- Mire gondoltál, mikor felkértek válogatónak?
- Sokszor mondják, hogy a mai gyerekek nagyon sokat változtak az előttük lévő generációkhoz képest. Mit tapasztaltál a körúton?
- A gyerekek ugyanolyan várakozással, izgalommal, érdeklődéssel, nyitottsággal várják az előadásokat, mint húsz évvel ezelőtt. Más ruhában jönnek, más körülmények közül, de nem mások. Talán a nagyobbak, a középiskolás korosztály mégis...
- Nekik szólnak főként a színházi nevelési programok. Mit gondolsz erről a műfajról?
- A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ az egyik legjobb élményem volt: érdekes a téma, fantasztikus színészi alakítások, és izgalmas, ahogyan a nézők ötletei beépülnek az előadásba. A Nemzeti Táncszínház, a Közép-Európa Táncszínház és a Káva Kulturális Műhely Horda 2. című színházi nevelési programja szintén élményszámba ment: itt a mozdulatok jelentőségével, jelentéseivel foglalkoztak a táncosok, drámatanárok és a gyerekek együtt. Ebben az előadásban is beépítették a gyerekek mozdulatait a koreográfiába. Ez arra készteti a nézőt, hogy ne csak nézzen, hanem tevőlegesen részt vegyen az előadásban, nem feltétlenül cselekvéssel, de a figyelmével, a véleményével. A nézőktől ugyanolyan mértékben függ az előadás, mert ugyanúgy résztvevők, mint a játszók. Alkotó gondolatokkal tudnak hozzájárulni az egészhez.
- Térjünk vissza picit a legkisebbekhez: a csecsemőszínházhoz.
- Azt gondolhatnánk, hogy: „mit tud egy csecsemő felfogni a színházból", igaz? Hát rengeteget! Ezek az előadások gyönyörű, filozofikus, költői műalkotások. Van, amelyik szavak nélkül, csak mozgással, látvánnyal, érzetekkel, van, amelyik gyerekdalok, mondókák összefűzésével egy egész világot mutat meg. A színészek kibányásszák magukból a gyereket, a mélyen lévő gyerekségüket találják meg újra. És így valóban tudnak kapcsolódni a picikhez. Az egyéves kis totyogós meg besétál a színpadra, elkapja a szappanbuborékot, aztán vissza... otthonosan érzi magát. Sok ötletet is kapnak a szülők, hogy mivel mit lehet játszani, milyen mindennapi tárgyak, alapanyagok mivé alakulnak át a fantázia segítségével. A Kolibri Pont, pont vesszőcskéjében például a faágacskák és az agyag.
- A gyerekszínházi kategóriában óriási a választék.
- Bizony, nagy örömömre. És éppen ezért nagyon jó elgondolás, hogy a zsűri korosztályonként nézi az előadásokat, és külön díjazza majd a csecsemő-, gyerek- és ifjúsági előadásokat; praktikus is, mert annyi előadás zsúfolódik bele ebbe a hat napba, hogy képtelenség mindent megnézni, mert párhuzamosan több előadás fut egyszerre. De azért is jó az elgondolás, mert valóban nagyon „más műfaj" minden korosztály színháza: más témák, más kifejezőeszközök, más nyelv. De magában a gyerekszínházi kategóriában is széles a skála a különféle formanyelvekben, stílusokban: a Pimpáré és Vakvarjúcska például zenés, színes, látványban és mozgásban is elemelt előadás, Erdős Virág igazán humoros szövegével, a zalaegerszegiek Hétalvója azért izgalmas, mert egészen különleges a bábtechnika, egy japán rendező, Koizumi Hirosi munkája. Az R & L, avagy a Mágusok Birodalma - fiatal operaénekesen közreműködésével - elképesztő fantáziával helyezi Ruszlán és Ludmilla szerelmi történetét egy virtuális világba, ahol az online és offline valóság teljesen összekuszálódik, a Csoda és Kósza élő hangjáték zseniális humorral és színészekkel.
- Az idei versenyprogramban nagy arányban jelennek meg az ifjúsági előadások is.
- Fontos, hogy hogyan szól a színház a kamaszokhoz. A Semmi egészen megrázó és megdöbbentő előadás, csodálatos bábokkal és bábszínészekkel, a Közellenség, az Állampolgári ismeretek, a 12 hét, A harmadik hullám, A Kő, papír, olló, a Csöngő, a Nincsenapám, seanyám és sorolhatnám: mind olyan témákat járnak körbe, amikről muszáj beszélni. De nem csak beszélni: egy színházi előadás biztosan nagyobb és mélyebb élményt jelent a fiataloknak, mint ha egy beszélgetés alkalmával a felnőttek megpróbálnák beletölteni a fejükbe a saját gondolataikat. Az előadásokhoz kapcsolódó foglalkozásokon nem vonnak le valamilyen végső tanulságot, nem adnak egyértelmű megoldást, választ a kérdésekre, de segítenek abban, hogy mindenki elgondolkodjon a saját válaszán, irányokat, lehetőségeket mutatnak. Ez az, ami igazán fontos.