A szigorítást azzal indokolják, hogy egyre több a túlsúlyos turista, ami megnehezíti a karcsú csónakok irányítását, ráadásul a motoros hajók is mind nagyobb hullámokat vetnek a lagúnákban.
A július elején elfogadott új szabályzat szerint az eddigi hat helyett csak öt utas szállhat fel egyszerre egy hagyományos gondolára, de kevesebb - 14 helyett 12 - utast vehetnek fel a nagyobb, a Canal Grandén az átkelést biztosító önkormányzati gondolák is.
A velencei gondolások szövetségének volt elnöke, Roberto Luppi szerint az intézkedés nem a gondolások hasznának növelését, kizárólag a turisták biztonságát szolgálja. Mindamellett egy óra gondolázás jelenleg 160 euróba kerül, és minél kevesebben szállhatnak fel egy hajóra, annál több gondolásnak jut munka.
A szövetség és az önkormányzat között létrejött új paktum további kedvezményeket is biztosít az ősi velencei mesterség művelőinek: az eddigi 433-ról 440-re növelik a gondolásoknak maximálisan kiadható engedélyek számát, és eltörlik az elméleti vizsgát azok számára, akik igazolni tudják, hogy legalább négy év szakmai gyakorlattal rendelkeznek a családi vállalkozásnál.
A gondolázás hagyományosan apáról fiúra szálló szakma Velencében. Az elmélet vizsga eltörlésével a feltörekvő fiatal hajósok 150 óra elméleti leckét spórolhatnak meg.
Az elméleti vizsga eltörlése bírálatokat váltott ki, mert sokak szerint a gondolások szövetsége ezzel csak még jobban körülbástyázza magát, kirekesztve a jól fizető szakmából a kívülállókat. A gondolaengedélyek kiadásáról maga a szövetség dönt.
A velencei gondolások olyanok, mint a muránói üvegek: vagy itt születtek, vagy hamisak.
A gondolásokra vonatkozó új előírások nem a kiváltságaik, hanem a város kultúrájának és hagyományának védelmét szolgálják - jelentette ki a gondolások szövetségének jelenlegi elnöke, Andrea Balbi.
A kedvezményekért cserébe a gondolások vállalták, hogy pontosan betartják a jellegzetes formaruhára vonatkozó aprólékos szabályozást, farmernadrág vagy edzőcipő viselése szigorúan tilos.
A gondolák kiszorítottak minden más hajótípust Velencében a középkorban.
Egyes adatok szerint a velencei köztársaság fénykorában körülbelül 10 ezer gondola működött a lagúnák városában.
A hajók nagyságát és sajátos formáját a 18. század óta törvény szabja meg.