gyerek

Anyamacska, sutakutya

2011.05.22. 08:09
Ajánlom
Milyen az, amikor a szülők nem csupán áhítatos csöndben, nagy figyelemmel kísérik a gyereküknek szóló előadást, hanem meg is könnyezik? Az I. ESZME Fesztiválon kiderült.

Az ESZME minőségi színházi előadásokat létrehozók alkotóközösség; elnöke, Csató Kata, legtöbb tagja bábművész. Hitvallásuk szerint a magyar kulturális közéletben részt vevő szabadúszó előadóművészeket kívánják összefogni, vagyis a tagjaiban az a közös, hogy mindegyikük számára fontos a függetlenség. Tagjainak többsége (egyelőre még) bábszínházaknak dolgozó alkotó.

A 2005-ben bejegyzett ESZME, vagyis az Európai Szabadúszó Művészek Egyesülete első fesztiválján, a Thália Színházban az általam látott előadások többsége igen magas - maradva a mozaikszónál: európai - színvonalú volt, egyikük pedig a legjobb színházi produkciók közé tartozott, amit az utóbbi öt évben láttam. Mert milyen is az, amikor a szülők nem csupán áhítatos csöndben, nagy figyelemmel kísérik a gyereküknek szóló előadást, hanem meg is könnyezik azt? Márpedig ez történt: mellettem két helyről is hallom a kérdést a Repülési lecke kezdőknek előadásán: "Anyu, miért sírsz?"

13 produkciót mintegy 22 alkalommal adtak az ESZME négy napján a néhány fős társulatok, vagyis széles volt a választék, a hétvégéken pedig az érdeklődés is élénkebb lett. A kísérőrendezvények mintegy fele szólt csak a gyerekeknek, maradék részük, a Kritikus Óra beszélgetései a felnőtteknek. Mivel én a gyereket majd minden előadásra magammal vittem, elvégre kell valaki egy ilyen rendezvényre, aki a duplafenekű előadások másik oldaláról is számot tud adni, a felnőttprogramok látogatására, ha éreztem is késztetést, azokat nem volt módom látogatni.

Sajnálatos, hogy a fesztivál nem lakta be az egész épületet, a bábkészítők beszorultak a termekbe, nem lett a színház gyerekzsivajtól hangos - bár ennek a személyzet lehet, hogy inkább örült -, nem nyújtotta ki csápjait az ESZME a folyosókra, a nagyterem felé, a büfé is csak pár doboz, a ruhatárban fellelhető üdítőre korlátozódott. Vagyis láttam már élénkebb fesztivált is e helyen, de a lényeget, azaz az előadásokat tekintve e fesztiválnak a legrangosabb seregszemlék közt van a helye. Ez alapvetően annak köszönhető, hogy az alapító egyesültbe számosan kértek helyet a legjobb bábművészeink közül. Voltak a négy napnak visszatérő vendégei, alkotók - Badacsonyi Angéla, Fabók Mariann, Majoros Ági -, akik több előadásban is részt vállaltak, több előadást felvezettek. Badacsonyi Angéla a két legszínvonalasabb előadásban nyújtott nívós színészi teljesítményt, Fabók Mariann pedig két, a régi vásári mutatványokhoz hasonlóan vérbő, hangos, kellemes, remek bábburleszket adott a gyerekeknek.

A bábszínház sikerének egyik fokmérője, mennyire tud kapcsolatot létesíteni a bábos a gyerekekkel. Ezekbe az előadásokba sokkal inkább belefolyik a közönség, a gyerekek néha a gesztusaikkal, egész testükkel követik az előadást, szurkolnak, be-bekiabálnak.; és pont az a jó, ha nem fogják vissza magukat, ha kérdeznek közben, ha szorítanak a hősnek. E szempontból is a legjobbak egyike volt Fabók Mariann, aki aktivizálta a kicsiket.

A bábelőadásoknak nemcsak egykor, de mostanában is szinte minden rétegét a társulat - aki olykor egyetlen személy - alkotja meg: a díszletet, a bábokat, a szüzsét, a dialógokat is. Ha lebontjuk az előadásokat elemeikre, akkor feltűnő, hogy a legtöbb javítani való éppen a szövegeken lenne: a hallható textus fékez be egy előadást. A Bollár Kótyag és Mámori Nellike találkozásának szövege például túlontúl sok, már a cím is túl hosszú, s olyasfajta érzelmi azonosulást követel meg, amire egy hat-hét éves sem biztos, hogy képes. Mámori Nellike kötéltáncosnő és akrobata, később bohóc történetét egy nem elég koncentráltan figyelő alig-iskolás nem érti teljesen, nem biztos, hogy felfogja a látottakban rejlő erkölcsi üzenetet. Márpedig a figyelem lankadásával egy előadónak számolnia kell, a figyelmet tornamutatványokkal, több cirkusszal fenn kell tudnia tartani. Ezt az előadást vagy húsz perccel hosszabbnak éreztem én is - a gyerek is - a kelleténél. A játszó Törőcsik Eszter egyébként végig igen intenzíven volt jelen, nem neki róható fel, hogy az előadás leült.

Körülbelül ugyanennyi ideig tartott A magányosan sétáló macska is, de abban mégsem voltak üresjáratok, e jól felépített, az állatok megszelídítésének történetét elmondó mese egyik erőssége a finom humor volt. Az ősemberpár ősveszekedéseibe a szülők a mai párok ősöktől eredeztethető, kiszakíthatatlan gyökerű konfliktusait hallhatták bele. Az állatok mind karaktere(se)k voltak: a tehén kissé álmos, szende, a kutya ellenben élénk, kezes. A kiváló bábok mögött kissé kopottnak hatott ugyan a háttér, mintha pergett volna már a festék az utazóládákon, de a két színész, Badacsonyi Angéla és Sorbán Csaba olyan melegen keltette életre a figurákat - olykor egész virtuózan váltogatva a bábjaikat - hogy a gyerekek többsége az előadás végén csukta csak be a száját.

A Százszorszép Bóbiskának a díszlet, az ahhoz szervesen kapcsolódó bábok voltak a legérdekesebb eleme: a harangtornyot és az abban ülő kis harangszörnyeket mintha egy keramikus tervezte volna (ha Schrammel Imrét, és nem Mátravölgyi Ákost nevezik meg a goromba kis figurák alkotójának, simán elhiszem). A Majoros Ági által felvezetett történet ráadásul abból a szempontból is hasznos, hogy a még mindig felette férfiközpontú magyar társadalom javításának szándéka is érezhető rajta.   

A Repülési lecke kezdőknek Luis Sepúlveda egy nyavalygó, de jólelkű macska és örökbefogadottjának, a kis sirály történetének - A sirályfióka esete a macskával, aki megtanította repülni - továbbgondolása: az első jelenetben anya és lánya tűnik fel, olaszul tereferélnek, a színpad kiteregetett lepők sokasága. Ez az előadás, ahol a díszlet, a játéktér és a szöveg tökéletes összhangban van. Amelyben a játszók - Badacsonyi Angéla és Ujvári Janka - a leggördülékenyebben cserélnek szerepet. Ami nem csak vitalitása, de gondolati tartalma miatt is, nem csupán gyerekszórakoztató bábrevü (tegyük gyorsan hozzá: minden általam itt látott előadás több volt annál), hanem valódi, megrázó, eleven színház is. A Repülési lecke kezdőknek két rétege a zárlatban összeér, és megrendítően mutatja meg, hogy a leválás a szülőkről fájdalmas, de megváltóan az, nem kegyetlenül: az elengedéssel járó szomorúság a legmélyebben megélhető érzelmek egyike, abban nem csak a véglegesség mutatkozik meg, de az élet szépsége is.

Ez az előadás nemcsak a két szál miatt mondható, hogy egyszerre szól a gyerekeknek és felnőtteknek, hanem azért is, mert a leválás mezsgyéjének mindkét oldalán állóknak a leválásra megérését megmutatja: átélhető gyereknek és felnőttnek. A gyerekeknek a macska és a kis sirály metaforájában, a felnőtteknek az olasz történetben. Átélhető és továbbgondolható. Nem csupán a jó bábszínházzal szembeni elvárásainkat teljesíti be.

2011. május 12-15. - Thália Színház, Arizona és Új Stúdió

I. ESZME Fesztivál

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.