Szilárda

Nutellaszínház, babaszínház

2011.06.13. 11:03

Programkereső

Idén nagyjából másfél napot tudok Pécsen tölteni, de szerencsére ebből az egész az, amikor a harmadéves bábosztály vizsgáit játszották.

A "gyerekeket" - álljon is itt a nevük: Ambrus Laura, Andrusko Marcella, Bohoczki Sára, Czupi Dániel, Eke Angéla, Fehér Dániel, Fritz Attila, Hoffer Károly, Ivanics Tamás, Makra Viktória, Márkus Sándor, Mórocz Adrienn, Spiegl Anna, Szolár Tibor - még szeptemberben ismertem meg, amikor a kritikusdíj-átadóra készültünk. Ők voltak a statisztéria, a tánckar és ők csinálták a legjobb előadás és rendezés kategóriáihoz a bábjeleneteket. Fegyelmezetten, gyakorlatilag két pusziért és szerelemből dolgoztak, és azonnal kiderült, iszonyú helyesek. Szóval muszáj őket nézni, na. Ezt a két vizsgájukat Pesten nem láttam, épp el voltam valahova utazva - szépen magyarul... -, de mint már többször kiderült, szeret engem fenn valaki, így mégis sikerült őket megnézni. (És beszerveztem rájuk a marosvásárhelyi, a temesvári és a vajdasági különítmény egy részét. Lelövöm a slusszpoént: ők sem bánták meg.)

Színház- és Filmművészeti Egyetem, színművész-bábszínész szakosok
Színház- és Filmművészeti Egyetem, színművész-bábszínész szakosok

Délután Gyerekkori emlékek az ifjúsági házban, tárgyanimáció, rendezte Csató Kata. A közönség között a két osztályfőnökön (Csizmadia Tibor, Meczner János), dramaturgokon, színészeken és egyéb ismerősökön kívül voltak teljesen átlagos nézők is: papa, mama, gyerek(ek). Kicsit tartottam tőle, hogyan reagálnak majd, nem unják-e, hiszen ezek etűdök egy-egy témára, nem pedig mese a nyusziról meg a farkasról. A végén az egyik kissrác annyit mondott: "Akarok még ilyen nutellaszínházba jönni!" (Egy nyári napon ugyanis komoly szerepet kapott a nutella.) Megértem. Egyszerű ötletekből összepakolt jelenetek, hihetetlen vicces történetekkel - kedvenceim: a közlekedési lámpa pirosa egy lány, akibe beleszeret a zöld fiú, felmászik hozzá, beteljesedik, aminek be kell teljesedni, és a tandembiciklivel elkerekeznek a boldogságba, mi meg kapunk a lámpán egy biciklis sárgát; két bögre játszik a homokozóban -, amelyekben a tárgyak megmaradnak tárgyi funkciójukban, ugyanakkor mégis belelátható az ember mondjuk egy felmosórongyba. Látható pontatlanságok, persze, voltak - leginkább a fénnyel -, de keres a fene csomót a kákán, mert az összélmény a fontos. Szerintem legalábbis.

És mire átöltöztek, nyolc óra lett, és indulhattak a Bóbita Bábszínházba, ahol tízkor kezdték A tavasz ébredését. Rendező Alföldi Róbert, tehát tele a nézőtér. A tökéletes árukapcsolás :) Jól húzott szöveg, két szinten két fekete paraván, mindenkin fehér póló, a fiúkon kék nadrág, a copfos lányokon kék szoknya, fehér térdzokni,fehér cipő, és tucatnyi meztelen fiú- és lánybaba. (A kritikus kollégáknak mindez ideális: jól elemezhető, a szövegre reflektáló stb.) Sok hangon szóló Wendlák, Móricok és Menyusok, hiszen valahol a kamaszkorban mi mind wendlamóricmenyus vagyunk. (Csak hát optimális esetben nem képmutató világban, lelki terrortól mentesen, abortusz és öngyilkossági kísérlet nélkül megyünk végig a testi és szellemi felnőtté válás fázisain.) Erősen verbatim színház kitett gesztusokkal; ki-kilépnek a karból, de alapvetően itt is a csapatmunka a fontos. Az pedig látható, hogy nagyon érzik egymást. Jó nézni őket. Jövőre már itt-ott színházakban is lehet velük találkozni. Tessék keresni a neveiket. A biztonság kedvéért még egyszer: Ambrus Laura, Andrusko Marcella, Bohoczki Sára, Czupi Dániel, Eke Angéla, Fehér Dániel, Fritz Attila, Hoffer Károly, Ivanics Tamás, Makra Viktória, Márkus Sándor, Mórocz Adrienn, Spiegl Anna, Szolár Tibor.

A tavasz ébredése (Fritz Attila) - Színház- és Filmművészeti Egyetem
A tavasz ébredése (Fritz Attila) - Színház- és Filmművészeti Egyetem

Különben egy harmadik vizsgájukat is láttam, de azt még Pesten: Kuthy Ági árnyjátékos etűdöket csinált Light címmel. Abból három kedvencem van. Az egyik egy horrorsztori, főszereplői az ember és az akváriumban a hal, természetesen a hal széttépi az embert, vér fröcsköl stb., és ez annyira vicces volt, hogy nem lehetett kibírni röhögés nélkül. Szerencsére a kortárs bábművészet jeles képviselői is vinnyogtak, így a mezei újságíró is megnyugszik. A másik egy, az esküvője előtt álló lány utolsó pillanatai mielőtt felveszi a ruháját. Csak egy hátat látunk, azt használják vetítőfelületként, és rajta összes olyan rövid kérdés, ami ilyenkor felmerül az ember lányában. A harmadik pedig a Vas utca életét mutatta be. Igen, árnyjátékkal az egyetemet.

És ez itt nem az idegesítő tudálékosság jegyében akartam leírni, hanem azért, mert Ambrus Laura, Andrusko Marcella, Bohoczki Sára, Czupi Dániel, Eke Angéla, Fehér Dániel, Fritz Attila, Hoffer Károly, Ivanics Tamás, Makra Viktória, Márkus Sándor, Mórocz Adrienn, Spiegl Anna, Szolár Tibor. Megvan? Kikérdezem!