Lázár, Olimpia

Pauk György: "Megtalálni a középutat"

2011.07.11. 11:59

Programkereső

A huszonhetedik Nemzetközi Bartók Szeminárium hegedű kurzusát is Pauk György, a londoni Királyi Zeneakadémia Zathureczky Ede tanszékének professzora vezeti. A hegedűművész nemcsak saját fantasztikus szólista pályája révén világhírű, Magyarországon jó néhány fiatal zenész a mesterét tiszteli benne, hogy elsőként Kelemen Barnabást említsük.

- Most új pártfogoltja van: Pusker Júlia.
- Régen nem hallottam ilyen tehetséget, tavaly már dolgozott a kurzuson, idén is jön. Felvételizett a londoni Királyi Zeneakadémiára, jövőre ott fogom tanítani. Biztosan hallottak a Liszt Academy Networkről, amelynek egyik alapítója vagyok. Nos, Pusker Juli a társaságunktól nyert egy négy és félezer fontos ösztöndíjat, így jöhet hozzám az akadémiára. Rengeteg a technikai problémája, de még nincs húszéves. Meg fogjuk oldani őket.

- A szeminárium fotóalbumának tavalyi képeiből arra következtethetünk, hogy sok az ázsiai növendék.
- És a lány! A jelentkezők majdnem hetven százaléka nő volt, a legtöbbjük távol-keleti, de nagyszerű, erős társaság jött össze. Ami azért magyarázható azzal is, hogy komoly a respektusom Japánban és Kínában, rendszeresen megfordulok a két országban. Kínában az ember megy az utcán, és minden második gyereknek a kezében egy hegedű van. Akinek nincs, az zongorázik! Azt hallottam, hogy Kínában van a legtöbb milliomos. Ugyanakkor nekem van két kínai növendékem és ők képtelenek bármiféle segítséget kapni otthonról. Japánban azt vettem észre, hogy nagyon értik Bartókot. Vajon mi lehet az oka? Gondolom, az egyik, hogy a japán nyelv is fonetikus, mint a magyar, a másik a pentatónia. Érzik és értik Bartókot.

- Mit kell tudnia annak, aki Önnél szeretne tanulni, akárcsak a mesterkurzus erejéig?
- Csak úgy vállalom el a növendéket, ha meghallgatom. Mindenkinek kell játszania egy Bach-tételt és valamit Bartóktól. A kurzus repertoárjára igyekszem mindig találni egy-egy különleges témát Bartók mellé. Tavaly ilyen volt a francia repertoár, amit szeretek, és tudom, Magyarországon nem nagyon játsszák. Sajnos sok mindent nem játszanak, cseh műveket sem. Idén a két nagy romantikustól, Brahmstól három, Schumanntól pedig két szonátát választottam.

- Igazi ritkaságnak vélhetjük Richard Strauss Esz-dúr szonátáját.
- Nálam Londonban, az akadémián minden gyerek játssza. Egész korai mű (1887), és amikor vesszük, a növendékeknek először meg kell hallgatniuk A rózsalovagot, amit ugyan huszonhárom évvel később komponált, de néhány motívum már a szonátában megjelenik. Elbűvölően szép, de nehéz, nagyon nagy harminc perces darab. Érdekes a kurzus anyagából a második Schumann szonáta, a d-moll is, ami szintén ritkán hangzik el, mert nem hegedűszerű.

- Néhány éve elköszönt a szólista pályától.
- A tanítás számomra mindig rendkívül fontos volt. Csaknem olyan sűrű, de talán kényelmesebb az életem, mióta nem én állok a pódiumon. Számtalan nagy nemzetközi zenei versenyre hívnak zsűrizni, nemrég voltam Olaszországban és Franciaországban. Több nyári mesterkurzust vezetek, az egyik a londoni masterclass ami most már több mint húsz éve megy, és egyike a legkomolyabbaknak. Vissza-visszatérek Hollandiába. Szombathely a szívügyem. Ezen a nyáron Svédországba utazom, ahol egy szintén jelentős hagyományú nyári akadémiára kértek föl, de itt „debütálni" fogok. A tanítás engem is megváltoztatott. Főként a barokk irodalom és az úgynevezett régizenei előadásmód gondolkodtatott el. Nem rajongok különösképpen a barokk zenéért, de szükséges tanulmányozni ezt a zenei világot, és kell, hogy az ember találjon valamiféle középutat. Az a lehetőség, hogy modern instrumentumon igen is játszhatók a barokk művek, ha megfelelően közelítjük meg őket, a romantikus darabok játékstílusát is megváltoztatták. Régen sok vibratóval, csúszkálással adtuk elő a klasszikus-romantikus műveket, ez ma már nem megy. A hegedűtechnika sokkal direktebb, a fekvésváltás, a hang nem olyan „romantikus". Ha alaposan tanulmányozzuk a barokkot, el kell ismernünk, hogy Bachnál és kortársainál nem vettük komolyan a tempójelzéseket. Amikor a Bach fúgához azt írja például alla breve, figyelmen kívül hagytuk, sokan még ma is megteszik. De azt Bach nem úgy képzelte. Nekem egy kicsit a barokk zene nyitotta ki a szememet. Bachnak olyannak kell lennie nekünk - kivált egy hegedűs számára -, mint a Biblia. Most állandóan Bach van a fejemben, és persze minden növendékemnek kell játszania. Arra késztetem, hogy találja meg azt a bizonyos középutat, ugyanakkor a saját elképzelését is az interpretációjáról. Ez nagyon érdekel engem.

A 2011-es Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál július 8-án kezdődött. Kövessék napi beszámolóinkat Fesztiválblogunkon!