni, akár azért, hogy már saját, új fesztiváljuk megálmodásakor elkerüljék a lehetséges buktatókat.

- Az ősszel induló KEM-szemeszter újdonsága a "Mutasd magad lelKEM!" pályázat, amelynek nyertese térítésmentesen vehet részt képzésben. A kiíráshoz több szállal is kötődsz, hiszen nem másról van szó, mint a WAMP-on felállítandó Port.hu színpad programjainak megtervezéséről, köztük az előbb említett Moltopera Társulat fellépéseivel. A feladat egyrészt tényleg életszagú és izgalmas, másrészt elég komoly feladat elé állítja a jelentkezőket. Rendezvényszervezési tapasztalat nélkül hogyan lehet esély a győzelemre?

- Mindenkinek van esélye, aki elég kreativitást érez magában. A nyertes pályázathoz ugyanis nem kell több, mint egy frappáns és ésszerű ráfordításokkal kivitelezhető ötlet, amit később a szerencsés kiválasztott saját maga meg is valósíthat.

- Apropó kreativitás: a március 29-én megrendezett "Új utak 2012 - kreatív menedzserek nemzetközi konferenciája" címmel megrendezett második Arts&Business kerekasztalon Alastair Creamer, az egyik vezető brit kreatív ügynökség alapítója a művészetekben rejlő kreativitást határozta meg a vállalati működés egyik fontos motorjaként. Te is tudod kamatoztatni az általad vezett cégekben az egykor zongora mellett megszerzett tapasztalatokat?

- Teljesen egyetértek Creamerrel, és úgy gondolom, ma már mindenhol így vélekednek, ahol adott probléma esetében készek újragondolni a munkafolyamatokat és alternatív válaszokat keresni rájuk. Márpedig ez az attitűd, ha különböző mértékben is, de igaz valamennyi tevékenységre a közlekedésszervezéstől a műanyag-fröccsöntésig, a médiától az IT-n át a rendezvényszervezésig. A kreativitás ugyanis nem a művészet előjoga!  

A BKF és az Arts & Business Kft. Kreatív event menedzsment szakirányú továbbképzésére 2012. szeptember 10-ig lehet jelentkezni. Ha szeretnél a képzésben tandíjmentesen részt venni, jelentkezz szeptember 10-ig a "Mutasd magad lelKEM!" pályázatra is, melynek nyertese ráadásként meg is valósíthatja projekt-ötletét. A feladat a PORT.hu Színpad koncepciójának (program struktúrájának) és megjelenésének megtervezése a WAMP-on, amelyen fellép a Moltopera is. A KEM-képzésről és a pályázatról mindent megtudhatsz a http://www.facebook.com/KreativEventMenedzsment oldalt lájkolva is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nagy neveket rendez Török Ferenc a Vígszínházban

A Bella Figura című darabot mutatja be online a Vígszínház Török Ferenc rendezésében. A 21. századi párkapcsolatokról és emberi viszonyokról szóló előadás premierjét február 27-én, szombaton láthatja a közönség.
Színház

Újabb 26 oktató mondott fel az SZFE-n az őszi félév végén

A Színház- és Filmművészeti Egyetem további 26 oktatója mondott fel, Vidnyánszky Attila pedig interjút adott, és sikertelen liberális támadásról és fájó kijózanodásról beszélt, és állította, hogy többen jelentkeztek az egyetemre, mint tavaly.
Zenés színház

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Klasszikus

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.
Klasszikus

Február 28-ig jelentkezhetsz kedvezményesen a Crescendóra

Február végéig kedvezményesen várja jelentkezőit a nemzetközi komolyzenei mesterkurzus, a Crescendo Nyári Akadémia, melyre 17. alkalommal kerül sor Tokajban 2021. július 21. és augusztus 2. között.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.