Géza

Bartók – elődök, kortársak, követők

2011.04.13. 13:40

Programkereső

Ezzel a mottóval rendezik meg a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivált Szombathelyen 2011. július 8-18. között.

A komoly műhelymunka mellett a szombathelyi Nemzetközi Bartók Szeminárium vonzereje, hogy hangulatos fesztivál események: koncertek, filmvetítés, kirándulás, szabadtéri programok kapcsolódnak hozzá. A szeminárium középpontjában természetesen mindig a Bartók-életmű egy-egy lényegi eleme áll. A téma ennek megfelelően változatos, az előző években fókuszban volt már a zenés színpad, a távol-kelet vagy az improvizáció. 2011-ben pedig a „Bartók - elődök, kortársak, követők" mottóval indul útjára a rendezvény

A program tehát nemcsak a Bartók utáni zenét állítja a középpontba, hanem azoknak a zeneszerzőknek a művészetével is foglalkozik, akik Bartókra nagy hatást gyakoroltak: Liszt, Debussy, Richard Strauss. A professzorok ennek megfelelően állították össze az elemezendő, gyakorlásra váró kurzusanyagot.

Pauk György, a hegedű kurzus vezetője minden jelentkezőtől elvárja, hogy játsszon egy Bach-tételt és valamit Bartóktól. A kurzus repertoárjára egy-egy különleges témát keres Bartók mellé. „Tavaly ilyen volt a francia repertoár, amit szeretek, és tudom, Magyarországon nem nagyon játsszák. Sajnos sok mindent nem játszanak, cseh műveket sem. Idén a két nagy romantikustól, Brahmstól három, Schumanntól pedig két szonátát választottam. - mondta el. De kiemelte Richard Strauss Esz-dúr szonátáját is. - Nálam Londonban, a Királyi Akadémián minden gyerek játssza. Egész korai mű (1887), és amikor vesszük, a növendékeknek először meg kell hallgatniuk A rózsalovagot, amit ugyan huszonhárom évvel később komponált, de néhány motívum már a szonátában megjelenik. Elbűvölően szép, de nehéz, nagyon nagy harminc perces darab. Érdekes a kurzus anyagából a második Schumann szonáta, a d-moll is, ami szintén ritkán hangzik el, mert nem hegedűszerű."

Bartók Fesztivál Szombathely
Bartók Fesztivál Szombathely

Peskó Zotán, a karmester kurzus professzora is hasonlóképpen gondolkodik az anyagról: „Idén hosszan fogok beszélni a Faust-szimfóniáról, amit én Liszt egyik legnagyobb művének tartok. Hiszen nemcsak Liszt életművében kiemelkedő jelentőségű, hanem motívumkezelésében a kortársakra és az utódokra is rendkívüli hatással volt. Bartók például a h-moll szonáta mellett a XIX. század legnagyszerűbb alkotásának tartotta. Szeretnék rávilágítani, hogy egy-egy motívumot milyen különbözőképpen formál át a zeneszerző, véleményem szerint ennek az elemzésére most szükség van." Érdekes - véli -, hogy e Liszt-szimfónia két szélső tételének elrajzolt, eltorzított Faust-arca, mint kompozíciós megoldás, hogyan él tovább a Két kép című Bartók műben, ami ugyancsak a kurzus anyaga, sőt a Hegedűversenyben is. 

Az elődök és kortársak hatásának elemzése nemcsak a kurzusok anyagában, a hangversenyek műsorán és a zenetudományi előadásokban egyaránt megmutatkozik. A párbeszéd jelentősége a Bartók-kutatásban címmel rendeznek tudományos konferenciát. Idén tehát a kutatás és az előadóművészet összefüggése a fő téma - gazdag részletekkel. A zenei előadói gyakorlat összefüggését, a stílus- és notációs kérdéseket, korai hangfelvételeket vizsgálják és elemzik. A konferencián az 1961-ben, fél évszázada alapított Bartók Archívum munkatársainak két hosszabb ideje előkészületben lévő vállalkozását, Somfai László angol nyelven készülő tematikus Bartók-műjegyzékét és Bartók kompozícióinak előkészületben lévő kritikai összkiadását is bemutatják.

Bartók Fesztivál Szombathely
Bartók Fesztivál Szombathely

A kurzusoknak nemcsak visszatérő hallgatói vannak, hanem olyan mesterei, akiknek a kedvéért szívesen jönnek vissza a növendékek. Tihanyi László nemcsak a karmester kurzusban professzortársa Peskó Zoltánnak. Wilheim András és Fabio Nieder olasz származású zeneszerző, zongoraművész és karmester mellett a zeneszerző aspiránsok képzésében is részt vállal. A zongoristák „túlsúlya" a szemináriumon is megmutatkozik, számukra külön kurzust szerveznek Eckhardt Gábor, illetve Nagy Péter vezetésével. Meláth Andrea, aki a karmester kurzus munkáját segíti, énekes képzést is vezet. Kim Kashkashian örmény származású, Detroitban született brácsaművész szívesen látott vendége a magyar koncerttermeknek, többször fellépett Budapesten. Most növendékeket fogad Szombathelyen. Jacques Zoon holland fuvolaművész Geoffrey Gilbert és Adorján András mellett szerzet kurzusvezetői gyakorlatot. A találkozás vele nemcsak a fuvolára írt darabok miatt izgalmas, hangszerkészítő lévén az instrumentumról tud mély ismereteket átadni.