Mátyás

Egy kis népzenei rafinéria

2012.12.11. 17:20

Programkereső

Hosszas előkészületek után jelent meg, velejét az autentikus népzene adja, azonban minden számban más és más kontextusban. A Góbé zenekar bemutatkozó lemezéről van szó, avagy komolyzene, reggae és rock a Kárpát-medence népdalkincse köré írva; mindez magyar népi hangszereléssel és előadásmódban. A góbé székely szó jelentése csavaros eszű ember; a zenekar tagjai bizonyára nem véletlenül választották ezt a nevet.

Népi hangszerekre komponált klasszikus zenei művel mutatkozott be a Góbé zenekar 2007-ben a budapesti közönségnek, majd rendszeresen játszott autentikus népzenét, két éve pedig a Fonó Budai Zeneház szerdai táncházának állandó zenekara. 2011-ben az A38 Hajón rendezett tehetségkutatón, a Talentométeren világzene/népzene kategóriában rangos zsűri ítélte a Góbénak az első díjat: egy lemez elkészítéséhez szükséges stúdióidőt. Az albumra saját ihletésű népzenei feldolgozások kerültek, amelyek a népzenét nem hallgató, talán nem is szerető közönséget is megnyerik, ugyanis az öt góbés fiú rendszeresen fellép a nem kifejezetten népzenei profilú, ellenben a külföldiek körében igen népszerű Szimpla Kert színpadán.

Góbé Zenekar
Góbé Zenekar

"Ahhoz, hogy jól tudjunk népzenei feldolgozásokat csinálni, elengedhetetlen a népzene minél alaposabb ismerete és a táncházi muzsikálások alkalmával megszerzett rutin" - mondta el érdeklődésemre Vizeli Máté, a zenekar nagykanizsai származású brácsása. Máté esetében már csak a családjában egy főre jutó népi vonós hangszerek száma miatt is elkerülhetetlen volt, hogy komolyzenei tanulmányai mellett hosszabb kitérőt tegyen a népzene világa felé. "Country suite című darabom keltette fel a prímásunk, Kiss B. Ádám érdeklődését évekkel ezelőtt. A darabban az amerikai népzenét, a countryt kombináltam a XX. századi zenével. Ádámban megfogalmazódott a kérdés, hogy ugyanezt miért ne lehetne magyar népzenére alapozva is megírni? Az elkészült mű, a Transylvanian  suite alapozta meg zenei együttműködésünket, és kicsit előre is vetítette a lemez stílusát" - emlékezett vissza Máté a Góbé abszolút kezdeteire. Fordulópontot hozott később a Talentométer nevű tehetségkutató, ahol a fiúk eleinte vonakodva, majd annál nagyobb hévvel vetették bele magukat a népzenei feldolgozások írásába, és Timár Mártont kérték fel, hogy legyen a Góbé bőgőse a megmérettetésen. Márton már hosszú évek óta táncházi muzsikus volt, amikor belecsöppent az éppen kibontakozó góbésan pimasz zenei stíluskavalkádba. "A népzene funkciója ma is ugyanaz, mint akár száz éve. Végigvezet szerelmen, házasságon, gyászon, a betyárballadák pedig a mai betyárokra is énekelhetőek lennének, ugyanígy a Góbé CD is mindenkinek szól"- magyarázta Timár Márton.

"A népzene annak a társadalomnak a tükre, amelyben született" - véli Kiss B. Ádám, a zenekar prímása. "A mai ember nem mindig látja saját gyökereit, csak mai ruhában ismeri fel önmagát, ezért a népzenét is mai ruhába öltöztetjük, hogy az szélesebb közönség is meghallja annak hangját. A történelem minden szakaszában ihlető erőként használták a zeneszerzők saját népük muzsikáját, és ez ma is így van."  Kiss B. Ádám klasszikus hegedűt tanult, tanárai féltették kiforrott technikáját a népi cifrázásoktól, azonban a kalotaszegi származású fiatalember szerint népzenészi jövőjét a kalotaszentkirályi tánctáborokban tett gyermekkori látogatások eldöntötték, klasszikus zenei képzettsége pedig biztos alapnak bizonyult ahhoz, hogy magabiztosan és kellőképpen góbésan bánjon a vonóval - akár a magyarpalatkai rockballadaként elhíresült Szívfájdalom című számban is.

A klasszikus zene nem kerülte el a zenekar fáradhatatlan dudását, dobosát, cimbalmosát, a néprajzot is tanuló Egervári Mátyást sem, ő klasszikus cimbalmot tanult.  "Budapesti születésű lévén, fontosnak tartom az autentikus népzene testközelből való megismerését. Kifejezetten érdekel a délszláv zene, többször jártam Mohácson is, ahol közelebbről megismertem a délvidéki zenészek játékát, és rengeteget tanultam tőlük egy-egy látogatás alkalmával" - nyilatkozta Egervári Mátyás. "Később, amikor Imi csatlakozott a Góbéhoz, általa a magyar tamburazene is a repertoárunk állandó részévé vált. Imi játszik a basszprímtamburán, én pedig a brácson. Ebben a felállásban sok emlékezetes muzsikáláson vagyunk túl együtt."  A vajdasági Csasznyi Imre bár szereti a szerb zenét, amely gyerekkorában nagy hatással volt rá minden tekintetben, elmondása szerint zeneiségét mégis a magyar népzene tölti ki. A táncházi szatmári blokkokat basszprímtamburával vezeti úgy, hogy az mentes maradt mindenféle idegen érzéstől és oda nem illő gondolatoktól, mondhatni bravúrosan érzett rá a párhuzamra a két egymástól távol fekvő terület hangzásvilágában.

"Csak jó zenét akarunk csinálni, lavírozunk a határainkon, és egyszer csak megszületik körülöttünk a zene" - jellemezte a CD elkészültét Imre. "Szánt szándékkal ritkán lehet egy irányt elkapni, a kísérletezés és a megfelelő pillanat műve egy-egy szerzeményünk, és itt az asszociációnak mindig nagy szerepe van. Amikor elkezdtünk feldolgozásokat készíteni, kicsit úgy éreztem, hogy elhagytuk a szülői házat, azonban van, aki csak általunk találkozott a népdallal, és jó érzéssel tölt el, hogy továbbvihettük idegen portákra." - tette hozzá gondolataiba mélyedve. 

Góbé Zenekar
Góbé Zenekar

A zenekar tagjai tehát a szélrózsa minden irányából érkeztek a fővárosba és tanulóéveik alatt találtak egymásra, amit a Konzis emlék (Air) című szám elevenít fel. A fiúkra nagy hatással volt ebben az időben a Muzsikás együttes Bartók-albuma, amelynek botos táncdallamaival (Jocul cu bata) indul a Konzis emlék is, majd Bach D-dúr zenekari szvitjének Air-je fűszerezi ezt, mígnem Bartók II. rapszódiájának első témája mutat tükröt a román botos táncnak. Nos, az efféle meglepő, ám harmonizáló kombinációkban rejlik a Góbé zenekar kreativitása és sikere. A lemezen mellesleg olyan népzenei nagyságok is közreműködnek, mint Porteleki László, Porteleki Áron vagy Kalász Máté, amely nevek sejtetni engedik, hogy a hagyományos vonal rajongói is találnak kedvükre valót a repertoárban. Akik pedig ezelőtt nem ismerték a népzenét, azok kíváncsiságát a feldolgozások kétségtelenül felkeltik, és onnan már nincs visszaút.

A lemezbemutató koncert tehát december 15-én 21.30-kor kezdődik a Fonó Budai Zeneházban, azonban érdemes ennél jóval korábban érkezni, ugyanis már késő délutántól színes programok várják az érdeklődőket. Este hattól Egervári Mátyás tart zenés foglalkozást a legkisebbeknek, majd 20.00-kor Berecz András lép színpadra "Rokonok söre" című műsorával, az este folyamán pedig a zeneház vendégei élőben követhetik (kivetítőn) a nagysikerű Fölszállott a páva televíziós vetélkedő döntőjét. A koncert után a hazaindulás helyett pedig inkább javasolt felhúzni a táncos cipőt, mert egy hamisítatlan fonós táncházban lehet közelebbről megismerni az öt góbét, amint kifulladásig húzzák a talpalávalót. Mindezt egy pohár zamatos bor társaságában, hiszen a programokat borkiállítás kíséri, amelyre az ország több pontjából érkeznek nívós kiállítók.  Az emlékezetes este olyannyira garantált, hogy a garancia december 17-ikéig érvényes, amikor a Góbé első videoklipje is bemutatásra kerül a koncert élő megismétlése mellett, immár a Szimpla Kert közönsége előtt. Jó tanács mindkét koncertre: füleket, szíveket kinyitni!