Bernadett

Egyedülálló zenei kezdeményezés a Bartók Konziban

2013.02.07. 13:00

Programkereső

A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola egyedülálló kezdeményezése keretében február 7-én elárasztja az épületet a kortárs zene. A szervezők nem titkolt szándéka a kortárs zeneművek népszerűsítése a magyar zenei oktatásban.

Hivatalosan még nem létezik, a gyakorlatban viszont vannak, akik ünneplik. A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola (becenevén a Bartók Konzi) egyedülálló kezdeményezésbe kezdett: 2013. február 7-én elárasztja az épületet a kortárs zene.

Új zene
Új zene

Az esemény szervezője a Konzi tanáraiból alakult Új Zenei Stáb (Horn András, Holló Aurél és Romos Zsolt), az összeállított program pedig a kortárs művészetek felé való nyitottság eszméjét célozza meg a Konzi diákjainak aktív közreműködésével, és egyben emléket is állít a 20. század méltán elismert zeneszerzőinek.

15 órától Aki átírta a forgatókönyvet címmel Wilheim András tart előadást John Cage zenetörténeti jelentőségéről. Az önmagát zeneszerző-feltalálóként tituláló mester megkésett, ám nem elfeledett 100. születésnapi köszöntőjén a Konzi ütő tanszaka is főszerepet kap (Kéringer Dávid klarinétossal kiegészülve).

16 órától a fuvola tanszak emlékezik meg az egy évvel ezelőtt tragikus hirtelenséggel elhunyt Gyöngyössy Zoltán fuvolaművészről, mai magyar szerzők szólódarabjaival, Romos Zsolt közreműködésével, 18 órától pedig Tihanyi László és a Bartók Konzi Kamaraegyüttese hajol meg Szőllősy András emléke előtt, Elégia című művének megszólaltatásával.

A komolyabb hangvételű Hommage-okat könnyedebb intermezzo köti majd össze; 17 órától Így írunk mi találó programcímmel két zeneszerző növendék mutatkozik be (Deák Sára és Bucz Magor), illetve 16.45 és 18.45 pedig a kreatív negyedóra ideje lesz, Sáry László zenei játékával és a közönség aktív részvételével. "A módszer alapját a Kreatív zenei gyakorlatok című gyűjtemény képezi. E gyakorlatok az új zenei gondolkodásmód néhány alapvető kérdésével foglalkoznak. Útbaigazítást adnak bizonyos zeneszerzői törekvések és módszerek megismeréséhez, segítséget nyújtanak a memória és rögtönzési készség fejlesztéséhez, a figyelem összpontosításához és a társas zenélés gyakorlásához" - meséli Sáry László.

A Bartók Konzi igazgatójának, Benkő Szabolcsnak nem titkolt szándéka, hogy a magyar zenei oktatás szerves részévé tegye a kortárs zenét (Bartók és Kodály országában ennek ab ovo hagyományt kell teremteni), és ezen természetes integrációval a diákok is nyitottabb gondolkodással és hozzáállással induljanak el pályájukon, továbbá a kortárs zeneművek ne legyenek csupán másodrangúak zenei repertoárjukban.