Szilárda

Összefogás kórusra

2016.03.18. 10:52

Programkereső

Különleges alkalom, amikor két független zenei együttes összefog, hogy olyan, nagyobb előadó-apparátust igénylő alkotásokat szólaltassanak meg, amelyeket önállóan nincs lehetőségük – április 2-án, szombaton, 19 órakor a Párbeszéd Házában a Capella Silentium és a Gemma énekegyüttes közös koncertjén egy ilyen alkalomnak lehet részese a közönség.

A műsorban a zenetörténet nagyszabású, többkórusos alkotásai szólalnak meg, négy korszak emblematikus szerzőitől válogatva. Elhangzik például a velencei Szent Márk-székesegyház orgonistájaként és karnagyaként működött, az életművével a többkórusos művészetet beteljesítő Giovanni Gabrieli impozáns Kyrie-kompozíciója egy 1615-ben kiadott gyűjteményből.

Capella Silentium
Capella Silentium

A mű – akárcsak a szerző többi alkotása – a bámulatos szépségű bazilika terébe készült, adottságait kihasználva; különlegessége pedig, hogy első részében egy kórus, a másodikban kettő, a harmadikban pedig három kórus szól egyszerre.

Bach Der Geist hilft unser Schwachheit auf, BWV 226 motettája a Lipcsei Egyetem poétika tanárának, a Tamás-templom igazgatójának temetésére íródott 1729-ben. Nem gyászos hangvételű, hanem az Istenbe vetett megingathatatlan hit ereje hatja át, valamint – a galamb-szimbólum jegyében – könnyedén szárnyaló-reppenő dallamok sora.

Az elsősorban dalairól és zongorazenéjéről ismert Robert Schumannt élete egy bizonyos időszakában rendkívül foglalkoztatta a vokális együttes mint médium. Két kórusra, Goethe, Rückert és Zedlitz vallásos és világi lírát ötvöző szövegeire írt Négy éneke is ebből a drezdai időszakból való. A százhatvan éve született szerző stílusára jellemző érzékenység, kifinomultság és beszédes kifejezésmód kettőssége jellemzi e varázslatos hangulatú, a transzcendenssel kapcsolatba lépő zenéket.

Gemma Énekegyüttes
Gemma Énekegyüttes

A műsorban elhangzik a Magyarországon kevésbé ismert, de a 20. század egyik legjelentősebb brit zeneszerzőjeként számon tartott Vaughan Williams kétkórusos g-moll miséjének Sanctus és Gloria tétele. A Tudor-kori zenék iránt rajongó mester 1921-ben keletkezett, könnyen befogadható, a tetszetős és grandiózus és helyenként megkapóan lírai alkotása minden bizonnyal az első volt a 16. század óta, amely sajátos angol stílusban íródott.

Vezényel a két művészeti vezető, Tóth Márton és Várkonyi Tamás, a belépés ingyenes.