Edu-Art

Zsűri és közönség egy véleményen

Egy hónapja ért véget a budapesti Liszt-verseny, melynek nyertese néhány nap múlva újra Budapesten lép fel – kiváló alkalom, hogy felidézzük döntő eseményeit.

A verseny elődöntőiről és középdöntőiről A Liszt-verseny döntőjének küszöbén címmel számoltunk be, jelen sorok először az LFZE diákújságja, a Figaro hasábjain jelentek meg.  

 

Régi hagyomány, hogy a legjobbnak bizonyuló zongoristák Liszt Ferenc h-moll szonátáját játsszák a zeneszerző nevében rendezett versenyek végső megmérettetésén. Ez alól a mostani sem képezett kivételt. Persze a választás nem csak szokásnak tudható be. Kétségtelen, hogy Liszt életművében ez a legnagyobb szabású szóló zongoramű, melyben a komponista bonyolult személyiségének összes eleme felfedezhető.

Vásáry Tamás előszeretettel említi Liszt Faust-szonátájaként a darabot. És valóban, ha létezne a filozófiai eposz műfaja a zenében, a h-moll szonáta lehetne az iskolapéldája. A kezdő és a befejező pontszerű h hangban - ismét Vásáry Tamást idézve - a mindenség fedezhető fel, a megjelenő karakterekben ott van az ördög, a szerelem és a vallás. És hogy miért szonáta? Ezt a kérdést minden valamire való zenetudós és művész feltette már magában. A legtöbb elemzésben megpróbálják a szonátaforma és műfaj hagyományos kereteibe szorítani a művet, több-kevesebb sikerrel.

Közel sem mondható egyértelműnek tehát a darab értelmezése. Épp ezért alkalmas arra, hogy a verseny öt legjobb zongoristája megmutathassa saját elképzelését, és egyben tanúbizonyságot tegyen virtuozitásáról is. Mivel már az utolsó fordulónál járunk, a megvalósításhoz szükséges eszköztára mind az öt művésznek megvan. Ami különbséget tehet köztük, az az értelmezés, stílus, a darabbal való azonosulás mértéke.

Az esti műsorra két zongoraversenypár közül választhattak az ifjú zongoristák. A zsűri döntötte el, melyiket játsszák végül a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával. Itt elsősorban Medveczky Ádám karmesterrel és a zenekarral való együttműködés volt döntő. Persze az egyéni megközelítés, virtuozitás itt is megmutatkozott, de mivel mindenki ugyanazzal a zenekarral játszott, érdekesebb volt, hogy mennyire tudnak kommunikálni a dirigenssel, illetve egymásra hangolódni a zenekarral.

Elsőként az éppen a díjkiosztó napján 23 éves Balázs Jánost hallhattuk. H-moll szonátája rendkívül érzelemdús, finom mozzanatokban gazdag előadás volt. Az öt versenyző közül az ő megközelítése mondható a leginkább rendhagyónak. A lírai részeket döbbenetesen lassan játszotta, ezzel olyan színeket kihozva mind a hangszerből, mind a műből, melyeket nem gyakran hall az ember. A zsűri az Esz-dúr koncertet választotta az esti erőpróbára, így a verseny első zenekari produkciója Liszt leghíresebb zongoraversenye lett. Balázs János rendkívüli magabiztossággal ült a zongorához, melyet az egész darab alatt meg is tartott. Végig összpontosított figyelemmel játszott, a zenekar és Medveczky Ádám minden rezdülését figyelte, így egy igen igényes előadással ajándékozta meg a közönséget.

Magyar versenyzőnket Sergey Belyavskiy, a mezőny legfiatalabb pianistája követte. Fegyelmezett zongorajátéka és ördögi technikája alapján jóval idősebbnek gondolnánk 17 évesnél. Talán éppen mértéktartó stílusa miatt kevésbé ütközött ki a személyisége a h-moll szonátában. Este az A-dúr zongoraversenyt játszotta, amelynél még inkább érződött, hogy nem volt elég ideje rutint szerezni a zenekarral való játszásban. Kevésszer nézett a karmesterre, néhol hallani lehetett, hogy nincs pontosan együtt a többiekkel. Ennek ellenére valószínűleg nagy karrier áll az ifjú orosz művész előtt.

A szombati nap utolsó versenyzője Ilya Kondratiev volt. Oroszosan erőteljes játékmódja magával sodorja a hallgatót, rendkívül közeli billentése hallatlan intenzitást kölcsönöz játékának. A h-moll szonáta fúgája energikusan indult, és olyan organikusan épült fel, mint talán egy másik versenyzőnél sem. Szintén az A-dúr zongoraverseny szerepelt Kondratiev műsorán, melyet így még az előző előadás friss emlékével fülünkben hallgathattunk meg a szünet után. Markáns játékával sikerült megteremtenie az egyensúlyt a zongora és a zenekar közt, a közönség pedig őt illette meg a nap leghosszabb tapsával.

Szeptember 18-án Nicolas Namoradze játszotta elsőként a h-moll szonátát a délutáni koncerten. Rendkívül kottahű játéka precizitásról árulkodik, bár kevésbé sikerült átadni egyéni elképzeléseit a darabbal kapcsolatban, mint amennyire azt Liszt műve megengedi. Este a Haláltáncot kérte tőle a zsűri. Medveczky Ádám zseniálisan építette fel a darabot, a zenekar úgy szólt, ahogyan szólnia kellett. Namoradze erőteljes játékához jól illett a groteszk mű, bár kissé keveset kommunikált a karmesterrel Belyavskiy-hoz hasonlóan.

Alexander Ullmann brit versenyző előadása maradt utoljára. A délutáni h-moll szonátában a karakteres elemek mellett nagyon finom, lírai mozzanatok is jelen voltak. Este harmadszor is meghallgathattuk az A-dúr zongoraversenyt. A közönség szűnni nem akaró tapsvihara már sejteni engedte az eredményt.

A verseny győztese a 20 éves Alexander Ullmann lett, második helyezést ért el Ilya Kondratiev, a harmadik díjat pedig Balázs Jánosnak ítélte a zsűri. Ősi trükk, hogy ha valakit szeretnénk, hogy megnyerjen egy versenyt, tapsoljuk vissza minél többször, mert a közönség hatása alól a zsűri sem tudja kivonni magát. A mellékelt ábra bizonyítja, hogy ezúttal is bevált a módszer.

Alexander Ullman október 22-én este fél nyolctól a Károlyi Palotában lép fel a versenyt szervező Filharmónia Budapest Liszt-verseny győzteseket szerepeltető hangversenyén, Olga Kozlova és Farkas Gábor társaságában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Edu-Art gyerek

Kányádi Sándor mesét mond a krumpliról

A televízió hőskorában, amikor a látványláda értéket közvetített, Kányádi Sándor elmondta a Krumplis mesét a Cimbora című tévéműsorban. A műsor nevét azóta alapítvány őrzi, és a Balatonon rendeznek foglalkozásokat a gyerekeknek.
Edu-Art bohóc

Csinálj magadból hivatásos bohócot!

40 év után először indul nappali tagozatos bohócképzés a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskolában érettségizett fiatalok számára. Emellett más, a cirkuszművészettel kapcsolatos felnőtt szakképzésekre is lehet jelentkezni augusztus 21-ig.
Edu-Art interjú

„Nem biztos, hogy csak a szép hangban lehet gyönyörködni”

Fekete Mari zenei vezető, művésztanár, 55 éve tanít zenés színpadi gyakorlatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A pályán eltöltött évtizedekről, régről és a máról, énektanításról és tizenkét németül tátogó törpéről beszélgettünk vele.
Edu-Art tünet együttes

Menedzsert és táncosokat keres a Tünet Együttes!

A független hazai kortárs tánc és színházi élet meghatározó társulata keresi legújabb csapattagjait.
Edu-Art müpa

Tehetségkutatót rendez a Müpa

"A föld alól is előkeresi a tehetségeket a Müpa" - avagy ismét megrendezik a rendhagyó, underground tehetségkutatót a Müpa mélygarázsában. A május 10-ig pályázó zenekarok közül a Müpában idén fellépő zenészekből álló szakmai zsűri választja ki az öt nyertest, akik május 26-án önálló koncertet adhatnak a Garázsband Fesztiválon.