gyerek

Frissíteni a gyerekrepertoárt is

2010.02.09. 11:37
Ajánlom
Megfogta a bábszínház atmoszférája, és elkötelezte magát a műfaj mellett, pedig Teszárek Csaba a Kolibri Stúdiójának felvételijén tartott először bábot a kezében. Azután már a Kolibriből nyert felvételt a színművészeti egyetem bábszínész osztályába, majd a diploma után a Budapest Bábszínház művésze lett.

- Milyen hatások értek a Színművészetin?

- Meczner János és Csizmadia Tibor osztályába jártam, és talán az ő hatásukra is, de a bábozást azóta is színészi munkának fogom fel, amit kiegészít a technikázás. A báb erősen technikai műfaj, de mi az osztályfőnökeink elveinek megfelelően nem csak bábszínházi, hanem prózai színházi rendezőktől is tanultunk. Ők másképp viszonyultak a bábhoz, nem választották el a színészettől. A klasszikus bábosok a technika felől közelítettek, főként a mozdulatok kitisztázása után töltötték meg élettel a jelenetet. A színházrendezők viszont azzal kezdték, hogy ők a bábhoz annyira nem értenek, de a szituációkhoz igen, tehát az elemzett jelenethez kérik a mi bábtechnikai segítségünket. Szemtelenebb dolgokat engedtek meg maguknak, például, hogy nem kell mozgatóként feltétlenül a paraván mögött állnom, hanem látszódhatok, és látszódhat a kezemen lévő báb is, ahogy életre kel. Az ilyen nyitott hozzáállásból mindig jófajta kémia születik.

- Érzékelhető ez a nyitottság a Színművészeti oktatásán kívül is?

- A főiskolán teljes volt a kavarodás, színészként akár nem bábos dolgokban is részt vettem. A prózai színház ma már egyértelműen nyit a báb felé, mert érdekes számára beemelni a műfajt. Játsszuk a Nemzeti Holdbeli csónakosának bábos betéteit, az Operaház és a Vígszínház Varázsfuvolájának tárgyjátékos részeit.

- Lenne arra lehetőséged, hogy összeállj másokkal egy kifejezetten felnőtt bábszínházi produkcióra?

- Ezt a vágyunkat a Budapest Bábszínházban is ki tudjuk élni, mert nagy hagyományai vannak a felnőttbábnak. Ezen kívül viszont nincs nagyon időm ilyeneken töprengeni, bár van három-négy cím a fejemben, aminek szívesen nekivágnék. Az időhiány a kerékkötője mindennek, hiszen ebben a színházban a sokszínűség miatt sűrűbb a beosztásunk. Volt olyan, hogy reggel tízkor János vitéz voltam, délután háromkor Makula bácsi a Maszat-hegyben, este pedig a Sade márkiban egy óriás műfallosz társaságában töltöttem az estét, meztelen életnagyságú bábokat animálva. Nagy a repertoárunk, az előadásokat karban kell tartani, tehát az új bemutatók mellett sok a felújító próba. Más produkciókban úgy veszek részt, ahogy tudok, szívesen írok például zenéket bábelőadásokhoz.

- Ez a zenei érdeklődés honnan jön?

- Gyerekorom óta gitározom. Talán mondhatom azt nagyképűség nélkül, hogy megérzek atmoszférákat, egy darab hangulatát, színét, illatát, és a zeneszerzéshez talán leginkább ez kell leginkább. A bábszínészi tapasztalataimnak is jó hasznát veszem. Lenne kedvem írni zenés-bábos darabot, de az is nagy vágyam, hogy zenéljek egy-egy előadásban a kollégáimmal. Van egy bábszínházi zenekarunk, több helyen játszottunk is, egyelőre ugyan csak feldolgozásokat, de majd belevágunk saját számokba is.

- Ennyi minden mellett jut arra időd, hogy szakmailag nyomon kövess másokat? El tudtok utazni vidéki bábszínházak előadásaira?

- Kicsi a szakma, úgyhogy a fontosabb előadásokra eljutunk. Fesztiválokra is járunk, és figyeljük egymást, keringenek a címek és nevek, mit érdemes megnézni. Szívesen dolgoznék máshol is, időnként jó lenne más közegben is inspirálódni, de nehéz lenne egyeztetni a Bábszínházzal.

- Van a színházadban kedvenc előadásod vagy bábtechnikád?

- Nagyon érdekes Az ember tragédiája, aminek a három főszerepét nemrég vettük át. Vegyes a technika: sokféle stílus keveredik a marionettől kezdve a pálcás bábon át a bunrakuig. Szövegében és helyzeteiben pedig tömény filozófia, ami nagyon nagy kihívás. Hasonló a Faust is, mert az egy lekottázott, szigorú előadás, ami penge élen táncol, hogy meg tudjuk őrizni a feszültségét, és ne mondjunk bele hamis hangokat.

- A Faust megosztó előadás. Nekem személy szerint idegen volt: nézőként nem tudtam belehelyezkedni a zárt és steril színpadi világba, nehezen kódoltam a történteket. Nektek játszóként milyen belülről?

- Jéghideg előadás, kicsit idegen is, nehéz belakni, de óriási kihívás áttörni a goethe-i burkot. Nagyon foglalkoztat minket. Izgatja az embert, mint egy talány, szeretne megfejtést találni rá, ami nagy motiváló erő. Ugyanakkor az előadás elsősorban nem megértetni szeretné magát, hanem egyfajta intuíció, egy kortárs festmény, amely felvázol valamit. Az is kivételes, hogy gyakorlatilag a színház minden generációja részt vesz benne.

- Lehet-e különbséget tenni aközött, ahogyan egy gyerek- illetve egy felnőttelőadásnak kezdesz neki?

- Volt olyan premier, ahol a függöny mögül hallottam, hogy visít egy csecsemő, és akkor az ember cizellál az arányokkal, lecsíp a hangerőből, így nem lesz olyan félelmetes néhány rész, de alapvetően a dramaturgia határozza meg, mit lehet egy gyereknek, és mit egy felnőttnek előadni. A jelenlegi évad egyébként a fiatal rendezők, a közelmúlt pedig a felnőttebb műfaj felé nyitást helyezi előtérbe, de talán most már a gyerekelőadásokkal lehetne kicsivel többet foglalkozni. Sokan kérdezik tőlem, mire hozhatják el a kisgyerekeiket, és legtöbbször csak régi címeket tudok mondani, meg a Csizmás kandúrt. Jó lenne frissíteni ezeket a „közszolgálati darabokat". Megtartani a tradíciókat, de a 21. század ritmusának megfelelő előadásokat készíteni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.