Etelka, Aletta

A magyar animációs filmes, akit Walt Disney is irigyelt

2017.11.18. 12:04

Programkereső

George Pal az animációs filmeket és a sci-fiket is forradalmasította egyedi technikával készült filmjeivel. Hét Oscar-jelöléséből azonban egyet sem tudott díjra váltani. Be kellett érnie egy tiszteletbeli elismeréssel és azzal, hogy a producerként világra segített mozijai közül több is Oscart nyert trükkjeiért.

Az 50-es évek a sci-fi filmek igazi aranykora volt: a hidegháború kellős közepén a fantasztikus mozik az emberek háborútól, pusztítástól és idegenektől való félelmét testesítették meg. Godzillát a világháborús sokkból ébredő Japánban a nukleáris fegyverek mutálták óriássá. Amerikára nem véletlenül támadtak vörös hangyák az Ők!-ben, és az is szimbolikus, ahogy A testrablók támadásában az idegenek leigázzák a Földet. Úgy veszik át a hatalmat az emberek felett, hogy látszólag semmi változást nem okoznak, csak épp kitörlik az érzelmeket és bábokká változtatnak mindenkit. Csakúgy, mint az egész nemzet által rettegett kommunista ideológia – legalábbis így képzelték ekkor az amerikaiak.

Az ekkor készült filmek technikája ma már megmosolyogtatónak tűnhet, de akkor elképesztőnek hatott. Nemcsak mondanivalóját, hanem látványvilágát tekintve is ekkor nőtt fel a sci-fi, ami ennek ellenére továbbra is lesajnált műfajnak számított. Az ekkor bemutatott filmek ma már mind klasszikusnak számítanak - és valamennyi megkapta a saját, általában borzasztóan sikerült remake-jét is. Mint például A nap, amikor megállt a Föld vagy épp a Világok háborúja.

[PINTEREST] 5a0ef3be551ba
Utóbbi eredetijét egy magyar származású filmesnek, George Pal-nak köszönhetjük.

A saját animációs technikájával világhírre szert tevő Pal karrierje későbbi szakaszában fordult az egész estés filmek felé, és szinte kizárólag sci-fiket készített. Nem véletlenül: igazi forradalmi feltaláló volt, akit vonzottak a technikai újdonságok és a filmkészítés addig szokatlan módjai. Mindössze öt játékfilmet rendezett, de ezeken kívül további kilenc film létrejöttében is segédkezett producerként.

Mindegyik hozzá köthető mozi magán viseli Pal kézjegyeit: különleges technikával készült akciójelenetek, bábok és egyéb kellékek, izgalom és a fantasztikus szál.

Bár a Világok háborúját nem ő, hanem Byron Haskin rendezte, a filmre ma is úgy emlékszünk, mint filmtörténeti mérföldkőre - elsősorban a magyar származású producer miatt.

George Pal
George Pal

George Pal 1908. február 1-jén született Marczincsák György Pál néven Cegléden. Szülei színházi emberként folyamatosan társulatukkal járták az országot, így ritkán voltak otthon. Még Pál gyerekkorában elváltak, őt nagyszülei nevelték fel. Valószínűleg emiatt soha nem vonzotta a színpad, sőt, később az nyilatkozta, egyenesen gyűlöli a színházat. Odavolt viszont a bütykölésért. Már fiatal korában folyamatosan építgette-szerelgette az őt körülvevő szerkezeteket, s hamar eldöntötte, hogy építész lesz.

Otthonuktól nem messze jártak anatómia órára az orvostanhallgatók. Pált a tudomány is érdekelte, ezért gyakran belógott az előadásokra miután rájött, hogy mindehhez csak egy fehér köpenyre van szüksége.

Az orvosoknak meg kellett tanulniuk, hogy hogyan kell - akármilyen rosszul is - izmokat és csontokat rajzolni, hogy minél jobban megismerjék őket. Én igen jól rajzoltam, így hát sokszorosítottam a rajzaimat, és eladtam a hallgatóknak. Valahogy pénzt kellett keresnem

- mesélte később.

A Budapesti Iparművészeti Akadémiára járt, ahol 1928-ban végzett építészként. Nem talált megfelelő munkát, de mivel remekül rajzolt, elszegődött a Hunnia stúdióhoz, ahol három évet dolgozott.

214260209 1a3fec5bbf o
Fotó: Alan Light / flickr

23 évesen, 1931-ben vette feleségül Zsókát, akitől később két fia is született, Dávid és Péter.  Mivel már nem csak magáról, hanem családjáról is gondoskodnia kellett, a jobb fizetés és a nagyobb lehetőségek reményében Berlinbe költözött feleségével, ahol 1931 és 1933 között az UFA Studios-nak dolgozott. Hatvan napon belül az animációs részleg vezetőjévé nevezték ki.

Főleg rövid rajzfilmsorozatokon dolgozott ekkor. A Habakuk-sorozat egy medve kalandjait mesélte el, a Kolléga-sorozat pedig egy részeges mozdonyról szól, akit emberi tulajdonságokkal ruháztak fel. Később megalakította saját stúdióját, és azon belül folytatta a munkát. Németországot a nácik térnyerésével kénytelen volt elhagyni családjával – előbb Prágába, majd Hollandiába menekültek.

Kialakította saját bábmozgató technikáját, amit Pal-Doll technika néven védetett le. Amerikában az így készült filmjei később Puppetoons néven váltak ismertté.
[PINTEREST] 5a1034432cbc2

A kifejezést a puppet és a cartoon, vagyis a báb és a rajzfilm szavak összerakásából kreálták. A technika lényege, hogy nem egyetlen bábut, hanem több, különböző bábot vagy bábu-részletet használnak, amit minden képkockánál cserélgetnek, attól függően hogy a báb épp mozog-e vagy látszik-e rajta valamilyen érzelmet. Így például ha egy báb elmosolyodik, csak kicserélték a fejét egy mosolygós változatra, ha mozog, akkor pedig a végtagjait változtatták. Ehhez speciális drótváz-szerkezetű bábokat kellett készíteni, melynek elemeit könnyen variálhatták. A technika forradalmasította az úgynevezett stop-motion módszert, vagyis amikor képkockánként rögzítenek egy beállítást, majd ezeket mozgóképpé dolgozzák össze.

Ez a fajta megoldás Walt Disney-t is érdekelte, így a pletykák szerint bosszankodott, amiért nem ő állt elő hamarabb hasonló módszerrel, később viszont Pal-lal jó barátok lettek.

Pal első, ilyen technikával készült rajzfilmjei reklámok voltak: 1932-ben táncoló cigarettákat alkotott ezzel a módszerrel, később Phillips rádiókat reklámozott így Hollandiában, majd tejkészítményt Angliában.

A kisfilmek art deco dizájnnal készültek, a szereplők egyszerűsített geometriai formában jelentek meg. A Disney-féle bájos és szépített alakok helyett kissé bumfordibb szereplők mozogtak, de a Pal-filmek mindig nagyon sajátos atmoszférával bírtak, elsősorban a bábok, a zene és a fényhasználat miatt. Egyetlen kisfilmhez kilenc ezer egyedi figurára vagy figurarészletre volt szükség, így egy Phillips-reklám elkészítése is rendkívül időigényes volt.

Ennek a reklámfilmnek a munkálatai közben jöttem rá arra a gondolatra, hogy ha a rajzfigurákat babákkal helyettesíteném, sokkal plasztikusabb képet kapnék. A gondolatot csakhamar kiviteleztem

 - emlékezett vissza később forradalmi ötletére.

A munka egyik legproblémásabb része a világítás volt. Hogyan manipulálják úgy a fényeket és beállításokat, hogy minden képkockán tökéletes legyen az eredmény? Pal kedvenc operatőrét egészen sajátos módon találta meg: Frank Hendrix egészen fiatalon jelentkezett munkára az eindhoveni stúdióba, a fényképezés érdekelte, de ilyen munkát nem kaphatott akárki az utcáról beesve. Így hát mindenesként kezdett dolgozni: takarított, pakolt és sepregetett. Egy reggel mindenkinél hamarabb érkezett a stúdióba, és ott találta az előző nap félbemaradt munkát: a bábokat, és az azokat megvilágító lámpákat. Anélkül, hogy gondolt volna az esetleges következményekre, elkezdte állítgatni a világítást, egészen addig, míg megfelelő fényviszonyokat nem kapott. Mikor a filmesek megérkeztek, Pal szigorúan nézett körbe a stúdióban:

- Ki felelős ezért?
- Én - felelte Hendrix bátortalanul, mire Pal megenyhült.
- Mostantól te leszel az első számú cameraman-em!

Pal munkájára ekkor már a tengerentúlon is felfigyeltek, ráadásul az egyre erősödő nácizmus miatt Európában nem lehettek biztonságban. Először Pal utazott New Yorkba, ahol a Columbia Egyetem óraadó tanárnak kérte fel őt: a stop-motion animációs technikáról tartott előadást. Időközben Barney Balaban, a Paramount stúdió hírhedt igazgatója véletlenül meglátott egy Pal-féle animációs filmet egy partin, ami annyira megtetszett neki, hogy felkutatta Pal-t és szerződést ajánlott neki. A rendező hazautazott családjáért, és immár együtt költöztek Amerikába. Először New Yorkban telepedtek le, de hamar Kaliforniába költöztek.

George Pal magyar animációs filmes figuráival
George Pal magyar animációs filmes figuráival

Az amerikai állampolgárság megszerzésében barátja, a Fakopáncs Frici-mesefigura kitalálója, Walter Lantz segített neki.

Hálából Pal később rendszeresen beletette filmjeibe a népszerű harkály-karaktert.

Saját stúdiót alapított, és olyan nagy nevekkel dolgozott együtt, mint a King Kong és a Frankenstein-filmekért felelős effektkirály Willis O'Brien, vagy épp Wah Chang, akinek a Star Trek-sorozat dizájnját köszönhetjük. Csapatát Hollywoodban csak "a karfiolfülűek bandájának" nevezték.

A 40-es években sorra készítette az egyedi technikával megalkotott Puppetons filmeket - először 1941-ben jelölték Oscarra a Rhythm in the Ranks című animációs rövidfilmjéért - ebben egy játékkatona figyelmét egy gyönyörű jégtáncos vonja el a feladatáról.  Következő évben a Tulips Shall Grow című kisfilmjét jelölték, ami az egyik legismertebb munkájává vált. Ebben két fiatal szerelmes tulipánföldön játszódó romantikázását a háború töri ketté. A háborúellenes téma később sci-fi-jeinél is többször visszatért még. Csakúgy, mint az Oscar-jelölések: 1941 és 1948 között egyedülálló módon egymás után hétszer jelölték Oscar-díjra. Legalább ennyire rendhagyó, hogy jelölését egyszer sem tudta díjra váltani. 1944-ben szokásos animációs rövidfilm-jelölése mellé egy tiszteletbeli Oscart is kapott a Puppetoons technika kifejlesztéséért.

Az 50-es években átnyergelt a játékfilmekhez. Kezdetben producerként felügyelte, amint bábtechnikáját élő szereplős mozikhoz igazítják. Így készült az Isten küldte, mókus hozta című vidám családi komédia, majd olyan klasszikus sci-fi-k mint az Irány a Hold, a Világok összeütközése, vagy a már említett Világok háborúja. Mindegyik Oscar-díjat kapott a speciális effektekért. 

1953-ban producerként segédkezett a honfitársáról, az egész életében a halált kísértő Houdiniről készül életrajzi filmben, majd nemsokára ő is rendezni kezdett: az 1958-as Hüvelyk Matyi, és az 1960-as Az időgép is Oscart nyert effektjeiért. Utolsó befejezett filmjét, az 1964-es Dr. Lao hét arcát menetrendszerűen szintén Oscarra jelölték trükkjeiért, de a Mary Poppins-szal szemben alulmaradt. William Tuttle viszont a különleges sminkek elkészítéséért tiszteletbeli Oscart kapott.

George Pal odavolt a legkülönfélébb speciális technikákért és effektekért, és magához hasonló kreatív szakemberekkel vette körül magát. A trükkök királyát megkérdezték a mozit forradalmasító Csillagok háborújáról is annak 1977-es bemutatójakor:

A speciális effektusok is vannak olyan nagy sztárok, mint a vásznon látható többiek

- nyilatkozta ekkor.

Az időgép
Az időgép
Fotó: port.hu

1980 májusában halt meg 72 éves korában - épp a The Voyage of the Berg című filmjén dolgozott, amikor szívrohamot kapott. A filmet soha nem fejezték be. Pal egész karrierjét végigkísérték a meg nem valósuló filmötletek: a Világok összeütközésének, Az időgépnek, sőt, még az Óz, a csodák csodájának is tervezett folytatást, de ezek egyike sem jött létre. Nem bánkódott a dugába dőlt tervek miatt, mindig csak előre tekintett.

Amikor megkérdezték tőle, melyik a kedvenc filmje a sajátjai közül, azt felelte: mindig a következő!

George Pal a maga hét jelölésével ott van a legtöbb Oscarra jelölt magyarok között, alig lemaradva Ernest Laszlo-tól, holtversenyben William S. DarlinggalRózsa Miklós 17 jelölésével persze utolérhetetlennek tűnik. Pal animációs technikájával forradalmasította a műfajt. Ma a stop motion filmek ismét virágkorukat élik, de az idő CGI-vel készült meséknek és a Walt Disney-rajzfilmeknek kedvezett.  Producerként és rendezőként is mindig a legújabb vívmányokat kutatta, és magasra tette a mércét: a büdzsé és a korabeli technika nyújtotta korlátokon belül nagy ötleteket valósított meg epikus módon, sodró történetbe ágyazva. Ma ezt Steven Spielberg, James Cameron vagy épp Christopher Nolan jellemzésekor szokás mondani. Munkásságáért csillagot kapott a Hollywodi Hírességek sétányán - a 13 magyar származású csillag egyikét.