gyerek

Batu-tá és az egyszemélyes kesztyűsbábjátékos

2012.12.02. 08:07
Ajánlom
A debreceni Vojtina Bábszínház új előadása, a Batu-tá kalandjai című bemutatója egy fájdalmas tragédia okán csúszott egy évet. A darabot a tavaly elhunyt Balogh András főszereplésével tervezték eredetileg műsorra tűzni. A Kovács Géza rendezte darabot Schneider Jankó vette át, aki szomorú véletlennek nevezte a felkérést, ugyanakkor nagy kihívásnak is tekinti.

- Kovács Géza: Batu-tá személyében egy kis afrikai Vitéz Lászlót ismerhetünk meg, aki a gyerekkor és a felnőttkor küszöbén gyermeki naivitással tekint a világ dolgaira. Maga a karakter a fantázia szüleménye, az európai vásári bábfigurák sűrítménye, melynek sajátosságát az előadás menetében az adja, hogy szülőhazájából kiemelve egy számára idegen környezetben kell a főhősnek érvényesülnie. Otthonról ugyanis Batu-tát elkergeti Ku-lemán, a Démon, emiatt átkel a tengeren. Ám a túlpart nem fogadja hősünket tárt karokkal. A két világ különbözősége egy hagyományos kesztyűs paraván két részre osztott játékterében képileg is megjelenik. (Majoros Gyula tervező - szerk.)

- Miért volt szükség arra, hogy új figurát teremts?

- KG: Egyszerűen azért, mert egy másik figura, például Vitéz László, nem tudta volna megjeleníteni azt a társadalomkritikát, amit ebben az előadásban megfogalmazunk. Batu-tá karaktere tud csak igazán szembesíteni bennünket azzal, hogy milyen nehéz szót értenie annak az idegennek, aki belecsöppen egy olyan kultúrába, aminek nem ismeri a szabályait. 

Milyen dramaturgia mentén bontakozik ki Batu-tá kalandja?

- KG: Az előadásban a konfliktusok során egyaránt felsorakozik az egzotikus és a civilizált világ ellenségképe, mely elemek a társadalom fejlettségi szintjére kívánnak utalni. Míg Afrikában a mélyebb rétegekből eredő ellenség figurákkal, szellemmel és oroszlánnal kell megküzdenie Batu-tának, addig a fehérbőrűek világában a társadalom szülte bürokrácia képviselőivel. A vásári bábjátszás dramaturgiai hagyományait követi az előadás, melynek célja, hogy görbe tükröt tartva a néző elé finom társadalomkritikát fogalmazzon meg, de mindezt úgy tegye, hogy a gyerekek számára is élvezhető tudjon maradni.

- Hogyan született meg a történet?

- KG: A kiindulásként körvonalakban megszületett eseményvázat a próbán lejártuk, és ezzel újabb ötleteket, megoldásokat emeltünk be a játékba. Éppen ezért a végleges szövegkönyv is a próbafolyamat végén öltött alakot. Mint a többi vásári bábjáték műfajában született előadásnak, ennek is folyamatos a fejlődése még azt követően is, hogy a próbák befejeződtek, hiszen a közönségnek véleményformáló és figyelmeztető szerepe van.

- Mennyiben követi az előadás a vásári bábjáték műfaj szabályait?

- KG: Az előadás sajátosságát a figura karaktere és személyisége szolgáltatja, akit belehelyeztünk egy Vitéz László játékokhoz hasonló dramaturgiába, amit új, de ugyanakkor ismerős elemekkel gazdagítottunk. A hagyományos archetípusú játékelemek keverednek egy kicsit a beilleszkedés problematikájával. Nem szeretném ezt nagyon direkt módon ábrázolni, csupán annyira, hogy a gyerekek megérezzék a más világba kerülés nehézségét. A konfliktusok, a karakter ismerős számukra, minden a hagyományos dramaturgia keretein belül működik, mégis egy kicsit más. Ettől lehet egyéni íze, ettől lehet egy kicsit mai.

- Miután Jankó vette át a szerepet, változtattatok az eredeti koncepción?

- KG: Jankó személyisége, játékkultúrája átszerkeszti az előadást. Az ő szűrőjén látjuk a szereplőket, ez nyilvánvalóan nem ugyanaz, mint a Jimmyé volt. Néhány dramaturgia ponton is változtattunk, például a korábbiakhoz képest most csak egy szellem jelenik meg, de az alapvető koncepcióhoz nem nyúltunk hozzá. 

- Játszottál korábban egyszemélyes kesztyűs bábjátékot?

- Schneider Jankó: Mindig is érdekelt a műfaj, de eddig ez az első ilyen jellegű munkám. Ez is egy szomorú véletlennek, Jimmy halálának köszönhető. Az egyszemélyes kesztyűsbábjáték azonban nem volt ismeretlen előttem. Már a főiskolán tartott nekünk Géza egy kurzust, ahol a műfajjal megismerkedhettünk, illetve a zalaegerszegi bábszínházban Géza vezetése alatt szintén volt lehetőségem egy előadás jelenetében kipróbálni magam.

- Mi az, amit kihívásként élsz meg ebben a műfajban?

- SJ: Nagy kihívás játszani ezt az előadást, mert nagyon sok mindentől függ a sikere. Akkor működik jól, ha a negyven perc alatt végig megtartva a ritmust le tudja kötni a nézők figyelmét, ha már a legelejétől fogva beszippantja a gyerekeket. Folyamatosan reflektálnom kell rájuk, amely számos spontán, improvizációs helyzetet szül. És mivel egyszemélyes játék, mindvégig jelen kell lenni, nem lehetnek üresjáratok. Persze sokat segít Czappa is (Czapp Ferenc, zenész - szerk.) a jelenlétével.

- KG: Fizikailag és szellemileg is rettentő kimerítő mindezt végigcsinálni. Méltán tartják a szakmaiság csúcsának, ha valaki egyszemélyes kesztyűsbábjátékot ad elő. A nehézsége még azon túl, amit Jankó felsorolt az is, hogy akár 6-7 karaktert is következetesen végig kell tudni vinni mind hangban, mind mozgásban.

- A gyerekeknek láthatóan nagyon tetszik az előadás, de olykor túlkiabálják a szereplőket. Nem okoz ez gondot?

- SJ: Tisztában voltunk vele, hogy a gyerekek adott pontokon a bekiabálásukkal formálni fogják az előadást, de - ahogy ez kiderült az első előadás után - mindeközben a dramaturgia nem sérül, ugyanúgy vihető tovább a történet, még ha egy-két mondat nem is megy át.

- KG: Az a legfontosabb, hogy a gyerekek megértik az előadásban rejlő társadalomkritikát, és jól működik az igazságérzetük. Szerettük volna szembesíteni őket azzal a nehézséggel, amit annak kell megélnie, aki idegen környezetben kényszerül helytállni, és ez úgy tűnik sikerült is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

HVG: Kiszivárgott az SZFE huszonhat új oktatójának neve

Eljuttatták a hvg.hu-hoz az összes olyan főállású oktató nevét, akik újonnan kerültek a Színház- és Filmművészeti Egyetem állományába.
Színház

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.
Vizuál

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Zenés színház

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Zenés színház

„Ez egy olyan történelmi pillanat, amelyben nagyon komoly döntéseket kell hozni” – Szabó Magda klasszikusa az Operett Online-on

Decemberben nagy sikerrel debütált az Operett Online képernyőjén az Abigél, Szabó Magda kultikus regényének musical-változata. A megújult szereposztással közvetített előadás egy csodálatos történet szeretetről, lemondásról, küzdelemről és persze a szerelemről. De mit adhat nekünk ma Abigél?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.