gyerek

Fige Attila: „A színház összművészetiségét kerestem”

2011.09.23. 07:24
Ajánlom
A Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves rendező-bábrendező szakos hallgatója egy ezerszer hallott-látott mesét, a Jancsi és Juliskát állítja színpadra Győrben, a Vaskakas Bábszínházban. Alkotótársai Somodi Réka, Ujvári Janka és Szúkenyik Tamás, valamint Miareczky Edit.

- Bábszínházba járó gyerek voltál?

- Az az igazság, hogy elég kevés bábszínházi élményem van, azok sem emlékezetesek, de azzal, hogy ezt a szakmát választottam, majd lehetőséget kapok arra, hogy bepótoljam, ami kimaradt. (Nevet.) Inkább színházba jártam, és azok az előadások maradtak meg, gimnazista koromból. Vidnyánszky Attila akkor vette át a debreceni igazgatást, és így nem is „hagyományos" színházzal találkoztam először, hanem egy szimbólumokkal, metaforákkal dolgozó teatralitást, ami végül is közel áll a bábműfajhoz, mert más eszközökkel bár, de ugyanúgy absztrahál.  

- Az egyetemen ez az első, kifejezetten bábrendező osztály, de a rendező szak sem indul minden évben. A báb vonzott elsősorban, vagy a rendezés érdekelt, és a báb csak extra?

- Először színész szerettem volna lenni, de ahogyan kinyílt a világ, utánaolvastam a színházcsinálásnak, színháztörténetnek, színházelméletnek, a másik oldal jobban érdekelni kezdett, azt éreztem, talán az nekem jobban való, és nem feltétlenül kell nekem a színpadra állnom. Jártam egy évig magyar szakra a Károlira, azt viszont túl teoretikusnak találtam. Aztán volt egy nagy szerencsém: 18 évesen találkoztam Badacsonyi Angélával, aki olyan kisugárzású művész, hogy nagyon tud hatni egy emberre. Akkor nagyon kevés időt töltöttünk együtt, de az az ízelítő, amit a tudásából, a báb műfajából átadott, egyértelműsítette, mit akarok csinálni.

- Szóval amikor a felvételire mentél, te már tudtad, mi a báb.

- Inkább úgy fogalmaznék: volt sejtésem róla.

- És beváltotta a reményeidet az, amit eddig kaptál?

- Abszolút. És ezt nem udvariasságból vagy a "kötelező kör" miatt mondom. Amit kerestem, a színház összművészeti jellege, az a bábszínházban tökéletesen egyesül. Bár itthon még mindig, sztereotip módon, leginkább a gyerekszínházzal azonosítják a bábszínházat, számomra ez kezdettől fogva egy izgalmas alternatív vonalnak tűnt, és egyre inkább kirajzolódott az eltelt három évben, hogy merre vannak még utak.

- Vannak élőszínházi rendezők, akik valahogy ráéreznek, rákapnak a bábra, és az, hogy ők, például Alföldi Róbert, Balázs Zoltán vagy Mácsai Pál, bábszínházban rendeznek, olyan nézőket is megnyerhetnek a műfajnak, akik esetleg még mindig a nyuszi-róka-vadász kesztyűs-paravános játékkal azonosítják a bábszínházat. Bár Csató Kata "megbáboztatta" Csákányi Esztert, a másik irányba mintha nem működne a dolog, Kuthy Ágit, Veres Andrást szerintem nem bombázzák élőszínházak a felkérésekkel. Te mi szeretnél lenni: az a rendező, aki az élőszínházból időnként kirándul a bábszínházba, vagy az a bábrendező, akit optimális esetben élőszínházba is hívnak, de a bábot persze magával viszi?

- Elsősorban bábrendezőnek tartom magam, egyelőre nem is nagyon érdekel az élőszínház. Nem azért, mert nem szeretem a színészeket, hanem mert azt gondolom, sokkal több lehetőségre, csodára képes a báb, a bábszínpad. Szeretnék ezzel foglalkozni, de ha később rendezni hívnak élőszínházba, természetesen nem fogok nemet mondani, a bábot azonban vinni fogom magammal.

- A Jancsi és Juliska a Vaskakas Bábszínház pályázatára született. A Vaskakas színésznője, Pallai Mara írta, aki épp benn ült azon a próbán, mit láttam. Milyen a szerzővel együttműködni?

- Nagyon filmes a történetvezetés, ugyanakkor abszolút érződik a darabon, hogy ezt egy bábbal tapasztalt ember írta. Nem dicsérni akarom, de tényleg ritka manapság az olyan, hogy úgy bontja ki a helyzeteket, olyan szöveget ad a színésznek, hogy azt bábbal meg lehet valósítani. Az, hogy a saját logikájához, ahhoz a felépítéshez ragaszkodik, teljesen érthető, hiszen az ő gyereke, ha viszont tudok érvelni egy-egy változtatás mellett, akkor elfogadja. Ezen kívül csupa jókat tudok még mondani: pontos, megbízható, jó humora van, remek partner.

- Mi fogott meg ebben a mesében, ebben a feldolgozásban?

- Nagyon tetszett, hogy bár dramaturgiájában, történetvezetésében, szereplőiben teljesen hagyományos Jancsi és Juliska, és mese minden elemében, a világa azonban valamivel sötétebb, mint amit megszoktunk.

- Fekete-fehérben indul az előadás. Ez a világ azonnal adta magát?

- Igen, ráadásul nekem valami miatt mániám a fekete-fehér meg a monokróm. Talán a tapasztalatlanságomból adódik, nem tudom, de azt érzem, ez egy letisztult esztétikai minőséget képvisel.

- De azért nyugtassuk meg az aggódó szülőket és pedagógusokat, hogy...

- Igen, lesznek benne élénk, vibráló színek. Barátkozom velük, és ez egy olyan darab, amiben megtehetem! (Nevet.)

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

15 sor színház: Büszkeség és balítélet

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rengeteg kultúrát fogyasztunk nap mint nap, kár, hogy élményeinknek csupán töredékét oszthatjuk meg olvasóinkkal. A következő rövid írás a Vígszínház Büszkeség és balítélet című előadásáról szól. 15 sor színház.
Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.