Zita, Mariann

A legjobbkor érkezett a mozikba a Biblia egyik legrejtélyesebb alakja

Mária Magdolna filmkritika

2018.03.30. 14:26

Programkereső

Prostituált, Jézus felesége, esetleg az Apostolok Apostola? Mária Magdolna alakjára az elmúlt kétezer év alatt sok minden rakódott, figurája ma, a nőjogi mozgalmak idejében mégis érdekesebb mint valaha. De nemcsak ezért érdemes megnézni a róla szóló új mozifilmet.

A Bibliában névvel szereplő közel háromezer embernek mindössze tíz százaléka nő. Ennek ellenére, természetesen akadnak jelentős szerepet betöltő nők a Szentírásban, azonban ez az arány valamiképpen szimbolikus Mária Magdaléna személyét illetően is. A ma már katolikus, ortodox és anglikán egyházban is szentnek tekintett asszony a keresztény hagyomány egyik legrejtélyesebb alakja, aki köré az utókor emlékezete csak még több misztikumot font.

Van Gogh levágta a fülét - Mária Magdolna pedig prostituált volt Jézus mellett.

Valami hasonló, rosszul berögzült evidencia él az emberek többségének fejében. Mindez 591-re, Nagy Szent Gergely egy prédikációjához vezethető vissza, aki ekkor jelentette ki, hogy Mária Magdolna azonos a Bibliában emlegetett bűnös nővel – ő az a prostituált, aki olajjal kente meg Jézus lábát, bűnbocsánatért vezekelve. Szintén azonosították őt Betániai Máriával, Márta és Lázár húgával, aki egy alkalommal ugyancsak olajjal kente be Jézus lábát.

Egy dolog biztos: Mária Magdolna közeli kapcsolatban állt Jézussal, elszántan és odaadóan követte őt. Ebből, na meg az imént említett zavarokból aztán egy sor film és könyv született, tovább gazdagítva az emberek fejében élő Mária-képet. A Krisztus utolsó megkísértése című Kazantzakisz-könyvben, és a belőle készült Scorsese-filmben Mária már Krisztus felesége, és ne feledjük persze A Da Vinci-kódot sem, ahol alakja szintén felbukkan.

A két éve az Oroszlánnal berobbanó Garth Davis Mária Magdolna című filmjének nem titkolt célja, hogy tiszta vizet öntsön a pohárba. A film az eladósorba került Máriával veszi fel életének fonalát, aki lassan rájön, hogy ő nem olyan, mint az őt körülvevő többiek, és nem is fogadja el azt az életet, amit családja neki szánt. Hamarosan találkozik a kísérőivel a falujában járó Prófétával, akit már megelőzött csodás jótetteiről szóló híre - ő pedig egyedüli nőként csatlakozik az apostolokhoz. Ezután Jézus életének legismertebb epizódjai elevenednek meg, amelyek alatt Mária alakja mellékszereplővé válik - hogy aztán a Megváltó feltámadásakor ismét főszerepet kapjon.

A Mária Magdolna külsőségeit tekintve tökéletesen illik a Biblia-adaptációk sorába - tempója, főleg az első felében lassú és komótos, hangvétele pedig témájához illően magasztos és emelkedett.

Ami miatt Garth Davis filmje mégis többé válik az az, hogy a megjelenített példabeszéden túl is akad mondandója.

Ma, a MeeToo- és TimeUp-mozgalom idején a nők helyzete különösen izgalmas kérdés, tehát a húsvét mellett a film a korszellemhez is tökéletesen illeszkedve érkezett. Mária ugyanis a női odaadás, a női szolgálat jelképe is a Bibliában. Soha meg nem kérdőjelezve szolgálta Jézust, ott volt életének kulcsfontosságú pillanataiban, és lényegében mindent feláldozott érte - cserébe pedig látszólag semmit nem kapott. Legalábbis ami a konkrét megbecsülést és elismerést illeti. Mindebből nem nehéz párhuzamot vonni a nők helyzetét illetően. Nemcsak az utókor bánt vele mostohán: hittársai is egészen máshogy viszonyultak hozzá, mint egymáshoz.

Kívülállósága a film szerint két dologból adódott: egyrészt, ahogy fentebb említettük, ő volt az egyedüli női apostol. Másrészt pedig, mert ő volt az egyedüli, aki tisztán, önérdekektől mentesen látta Jézust, és ugyanígy volt tanúja feltámadásának is. A film mindkét szálat remekül vezeti végig - igaz, akadnak sarkítások, de végeredményben egy nem hívő, vagy a Bibliát nem ismerő ember számára is tökéletesen érthető és átérezhető drámát hoz Mária alakjával.

Az érthetőségért főleg a forgatókönyv és a rendezés a felelős, az átélhetőségért

viszont a zseniális színészi játék.

Rooney Mara egészen kiváló a címszerepben. Játékában Mária hitében megingathatatlan, de minden mást tekintve elesett és bizonytalan figura, aki lelki mankóként támszkodik a Megváltóra. A film fénypontja azonban nem is ő, hanem Joaquin Phoenix: katartikus alakításában Jézus minden dicsőségével és kételyeivel együtt jelenik meg. Már egyedül miatta érdemes volna megnézni a filmet, de szerencsére a Mária Magdolna más tekintetben sem okoz csalódást: tartalmas, szép és elgondolkodtató film, ami minden szempontból tökéletes időzítéssel érkezik a mozikba.