Fülöp, Evelin

Wagner, a gyűrűk ura

2011.05.15. 12:00

Programkereső

A gyerekek lelkesen nézik végig a többórás Harry Potter-, valamint A Gyűrűk ura-epizódokat, és izgatottan élik bele magukat a varázslótanonc és a hobbitok kalandjaiba. Wagner varázslatos mesevilága, a történelmi időkből való izgalmas történetei hasonlóan érdekfeszítőek lehetnek az ifjabb korosztálynak is, de vajon a bonyolult zene és az opera komplex, sokszor túl komolynak vélt világa is fel tudja kelteni az érdeklődésüket? Erre tesz kísérletet a Művészetek Palotája A hattyúlovag című produkcióval.

A vállalkozás nem lehetetlen, hiszen a Zürichi Operaház és a Bécsi Staatsoper közös, a Niebelung-tetralógia alapján készült gyerekelőadása, a Kinderring nemcsak az osztrák fővárosban és Svájc legnagyobb városában aratott nagy sikert, hanem Tokióban is. A Zürichi Operaházban ötödik évadát töltő Hamar Zsolt karmester azonban merőben más produkciót képzelt el, amikor nekifogott a Lohengrin gyerekváltozatának megírásához. "A hattyúlovag története a mából kiindulva, modern környezetből vezet el a hercegnők és lovagok korába, mert van egy tizenkét éves kislányom, és azt próbáltam elképzelni, hogy hogyan tudnám a figyelmét rögtön az első pillanattól kezdve felkelteni, illetve ébren tartani" - mondja a dirigens.

A csaknem 150 percnyi zenei anyagot a 8-14 éves korúak számára is befogadható, hatvan-nyolcvan perces művé sűríteni nem könnyű feladat, ráadásul az opera nemcsak zenéből, hanem konkrét történetből, szövegkönyvből áll, amihez a színházi közeg sajátosságai is hozzáadódnak. A Zeneakadémián először zeneszerzés, később karmesteri diplomát is szerző Hamar Zsolt véleménye szerint "látszólag valóban nagy kihívás egy Wagner-operát gyermekek számára megfoghatóvá tenni, de a Kinderring világsikere, illetve más, hasonló kezdeményezések eredménye bennünket is bátorrá tett. Természetesen ilyen esetben az opera meseelemeit kell megragadnunk, és azok segítségével 'csábítani' el a gyerekeket. Nem az a cél, hogy valamiféle kivonatolt esszenciát tanítsunk meg a fiataloknak, hanem, hogy átsegítsük őket azokon a kezdeti nehézségeken, amelyek minden nagy, komoly remekmű esetében igenis jelen vannak. Ha sikerül pozitív élményt - zeneit és színházit egyaránt - adnunk, akkor bízhatunk abban, hogy a gyerekek egyrészt legyőzik esetleges kezdeti viszolygásukat, másrészt később, akár már felnőttként, tovább nyitogatják ennek a fantasztikus világnak az ajtóit, egyre többet és többet megértve ebből a komplex világból, mind több és több zenei és intellektuális élményt szerezve."

Az 1995-ben a Magyar Televízió 8. Nemzetközi Karmesterversenyén második helyezést elért és közönségdíjat nyert művész egy évvel később a spanyolországi Cadaquesban ugyancsak második díjas lett. 1997-ben megnyerte a Portugál Rádió Nemzetközi Karmesterversenyét, két évvel később pedig Trentóban az Antonio Pedrotti Nemzetközi Karmesterversenyen lett első. Közben itthon szinte az összes szimfonikus zenekart vezényelte, egy évig Vásáry Tamás mellett dolgozott és óradíjasként tanított a Zeneakadémián. 1997 őszén - Kocsis Zoltán főzeneigazgató javaslatára - a Nemzeti Filharmonikus Zenekar első állandó karmesterévé nevezték ki, 2000-2009 között pedig a Pannon Filharmonikusok vezető karmestere és művészeti igazgatója volt. 2001 óta rendszeresen vezényel a Magyar Állami Operaházban és 2006-tól a Zürichi Operaház állandó karmestere. "Természetesen az a tény, hogy az utóbbi években sokat foglalkozom operával, és ezt - Zürichnek hála - nagyon magas színvonalon, fantasztikus kollégák társaságában tehetem, nagyban megkönnyítette számomra Wagner operájának átdolgozását. Ehhez azonban azt is hozzá kell tennem, hogy a Művészetek Palotája részéről egy hihetetlenül odaadó, ugyanakkor nagyon professzionális szemlélettel és gyakorlattal találkoztam, ami nélkül ez a produkció minden bizonnyal nem jöhetett volna létre" - folytatja a karmester.

Hamar Zsolt
Hamar Zsolt

Ez a professzionalizmus természetesen nem egyik napról a másikra alakult ki. A Wagner-napok immár hatodik alkalommal varázsolja Zöld Dombbá a Duna-part lankáit és a matinéprogramokat profiljának szerves részeként kezelő intézménynek sem ez az első, "összművészeti" gyerekelőadása. Két komolyzenei műből készítettek színpadi adaptációt gyerekek számára: a Szentivánéji álom című báb-balettet Mendelssohn zenéjére, Antal Mátyás dirigálásával és az Aki hűtlen, pórul jár marionett operát Haydn tollából Oberfrank Péter vezénylésével. Utóbbi két előadást Novák János, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház igazgatója rendezte, mely intézménnyel közös produkció volt a Kippkopp, a geszetnyegyerek, és Novák állítja színre A hattyúlovagot is.

Számos beszélgetős, hangszerbemutatóval, műelemzéssel egybekötött koncertje van a Művészetek Palotájának, de vajon A hattyúlovag milyen arányban keveri majd a különböző kommunikációs formákat? "Reményeim szerint egy olyanfajta szintézis jön létre, amely során a 'hagyományos', énekesekkel, bábokkal, díszlettel-jelmezzel ellátott előadás előtt, a beavató színházi gyakorlatnak megfelelően egy beszélgetésre is sor kerül, ahol már előre bizonyos információkkal segítjük a közönséget a mű könnyebb megértése érdekében. Ha úgy tetszik, ez utóbbi rímel arra a hajdanvolt pécsi kezdeményezésemre, mely később Segítség, komolyzene! címen vált ismertté és elismertté" - mondja Hamar Zsolt.

Az opera nem szokványos matinéműfaj, így nagy előrelépést jelent A hattyúlovag megvalósítása. "Sokat vitatkoztunk a kollégáimmal azon, hogy kell-e hangsúlyozzuk az előadás gyermek-jellegét, hiszen - reményeink szerint - egy olyan produkció jön most létre, mely mindenki számára érdekes és élményt adó lehet, függetlenül attól, hogy érdeklődik, vagy idegenkedik Wagner életművétől, illetve magától az opera műfajától" - bizakodik a karmester. A Művészetek Palotája hattyú vonta csónakon érkező lovagjának ezek szerint minden esélye megvan arra, hogy páncél és vészjósló pallos nélkül is sok-sok gyereket és felnőttet győzzön meg arról, hogy J. K. Rowling és J. R. R. Tolkien kötetei mellé érdemes Wagner-lemezeknek és más operafelvételeknek is helyet szorítani a könyvespolcon.

Hamar Zsolt
Hamar Zsolt

A hattyúlovag

2011. június 4. 18:00

Művészetek Palotája - Fesztivál Színház Budapesti Wagner-napok

Wagner: Lohengrin - gyerekeknek

Km.: Szalai Ágnes (Elza), Szappanos Tibor (Lohengrin), Megyesi Schwarts Lúcia (Ortrud), Geiger Lajos (Telramund), Gábor Géza (I. Henrik), Tisza Bea, Bodnár Zoltán bábszínészek, Óbudai Danubia Zenekar, Nemzeti Énekkar művészei
Zenei munkatárs: Bizják Dóra, Erdélyi Dániel
Átdolgozta: Hamar Zsolt
A librettót fordította: Lányi Viktor, Horváth Ádám
Prózai szöveg: Fábri Péter (Richard Wagner eredeti szövege, valamint Hamar Zsolt szövege alapján)
Díszlet- és bábterv.: Mátravölgyi Ákos
J.: Boros Lőrinc
Színpadi mozgás: Gyevi Bíró Eszter
A rendező munkatársa: Berzsenyi Bellaagh Ádám
Rend.: Novák János
Műv. vez., vez.: Hamar Zsolt