Az MTÜ folyamatosan vizsgálja az utazási hajlandóságot a lakosság körében. Felméréseikből kiderül: a magyarok több mint fele (55 százalék) tervez ebben az évben belföldi utazást, külföldit pedig a megkérdezettek 24 százaléka. Legtöbben többnapos belföldi útra mennének, s aktív szabadidős tevékenységekre, valamint fürdőszolgáltatásokra vágynak. A biztonság, a védelem 2020-ban minden vendégelvárást felülír, ez lesz a legfontosabb.
Ha nem lenne járvány, most éppen mi lenne a Magyar Turisztikai Ügynökség fő feladata? Illetve: egyáltalán milyen évre számítottak?
A januári és februári adatok alapján még
úgy tűnt, hogy 2020 minden idők legjobb turisztikai éve lesz.
Az első két hónap adataiból az látszik: a bevételek 18, illetve 21 százalékkal magasabbak voltak a múlt év azonos hónapjaihoz képest. A koronavírus európai terjedése azonban Magyarországot sem tudta elkerülni, az ágazat tulajdonképpen 60 napra megszűnt. A Magyar Turisztikai Ügynökség 2016-ban azért jött létre, azért dolgozik, hogy Magyarország 2030-ig Közép-Európa vezető turisztikai térségévé váljon. Legfontosabb célja növelni Magyarország mint úti cél versenyképességét, és aktívan hozzájárulni ahhoz, hogy az ország még vonzóbb, élményekben még gazdagabb legyen az utazók számára. Szeretnénk minél magasabb minőségű szolgáltatásokat kereső turistákat vonzani hazánkba, ezt szolgálják a turisztikai fejlesztések is – egyszerre fejlődnek a szálláshelyek, az attrakciók és az infrastruktúra. Magyarország és Budapest az elmúlt évek minőségi fejlesztéseinek köszönhetően kiemelkedő helyet kap a turisztikai világtérképen – a turisztikai célpontok sorra újulnak meg és mágnesként vonzzák az idelátogatókat.
2019-ben a nemzetközi utazóközönség Budapestet szavazta meg Európa legjobb úti céljának.
Évről évre egyre több nagyrendezvénynek ad otthont Magyarország, így lett volna ez idén is, de a járvány közbeszólt. Például május 9-én Budapestről rajtolt volna a Giro d’Italia nemzetközi kerékpáros körverseny, ősszel szintén a fővárosban rendezték volna meg az eucharisztikus világkongresszust, csak néhány példát kiemelve. A pandémiás helyzet ugyan a rendezvényeket elhalasztotta, de az országszerte megvalósuló fejlesztéseket talán még hangsúlyosabbá tette, ezek nem álltak le. Folytatódnak a strand-, attrakció- és szálláshelyfejlesztések. A 2017-ben indult Kisfaludy Szálláshelyfejlesztési Konstrukció keretében például a kormány idén további 150 milliárd forintot biztosít turisztikai fejlesztésekre, a magyarországi szálláshelyek teljes körű megújítását célzó program utolsó szakaszának megvalósítására. És hála az égnek, bő két hónap után látjuk a fényt az alagút végén.
Elindultak a belföldi foglalások?
Igen, és egyre többen érdeklődnek külföldről is hazánk iránt. Miután újabb vidéki enyhítésekről érkezett kormányzati bejelentés, arra számítunk, hogy gyorsan visszatér a tavaly is jellemző, élénk utazási kedv belföldön. Pünkösdkor már elérhetjük az előző évi forgalmat a szállás- és vendéglátóhelyeken, akár még a 2019-es látogatottságot is meghaladhatják. A vidéki enyhítést követő hétvégén a nyitva lévő vendéglátóhelyek sok helyen elérték az előző év ugyanezen időszakának forgalmát, volt, ahol meg is haladták azt.
Minden esély megvan arra, hogy idén visszanyerje, vagy legalább megközelítse korábbi erejét a belföldi piac.
A belföldi utazók száma és a belföldi turizmusból származó árbevétel még meg is haladhatja az előző esztendőt. A szektor életben tartásához nélkülözhetetlen volt az állami segítségnyújtás, de az igazi megoldás az újranyitás, azaz, hogy újra tudjanak vendégeket fogadni a szektorban működő vállalkozások.
Hogyan változhatnak az utazási szokások a járványhelyzet hatására? Akár rövid- és hosszú távon?
A jövőben már nem az élménykeresés lesz az utazási döntés meghozatala során a legfontosabb szempont, hanem a biztonság – egészségi és anyagi értelemben egyaránt. Folyamatosan vizsgáljuk az utazási hajlandóságot a lakosság körében, hetente készítünk felméréseket, hogy lássuk, mik a vendégigények. Felméréseinkből kiderül: a magyarok több mint fele (55 százalék) tervez ebben az évben belföldi utazást, külföldit pedig a megkérdezettek 24 százaléka. Legtöbben többnapos belföldi útra mennének, és aktív szabadidős tevékenységekre, valamint fürdőszolgáltatásokra vágynak. Az is megfigyelhető:
a belföldi utat tervezők több mint fele új úti célt fedezne fel, és a válaszadók többsége a jövőben kerülné a szervezett utakat, s figyelembe fogja venni utazása megtervezésekor, mely országot, milyen mértékben érintett a járvány.
A megkérdezettek ennél is többet utaznának belföldön, ha csökkennének az árak, ha a szálláshelyeken fokozottabb higiéniai intézkedéseket alkalmaznának és rugalmas lemondási feltételeket vezetnének be a szolgáltatók. Úgy gondoljuk, az árak tekintetében változás nem várható, de nagy segítséget nyújt a belföldi utazások élénküléséhez a SZÉP-kártya. Ehhez a kormány is segítséget nyújtott a megemelt, tulajdonképpen megduplázott feltölthető összeg lehetőségével és megfelezett járulékkal. Június 30-ig megszűnt a munkáltatók járulékfizetési kötelezettsége, a munkavállalók járuléka pedig jelentősen csökkent. A túlélést segíti továbbá, hogy nem lehet felmondani a helyiségbérleti szerződéseket, és a bérleti díjakat sem lehet megemelni, valamint az év végéig a kormány felfüggesztette minden magánszemély és vállalkozás a bejelentés napjáig megkötött hiteleinek tőke- és kamatfizetési kötelezettségét, ami, úgy gondolom, hatalmas segítség. A Kurzarbeit és a kedvező kamatozású munkahelymegtartó hitel is a vállalkozásokat támogatja. A kormány mindent megtett annak érdekében, hogy a vállalkozások és a magyar családok talpon tudjanak maradni és átvészeljék ezt a nehéz időszakot, de emellett innovatív hozzáállásra volt szükség az ágazatban is, szerencsére ezt sokan megtették.
Mindezen túl a szolgáltatókat támogatva az MTÜ elkészítette COVID 19-kézikönyvét, amelyben ajánlásokat fogalmaznak meg valamennyi turisztikai vállalkozó számára. Gondolom, az egészségügyi szervezetek javaslatait figyelembe vették ehhez.
Természetesen igen, és nyugat-európai mintákat követtünk.
A jövőben olyan környezet kialakítására lesz szükség, amely – a társadalmi távolságtartást és a higiénés szempontokat garantálva – minden vendég biztonságérzetét szolgálja. A biztonság, a védelem idén minden más vendégelvárást felülír, ez lesz a legfontosabb.
A Magyar Turisztikai Ügynökség a járvány megjelenése óta egyeztetett a megoldási lehetőségekről a szakmai szervezetekkel, és egy tanácsadó céggel közösen készítettük el a javaslatot, amely a szükséges és elégséges intézkedéseket tartalmazza a vállalkozások életben tartásához. Magyarország kormánya az elsők között jelentette be a turizmus-vendéglátást segítő akciótervet, ennél gyorsabban nem lehetett volna lépni és nem is tettek ilyen mértékű intézkedéseket az ágazatban sehol Európában. Mindezeket nem csak mi látjuk így, hiszen a napokban levélben gratulált a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) főtitkára Orbán Viktor miniszterelnöknek az idegenforgalmi ágazat válságának kezeléséhez.
El kell fogadni ugyanakkor, hogy egy ideig biztosan nem tér vissza az egykori világ, a vírushatás olyan, komfortzónán túli változásokat eredményez a turizmusban világszerte, ami meghatározza a piaci szereplők, nemzetgazdasági szinten pedig az ágazat versenyképességét, jövőjét.
Látni kell, hogy a biztonság lett a turisták elsődleges szempontja, akik akkor tudnak visszatérni a szolgáltatásokhoz, ha megteremtjük ennek a körülményeit.
A megváltozott vendégigények miatt igenis kreatívnak és innovatívnak kell lenniük a vállalkozóknak.
Egyre többen állnak át az érintésmentes fizetésre, a kontaktmentes szálláshelyi regisztrációra. De egy rendkívüli helyzetben számos új ötlet megtalálhatja helyét a piacon. Az utazási döntés meghozatalában most az a legfőbb szempont, hogy a vendég biztonságban pihenhessen, és ha szeretné áttenni a foglalása időpontját, ezt könnyedén megtehesse. Ám ugyanannyira fontos lesz az, hogy szállásadó előre bemutassa, mi az, amit a vendég biztonsága, kényelme és egészsége érdekében tesz, hogy a hozzá érkezők egészsége, nyugalma, stresszmentes pihenése megvalósuljon. Úgy gondolom, ezen logika mentén számtalan kreatív megoldás elképzelhető.
Fejléckép: Balaton (forrás: Wikipédia)