Dezső

A Netflix és Nemes Jeles nem, Lars von Trier és egy elsőfilmes magyar rendezőnő viszont ott lesznek Cannes-ban

2018.05.07. 09:23

Programkereső

Valamint lesz még óriási felhajtás és marketingkampány a legújabb Star Wars-film körül. Cannes 2018 beharangozó.

Idén május 8. és 19. között rendezik meg a világ legnagyobb presztízsű filmfesztiválját, a Cannes-i Filmfesztivált. Már be is jelentették a versenyszekcióban induló filmeket, és az azon kívüli vetítésekről is szivárogtak a hírek – ezek, na meg a Birth. Movies. Death. cikke nyomán összeszedtük, mit várhatunk az idei seregszemlétől.

Cannes, mint piactér

A világ legjelentősebb filmrendezői ide, a legnagyobb filmművészeti teljesítmények oda, Cannes ma már egy hatalmas piactér, egy PR-paradicsom, ahol egyszerre keresik otthonukat a forgalamzó nélküli filmek, és mutatják be gigaköltségvetésű opuszukat a legnagyobb stúdiók. Hogy előbbi csoportból ki fog kitűnni, arra a vetítésekig várnunk kell - azt azonban máris tudhatjuk, hogy utóbbiak közül a Disney szolgáltatta a legnagyobb meglepetést: 

az idei fesztiválon mutatják be a legújabb Star Wars-filmet, a Solo-t.

A 2018-as Cannes-i Filmfesztivál hivatalos plakátja (forrás: Festival de Cannes Facebook-oldala, Design: © Flore Maquin / Photo: Anna Karina és Jean-Paul Belmondo a Bolond Pierrot című filmben © Georges Pierre)
A 2018-as Cannes-i Filmfesztivál hivatalos plakátja (forrás: Festival de Cannes Facebook-oldala, Design: © Flore Maquin / Photo: Anna Karina és Jean-Paul Belmondo a Bolond Pierrot című filmben © Georges Pierre)

Persze nem ez az első Star Wars mozi a francia riviérán: korábban A klónok támadását és A sith-ek bosszúját is vetítették a fesztiválon. A Han Solo fiatalkori éveiről szóló mozi a Zsivány Egyeshez hasonló kiegészítő film, azaz nem a számmal megjelölt "nagy" filmsorozat tagja – ez azonban semmit nem jelent: a Zsivány Egyes jobb kritikákat kapott, mint az előtte bemutatott hetedik epizód, és világszinten több mint 1 milliárd dollárt termelt. A Solo-val is hasonlóak a stúdió vágyai, azonban az elmúlt években a közönség hozzászokott a menetrendszerűen érkező Star Warsokhoz, így sokkal nehezebb egy ilyen filmmel kasszát robbantani most, mint két éve – ezt mutatták a nyolcadik epizód bevételei is.

A Solo Cannes-i premierje tehát színtiszta marketingfogás: az egész világ Franciaországra figyel, oda vitték tehát bemutatójukat is.

Solo: Egy Star Wars-történet
Solo: Egy Star Wars-történet
Fotó: disney

Az elmúlt évek Star Wars filmjei összességében remek kritiákat kaptak, így ha most sem történt tragédia, valószínűleg a kellő buzz-t is megkapja a film a fesztivál ítészeitől. Egyedül a Solo körüli forgatási nehézségek adhatnak okot aggodalomra: állítólag a főszerepet alakító Alden Ehrenreich-hez beszédtanárt kellett fogadni, mert tapasztalatlan volt és nem tudta Harrison Fordot imitálni, a Chris Miller–Phil Lord rendezőpáros pedig szintén túl zöldfülű volt egy ekkora produkcióhoz, ezért a megbízható hollywoodi iparos, Ron Howard érkezett a helyükre. 

Ki a Netflix-szel 

Március 23-án Theirry Fremaux fesztiváligazgató bejelentette: a Netflix filmjei nem versenyezhetnek a fesztivál fődíjaiért.

A Netflix szereti a vörös szőnyeget, és szeretnének jelen lenni filmjeikkel. De a saját modelljük melletti kitartásuk most már szemben áll a mi modellünkkel. Figyelembe kell vennünk az olyan új, számottevő játékosok jelenlétét mint az Amazon, a Netflix, vagy nemsokára az Apple. De meg fogjuk védeni fesztiválunk szemléletét.

– nyilatkozta. 

A Netflix modellje ugyanis pontosan szembemegy az immár évszázados moziterjesztési gyakorlattal: a filmek azonnal elérhetők, szinte mindenhol a világon. A Netflix a döntés ellen tiltakozva hiába magarázta, hogy két, a tavalyi fesztiválon vetítétett filmjüket (The Meyerowitz Stories (New and Selected); Okja) is bemutatták limitált ideig a francia mozikban, a fesztivál döntnökeit mindez nem hatotta meg. 

A Netflix ezért úgy döntött, ha kizárják őt a versenyből, más módon sem óhajtanak jelen lenni - így Alfonso Cuarón Roma-ját sem vetítik majd.

Mindkét oldal álláspontja érhető: a hagyományos stúdiókat és konzervatív filmeseket egybefogó Cannes igyekszik védeni saját modelljét és értékeit, az új terjesztő pedig szeretne maga is nagy játékossá válni, és díjakat nyerni. Persze a Netflix-nek egyébként nincs szüksége díjakra vagy fesztiválvetítésekre: óriási előfizetői tábora révén garantáltan többen látják címeiket, mint a művészmozikban vetített filmeket. Ez pedig egyetlen dolgon múlik: hogy a Netflix algoritmusa besorolja-e az ajánlottak közé a filmeket – ha igen, akkor nincs szükség semmiféle kitüntetésre, a statisztika szerint az emberek nem eszerint döntenek.

Azt viszont Cannes-ban is el kell fogadniuk az embereknek, hogy a Netflix, az Amazon és társai itt vannak, és gyökeresen megváltoztatják a filmipart és a filmfogyasztási szokásokat is - érkezésüket el lehet odázni, de mindenképp tudomást kell venni róla és számolni kell velük.

A PR-csatározásnak ugyanis a legnagyobb vesztesei maguk az alkotók, akiknek filmjeit saját, vagy gyártójuk döntése értelmében a Netflix forgalmazza: ők esnek el az esetleges díjaktól és médiafigyelemtől, és a fesztivál is csak szegényebb lesz, hogy ők nem lesznek jelen filmjeikkel.

Hol van Nemes Jeles új filmje?

A Saul fia őrületes sikere, és Oscar-díja után joggal övezik felfokozott várakozások Nemes Jeles László legújabb filmjét, a Sunset-et. Legtöbben azt várták, hogy a mozit Cannes-ban mutatják be, hiszen ettől hatásosabb belépőt aligha lehetett volna választani, a Sunset azonban meglepetésre nem került be a versenyprogramba, ahogy más magyar alkotás sem. Nagy kérdés, vajon magával a filmmel voltak-e elégedetlenek Cannes-ban, vagy esetleg más áll a döntés mögött, ezt valószínűleg nemsokára megtudjuk.

Nem a Saul fia rendezője lesz az egyetlen meglepetés-hiányzó idén: a The Hollywood Reporter rajta kívül Mike Leigh történelmi eposzát, a Peterloo-t, Matthew McConaughey vígjátékát, a The Beach Bum-ot is hiányolja a felhozatalból, nem beszélve Lars von Trier pszichológiai thrilleréről, a The House That Jack Build-ről, amit sokan Trier nagy visszatérésének gondoltak: a rendező ugyanis hét éve nem járt Cannes-ban, miután a nácikkal szimpatizáló megjegyzése miatt kitiltották  onnan. A fesztiváligazgató azonban a napokban egy rádióinterjúban elhintette, hogy folynak a tárgyalások, rá egy nappal pedig érkezett a hír: véget ért Trier száműzetése, filmjét versenyen kívül, de vetíteni fogját. Ezzel egyidőben jelentették be, hogy Terry Gilliam évtizedekig készülő, végre befejezett filmje, a The Man Who Killed Don Quixote fogja zárni a fesztivált. 

Lars von Trier

Ha Nemes Jeles nem is lesz ott Cannbesben, nem marad a fesztivál magyar film nélkül: Szilágyi Zsófia első játékfilmje, az Egy nap a Kritikusok Hete elnevezésű szekcióba kapott meghívást - ebben a versenyben olyan filmesek tűntek fel a múkltban, mint Alejandro González Inárritu, Ken Loach, Francois Ozon, Jeff Nichols vagy épp Kocsis Ágnes. Az Egy nap című film egy háromgyerekes nő percekre beosztott életéről szól.

Addig is íme a fesztivál eddig nyilvánosságra hozott programja:

Versenyfilmek

  • Ahlat Ağacı – rendező: Nuri Bilge Ceylan
  • Ajka / Айка – rendező: Szergej Dvorcevoj
  • Beoning – rendező: I Cshangdong (이창동)
  • BlacKkKlansman – rendező: Spike Lee
  • Capharnaüm – rendező: Nadine Labaki
  • Csiang hu er nu[9] – rendező: Csia Csang-ko
  • Dogman – rendező: Matteo Garrone
  • En guerre – rendező: Stéphane Brizé
  • Lazzaro Felice – rendező: Alice Rohrwacher
  • Le livre d’image – rendező: Jean-Luc Godard
  • Les filles du soleil – rendező: Eva Husson
  • Leto – rendező: Kirill Szerebrennyikov
  • Netemo szametemo – rendező: Hamagucsi Rjuszuke
  • Plaire aimer et courir vite – rendező: Christophe Honoré
  • Shoplifters – rendező: Koreeda Hirokazu
  • Three Faces – rendező: Dzsafar Panahi
  • Todos lo saben (Nyílt titok)[10] – rendező: Aszhar Farhadi
  • Un couteau dans le cœur – rendező: Yann Gonzalez
  • Under the Silver Lake – rendező: David Robert Mitchell
  • Yomeddine – rendező: A. B. Shawky
  • Zimna wojna (Hidegháború) – rendező: Pawel Pawlikowski

Un Certain Regard

  • À genoux les gars – rendező: Antoine Desrosières
  • Chuva é Cantoria na Aldeia dos Mortos – rendező: João Salaviza és Renée Nader Messora
  • Die Stropers – rendező: Etienne Kallos
  • Donbasz / Донбáс – rendező: Szergej Loznica
  • El angel – rendező: Luis Ortega
  • Euphoria – rendező: Valeria Golino
  • Girl – rendező: Lukas Dhont
  • Gräns – rendező: Ali Abbasi
  • Gueule d’ange – rendező: Vanessa Filho
  • In My Room – rendező: Ulrich Köhler
  • Les chatouilles – rendező: Andréa Bescond, Eric Metayer
  • Manto – rendező: Nandita Das
  • Mon tissu préféré – rendező: Gaya Jiji
  • Muere, monstruo, muere – rendező: Alejandro Fadel
  • Rafiki – rendező: Wanuri Kahiu
  • Sofia – rendező: Meryem Benm’Barek
  • The Gentle Indifference of the World – rendező: Adilkhan Yerzhanov
  • Ti csiu cuj hou je van  – rendező: Pi Kan (畢贛)

Versenyen kívül

  • Solo: Egy Star Wars-történet – rendezte: Ron Howard
  • Le Grand Bain – rendezte: Gilles Lellouche
  • The House That Jack Built (A ház, amit Jack épített) – rendező: Lars von Trier
  • The Man Who Killed Don Quixote – rendező: Terry Gilliam