Szilárda

"A zenében kompromisszumok nélkül élhetek!”

2013.05.23. 18:04

Programkereső

Az „Erste az elsőkért” ösztöndíjasokat egy rövid interjú során bemutató sorozatunkban ezúttal Kiss Petra zongoristáról olvashatnak.


Az Erste Bank Hungary Zrt. két éve alapította meg az Erste az elsőkért tehetségtámogató programot. A Zeneakadémia hallgatói számára kiírt ösztöndíjprogram keretében az egyetem legtehetségesebb növendékei a bank támogatásával havi ösztöndíjat szerezhetnek, valamint a művészi karrier felépítésében elengedhetetlen ismeretekkel vértezhetik fel magukat. A fiatal ösztöndíjasokat egy rövid interjú során bemutató sorozatunk hatodik részében Kiss Petráról olvashatnak.


Megjelenése alapján Petra energikus, határozott, mosolygós fiatal hölgy. Eddigi pályafutása során számos díjat elnyert, valamint részt vett már Jacques Rouvier és Rév Lívia kurzusán, szerepelt Liszt Ferencről szóló dokumentumfilmben. Az interjú során arról kérdeztem, milyen út vezetett idáig.

- A kezdetek mindig nagyon fontosak. Mi indított el ezen a pályán?

- Zenész szüleim révén beleszülettem egy olyan közegbe, ahol a zenét anyanyelvi szinten beszélik. Négy éves voltam, amikor édesapámmal bementünk a XIII. kerületi Zeneiskolába, és egy hegedűvel tértünk haza, mert én úgy döntöttem, hegedülni szeretnék. De ehhez a hangszerhez rettenetesen türelmetlen voltam, így elég rövid volt a vonós pályafutásom, mindössze néhány hónapig tartott. Egy évvel később apukámnál kezdtem furulyázni, majd amikor nyolc évesen játszottam a Magyar Rádió Márványtermében, ott hallottam egy zongoristát, akinek nagyon megfogott a játéka, és bejelentettem anyukámnak, hogy szeretném, ha tanítana zongorázni. Ez a tanár-diák viszony két hétig működött, majd beiratkoztam zeneiskolába. Hangszer volt otthon, úgyhogy szerencsére elég adottak voltak a körülmények, hogy komolyabban tanulhassak zongorázni.

Kiss Petra
Kiss Petra

- A kezdeti lelkesedést sok siker követte, az elmúlt tíz évben számos elismerést, díjat gyűjtöttél be. Kiemelnél ezek közül néhányat?

- Zeneiskolai országos versenyeken elért számos helyezéseim közül kiemelkedőnek érzem a Ferenczy György Centenáriumi Zongoraverseny Nagydíját. Konzisként az országos zongoraversenyen II. díjat nyertem. 2010 nyarán a balassagyarmati Nemzetközi Muzsikustábor, Verseny és Művészeti Fesztivál egyéni hangszeres előadói versenyén I. díjat nyertem mindkét kategóriában. Háromszor nyertem országos szolfézsversenyt, egyszer zeneiskolában, kétszer a konzis évek alatt. Eddig háromszor volt alkalmam zenekarral játszani, a legutóbbinak külön érdekessége, hogy édesapám, Kiss Zoltán vezényelte a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola Fúvószenekarát a Zeneakadémia Nagytermében.

- Többször felléptél már szólistaként és kamarazenészként is. Melyik áll hozzád közelebb?

- Valóban, az elmúlt évek során többször felléptem a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében mint szólista, kamarazenész és zenekari közreműködő. Szerepeltem több koncerten is a Mlada Praha//Prágai Ifjúsági Zenei Fesztivál koncertjein és Milánóban is volt már szerencsém szóló estet adni. Igazából nem lehet összehasonlítani a kettőt, teljesen más világ. Amikor kamarazenét játszom, akkor néha kevésbé tudok felszabadultan játszani, mert próbálok maximálisan a partnereimre figyelni, ellenben, ha a partnereim inspirációként hatnak rám, akkor nagyon sokat lehet tőlük tanulni. Az elmúlt években számtalan olyan kamaracsoportnak voltam tagja, ahol rengeteget tanultam a többi muzsikustól. Az eredeti kérdésre válaszolva, őszintén megvallva a szóló zongorázás jobban vonz, akár zenekari kísérettel játszani egy zongoraversenyt, akár szólóestet adni. Itt érzem azt, hogy igazán önmagam lehetek, mindenféle gátlások és kompromisszumok nélkül élhetek csak a zenének és a közönségnek, a színpadnak.

Kiss Petra
Kiss Petra

- Nemcsak tanulod, hanem tanítod is a zenét. Mit lehet tudni a tanítványaidról?

- Mindig akadnak növendékeim, érdekesnek találom, mert rengeteget tanulok tőlük, akkor is, ha frappánsan megoldanak egy problémát, akkor is, ha elakadunk, és rá kell jönnöm, mi lehet a gond. Őszintén szólva, a koncertezés közelebb áll hozzám, nem zárkózom el a tanítás gondolatától sem, de nem tartom elsődleges célomnak, hogy tanár legyek.

- Érdekes élmény lehetett a Reuters Hírügynökség Lisztről készített dokumentumfilmjében szerepelni. Mesélnél róla?

- Ebben nekem elég kis szerepem volt. Nádor György tanár úrnál volt egy zongoraórám, amiből bevágtak egy pici részletet, ahogy játszottam Liszt Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen... - variációk egy J. S. Bach témára című művét, beszéltem a Liszt-művekkel való szoros kapcsolatomról, Lisztről, valamint a Zeneakadémiával kapcsolatban is feltettek pár kérdést. A riporter, Fenyő Krisztina nagyon érdekesnek találta, hogy nőként Lisztet játszom, mert sokszor hallotta azt, hogy a férfiakra jellemzőek inkább az erőteljes hangzások és a magabiztos technika. Valóban elég régen nyert Liszt-versenyt Magyarországon női versenyző, de hozzá kell tennem, hogy a legelső Liszt-verseny győztese Fischer Annie zongoraművésznő volt.

- Mit tervezel a továbbiakban? Mik a közeli, illetve a távlati terveid, céljaid?

- A napokban értesültem róla, hogy 2013 októberétől az Erasmus-csereprogram keretében felvételt nyertem egy teljes tanévre a salzburgi Universität Mozarteumba, prof. Jacques Rouvier osztályába. Szerencsére elég sok teendőm van, augusztusban lesz egy koncertturném Pekingben, ahol a Kínai Nemzeti Balett zenekarával játszom Liszt Esz-dúr zongoraversenyét, valamint adok két szólóestet is ottlétem alatt. Június 1-jén 11 órától lesz egy matinékoncertem a Fiatal pianisták-sorozat keretében a Bartók Emlékházban, ahol játszom szólóműveket is, valamint kamarázni is fogok néhány barátommal, Tímár Tímeával (ének) dalokat fogunk előadni, valamint Szkordilisz Emíliával (oboa) és Fábry Bálinttal (fagott) megszólaltatjuk F. Poulenc Trió oboára, fagottra és zongorára című művét.