gyerek

Gubanc: "Megteheti, mert ő a felnőtt"

2012.11.12. 10:10
Ajánlom
"A mesék megmutatják a rendet és a hozzájuk vezető utat, hogy összhangba hozzuk az ösztönöst és a racionálist!" - szól Schilling Árpád rendezésében a Káva és MU Színház közös produkciójaként létrejött Gubanc című színházi nevelési előadás mottója. Az előadás azonban ennél többre tesz kísérletet: a gyereket igényes, „résztvevő" nézőként kezelő, minőségi felnőtt színházi produkcióval kínáló, elemző játékra invitálja a kisiskolás csoportokat. Meggyőző sikerrel.

Káva Kulturális Műhelynek és a Krétakörnek már nem az első közös projektjéről van szó, szakmai együttműködésük kezdete 2009-re vezet vissza, amikor középiskolákban készítették el az Akadályverseny című színházi játékot, majd 2010-ben két borsodi faluban megvalósították az Új Néző projektet. A 2011-ben bemutatott Gubanc a korosztály szempontjából érdekes, mivel Schilling Árpád korábban még nem rendezett ilyen fiatal nézőknek a TIE (Theatre In Education) és DIE (Drama In Education) módszereit  felhasználva. A közös munka sikerét nemcsak a 11. kerületi iskoláscsoportok igazolják, hanem az a biztonságérzet, amit a gyerek/néző és vele együtt játszó pedagógus/szülő a szakmai körültekintés és profizmus miatt megtapasztal.

Bori Viktor drámatanár a bemutatkozás és néhány bevezető mondat után a MU színháztermébe vezeti a tomboló gyereksereget, ahol a Krétakörrel és Mundruczó Kornéllal is gyakran együtt dolgozó Ágh Márton díszlettervező valósághű, kockába zárt konyhabelsője fogad (és mert gyerekelőadásról van szó nemcsak „olyan, mintha": a csapból valóban víz folyik, a sütő ég, a játéktér jól világított). A komplett színházi tér ellenére az alkotók egyértelműen kerülni kívánják a gyerekcsoportoknak szánt, hagyományos színházlátogatások forgatókönyvét: Bori Viktor hol drámatanárként instruál, hol narrálja a látottakat, hol pedig szerepben van, így indul az előadás is: „No, akkor kezdjük el!" - mondja, s játszani kezdenek.

Az előadásba ágyazott foglalkozás kiindulópontja a nyolcéves Tibike (Bori Viktor) története, akit szülei a kutyájával, Gubanccal (Sereglei András, kinek szélesre növesztett barkója, szomorkás tekintete és lógó szürke pulóvere szavak nélkül is kutyává változtatja a színészt) együtt pár napra Rózsa nénire (Sárosdi Lilla) hagynak a szülei. Kettejük konfliktusa miatt szökik el Tibike, hogy megkeresse elkóborolt kutyáját a közeli erdőben. A színpadi játékot időnként a szerepből kilépve a nézőtér felé forduló kérdéssel szakítják meg: „Most mit csináljak?" Ez a technika véletlenül sem tévesztendő össze a klasszikus bábszínházi, álnaív „hol a gonosz?" kérdéstípusával. Itt a gyerekekhez fordulva értő válaszokra várnak az alkotók, s a valódi kérdésekre olykor megrázóan valódi mondatok születnek. Egy-két nagyszájú, vicceskedő bekiabáláson kívül egytől egyig arra keresik a választ: „Megteheti velem ezt ez a nő?" Amire egyikük rávágja: „Megteheti, mert ő a felnőtt."

A kutyáját kereső Tibikével az első felvonásból az ajtón kilépve a mesevilág és az interaktív feldolgozás játékterébe sétálunk át. A díszlet, a kulisszák mögötti fekete térben mozgunk, szimbolikusan a felszín alatti rétegekben, a tudattalanban keresgélünk a drámajátékba oltott Propp-féle varázsmesei elemek segítségével. Közben pedig a leghétköznapibb szituáció elemzése és megoldáskeresése történik ebben a mitologikus időben: Mit kezdjünk gyerekként a megkérdőjelezhetetlen autoritás igazságtalanságával? Megkérdőjelezhető-e a felettünk álló tekintély? Ha igen, milyen módon? Mit cselekedjünk a kiszolgáltatott helyzetben? A gyerekek egytől-egyig nyitottak és kifejezetten aktívak a játék során, gyakran az látszik kívülről, hogy inkább összerendezni kell őket a dramaturgia és a kívánt ritmus érdekében, mintsem motiválni - köszönhető ez a főhőst segítő, sok mozgással megtervezett mesei elemeknek is: vagy babot kell szétválogatni, vagy például mindenkinek kővé dermedni. A kutyát fogva tartó gonosz boszorkány alias Alíz néni (Romankovics Edit) elbuktatása nemcsak azokat a kérdéseket hívja elő a csoportban, hogy mitől jó gyerek a jó gyerek, milyen értékekért érdemes küzdeni, miként győzhető le furfanggal az ellenfél, hanem azt is, - ahogy a bevezetőben említett jungiánus Marie-Louise von Franz meselemző idézetével rámutatnak - hogy a mesében (álmokban) kézzel fogható módon megjelenő félelmetes és fenyegető alak azonosíthatóvá, a problémahelyzet pedig kezelhetővé válik a valódi életben is. A gyerekeket meglepően erősen érdekli a két személy összefüggése: a türelmetlen, kissé agresszív Rózsa néni és a gonoszkodásra, kegyetlenségre hajlamos Alíz néni (boszorkány) egy személy? Ha viszont nem, akkor biztosan szövetségesek - hangzik a válasz. Melynek a tétje nem egyszerűen a jó és rossz megkülönböztetése, hanem az ösztönös félelmek megfogalmazása és, a mese mintájára, a nyomasztó érzés feloldása.

A harmadik részben, melyben visszatérünk a valóságot jelképező konyhába, a probléma varázspormentes megoldása, vagy legalábbis annak analízise következik. A szereplők újra találkoznak, majd két gyerek a hatalommal rendelkező szülők szerepében felelősségre vonhatja a negatív szereplőt, végül szülővé válhat minden nézőtéren ülő gyerek és kérdéseket tehet fel. A mesteri „megoldás" a relatív nézőpontok és meg nem válaszolt (meg nem válaszolható) kérdések megtartásával történik. Merthogy a vádaskodó kérdések nyílzáporában álló Rózsa néni egyszercsak elsírja magát, és a gyerekek hirtelen más megvilágításban láthatják a történetet, meghallgatják a másik érveit, s közben halkan suttogni kezdik: „lehet, hogy nem is gonosz?" A résztvevő nézőből részvétet nyilvánító gondolkodókká válnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Hallotta már Blaha Lujza hangját? Most csak egy kattintásra van!

Több mint 2600 digitalizált hangfelvételt tett online elérhetővé az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) a Hangtár elnevezésű digitális adatbázisban. A legkorábbi felvételeken a legendás színésznőt, Blaha Lujzát hallhatják az érdeklődők.
Zenés színház

Botrányos siker a drezdai Operaházban – 110 éves Strauss vígoperája, A rózsalovag

Közel két év tervezés után, 1911. január 26-án bemutatták a drezdai Operaházban A rózsalovagot, Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal később nagy vitákat kiváltó háromfelvonásos zenés játékát.
Klasszikus

Fiatal és tehetséges zenészek, akikre kíváncsiak vagyunk

A Rising Stars sorozat Európa legígéretesebb fiatal zenészei közül válogat, akikkel a magyar közönség évről évre a Müpa színpadán is találkozhat. Január 26-ától hat estén át a komolyzene hat feltörekvő csillaga mutatkozik be a a hamburgi Elbphilharmonie színpadán, a hazai közönség a Müpa jóvoltából követheti a koncerteket.
Klasszikus

Kutatók szerint Beethoven nem jól használta a metronómját

Újabb világrengető felfedezés, s ráadásul nem a brit tudósok az elkövetők. Spanyol kutatók állítják, hogy megfejtették Ludwig van Beethoven szimfóniáinak gyors tempómegjelöléseinek titkát. Egy új vizsgálat szerint a zeneszerző rosszul olvashatta le a metronómot. A fene gondolta volna!
Jazz/World

Beethoven Holdfény-szonátája, de flamenco zenészek játsszák

Egészen friss felvétel a frissen alakult Los Azulejos zenekartól: Beethoven klasszikusának, a Holdfény-szonáta harmadik tételét adják elő. De nem a szokásos felrakásban, hanem gitárral, basszussal és cajonnal.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.