gyerek

A ködös Albionban

2013.07.17. 07:05
Ajánlom
A Veszprémi Petőfi Színház Oliver! előadása a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon mutatott igazán jól: itt érvényesült a nagyszabású, Dickens korát, a ködös Albiont idéző díszlet. KRITIKA

Molnár Gál Péter írta a Bob herceg 1972-es fővárosi bemutatója kapcsán: az önmagában nem baj, ha egy rendes színház könnyű darabot játszik, az a baj, ha rosszul játsszák. Huszka Jenő operettje akkor már negyven éve nem tudott bekéredzkedni a főváros színpadaira. MGP-t nem a darab bemutatása zavarta, hanem az, hogy a rendező mit művelt az egyébként nem nagy igazságokra, csak szórakoztatásra hivatott zeneművel. Kifogásolta többek közt a díszletet, az angol uradalom és birodalom megjelenítését, hogy mindez csak úgy oda lett szúrva, nekünk kevés érzékünk van az angolszász háttérhez.

Charles Dickens könyvei a népszerűségüket a pörgős szüzsének is köszönhetik. Dickens remekül jelenetez, illeszt egymás mellé képeket, remekül adagolja a feszültséget, tudja, hol kell megszakítani a történetet, hogyan kell az elejtett szálat újra felvenni. Vagyis: bár nem volt még mozgókép, megelőlegezi a montázst, az úgynevezett „cliff hanger"-t (ez az, amikor a jelenet megszakad a legizgalmasabb pillanatban), a vágást. Nem véletlen, hogy a korai film legnagyobbjai, őt tekintették a mesternek: Griffith, Chaplin, Murnau. Színdarabot kétségtelenül nagyobb munka egy Dickensből kovácsolni, mint filmet: a sok vágás, a sok jelenet, a jelenetek gyors váltakozása, olyan színházat és díszletet kíván, melyben az események majdnem olyan gyorsan pörögnek, mint a filmen. A Twist Olivér adaptációjának tekinthető Olivér! című musicalt úgy érdemes megrendezni, ha az alkotók rendelkezésére áll elég pénz egy nagyszabású, gyorsan váltható, atmoszférával rendelkező díszletre. A gyerekek mindig aranyosak, rájuk lehet számítani. Lehetett most is.

A történet megkapó, izgalmas, lehet szorítani a kis Olivérért. A dalok, Lionel Bart dalai (amúgy kiváló filmzeneszerző is volt) elég jók, főleg a bevezető, mennyei húsról éneklő gyerekkórus. Nancy dala (As Long As He Needs Me), mely tévés énekversenyeken is helyt áll, akárcsak - például - a hasonszőrű Nyomorultakból Fantine dala. A legfontosabb elemek közé a díszlet mellett a jobb életre sóvárgók siserehada sorolható. Eléggé sodró, szagos, taszító és egyben vonzó-e a zsebtolvajok, prostik, tolvajok heppi end felé nyomuló serege, ez az egyik legfontosabb kérdés. 

A Veszprémi Petőfi Színház előadáshoz a díszletet Kentaur tervezte: a két elhúzható nagykapu mögött a ködös London tárul fel: külvárosi, a végtelenbe futó utcákkal, melyeken patkányokat sejteni, sziluett-hajóárbocokkal, penészes falakkal, odvas pincékkel, ahol csak a ruhák színesek, temetkezési vállalkozó irodájával, vastraverzekkel, ugyanakkor a Szent Pál székesegyház a város fölé emelkedő kupolájával, a város elegánsabb negyedeiből belógó városrekvizítumokkal. A köd oldalról szivárog, és néha alig látni tőle a szemben jövőt. Olyasfajta benyomást tesz a nézőre, mint Trauner Sándor zseniális, a francia film ősklasszikusainak készült díszlete, mint mondjuk a Szerelmek városa háttérfestményei. Füstös, eleven képek.

Eszébe juthat a gondos szemlélőnek még egy-két film (a legutóbbi Nyomorultak), de akár Engels nevezetes könyve, a Munkásosztály helyzete Angliában is, ami egyébként semmilyen hatást nem gyakorolt az angliai változásokra, tekintve, hogy a megjelenése után negyven évvel fordították csak le angolra. Akkor, amikor már az a világ, amiből még a My Fair Lady is kinőtt, már nem létezett: kitisztult, megtisztult London.

Ez a szinte mindvégig szürke díszlet, a kosztümök és a gyerekszereplők, ami kalapemelést érdemel, ami miatt, aki látta, emlékezni fog (ha fog), a margitszigeti Oliver!-re. A mise en scéne minden további elemét boncolgatva a recenzens óhatatlanul is MGP idézett gondolatainál végez. Nem az a problémák forrása, mit mutat be egy színház, hanem az, milyen gárda áll az alkotók rendelkezésére. A veszprémi társulat tagjainak nem volt ütemérzéke, nem érezték a felnőtt szereplők, mikor kell szünetet tartani, hogyan lehet egy mondattal a legkedvezőbb hatást elérni, hogyan kell egy párbeszéd hangulatát megadni. Kapkodó előadásukban a haldokló nő jelenete ugyanolyan színű volt, mint a szerelmi veszekedésé, a temetkezési vállalkozót (Molnár Erik) nem nagyon lehetett megkülönböztetni a gyerekgondozó intézmény vezetőjétől (Keresztes Gábor): még ha karakterre, alkatra különbözőek is voltak. A színészek jelentős része mind a prózai részeken, mind a zenés betéteken elvérzett. A leghosszabb és legfájdalmasabb kimúlást a Nancyt alakító Halas Adelaida produkálta, akinek hangja olyan erősen csúszkált, hogy már-már bántó volt inkább, mint érdekes, és bár erősen megnyomta a már emlegetett nagyária végét, és teli torokból ordította világgá fájdalmát, erőlködése végén recenzens még az X-et sem mutatta volna föl neki, ha éppen mindezt egy kereskedelmi tévé sztárcsinálójában teszi.

Körösi Csaba, Fagin szerepében, különösen az énekes epizódokban emelkedett ki a nagy szürke átlagból, és némileg az Oliver! megmentőjének nevezhető nagyapa szerepében Baranyi Péter. Pedig még az sem mondható, hogy Nagy Viktor nem rendezte meg a darabot: az akciók működnek, a verekedések nem kínosak, az előadás mozgalmas, csak mégsem eléggé érdekes. Aminek igazán sötétnek kellene lennie (arra a jelenetre céloz recenzens, melyben elszalasztja a megmentő öt fonttal és pár könyvvel az antikváriushoz Olivért, és az nem tér vissza: ez egy jó rendezésben egyszerűen dermesztő), az csak halványan szürke. Aminek igazán rikítónak kellene lenni (ilyen az utcalányok egynémely jelenete, például a kocsmai szcéna) rendben van, eléggé ki is rí, színes is, mégsem eléggé ordenáré, mégsem eléggé rikító.

Oberfrank Péter és a veszprémi színház zenekara mindent megtett azért, hogy a falsra sikeredett áriákat korrigálja. Kevés hibával, jól játszották végig ezt a darabot, aminek - ahogy recenzens erre korábban kitért - a díszlet és a gyerekek voltak a főszereplői: szerencsére. Olivérként Arbas Socias Carlost kell dicsérni, aki két áriáját kissé elfogódottan, de remekül megoldotta. Egy gyerekszereplő fellépésekor olykor az az izgalom oka, hogy a néző nem bízik abban, hogy a kiskorú végig fogja bírni az iramot, eltalálja a hangokat. Az a gyerek, akinél ez fel sem merült, mert profibb és jobb volt a felnőtt színészeknél (ez, sajnos, nem is jelent most olyan nagy dicséretet), Dörzsölt szerepében Pató Bálint. G. Dénes György szövegeiről most is kiderült, mennyire időtlenek és zseniálisak. Ezek, a szövegek az ékes bizonyítékai annak, hogy nincs könnyű műfaj: mindent komolyan kell venni. A Bob herceggel vagy az Oliver!-rel - önmagában - nincs semmi baj.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

Han Kang kapta a 2024-es irodalmi Nobel-díjat

A dél-koreai szerző december 10-én, Alfred Nobel halálának évfordulóján veheti át a világ legrangosabb irodalmi kitüntetését intenzív és költői nyelvezetéért, amellyel megújította a kortárs prózát. 
Jazz/World

Távozik Csík János a Csík Zenekarból

Az együttes október 10-én kiadott közleménye alapján a zenekar alapító-névadója harminchat év után válik meg tőlük. Utódjaként Gál Tibor prímás-énekes követi, aki már lépett fel a muzsikusokkal.
Vizuál

Ezt a viccet bizony mi értettük félre – kritika a Joker második részéről

Látszólag az egész világ gyűlöli Todd Philips kultikus filmjének folytatását. De vajon mi lehet az oka annak, hogy a rendező elképzelései és a rajongók várakozásai ennyire elmentek egymás mellett?
Klasszikus

Világsztárok sorakoznak fel a magyar muzsikusnövendékek továbbképzése mögött – újra Concerto Mesteriskola

Szűcs Máté és Takács-Nagy Gábor, a kamarazenei élet két kiválósága október 15-én és 16-án ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Vizuál

Japán lampiontól a fonott vécéülőkéig – megnyílt a Néprajzi Múzeum gyűjteményi állandó kiállítása

Több évnyi előkészítő munka után október 10-én megnyílt a Néprajzi Múzeum 3600 műtárgyat felvonultató, új gyűjteményi állandó kiállítása az Ötvenhatosok terén. Ennek létrejöttéről kérdeztük Szarvas Zsuzsanna főkurátort.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.