- Miből észlelhető egy rajzon, hogy azt hátrányos helyzetű gyerek készítette?
- A színhasználatból, a vonalak lendületességéből, vagy éppen a képen megjelenő formák és szereplők ábrázolásából lehet kiolvasni a gyerekek szorongásait. Mivel a MUS-E képzőművészeti foglalkozásain résztvevő gyerekek közül többen gyermekotthon lakói, így műveikről gyakran visszaköszönnek az intézetben töltött mindennapok motívumai, az őket ért hatások.
- Hogyan képes a képzőművészet arra, hogy feloldja a gyerekek szorongását? Milyen további pozitív hozadéka van ezeknek az óráknak?
- A folyamatos alkotómunka terápiás jelleggel bír: a gyerekek így anélkül fejezhetik ki az őket ért rossz élményeket, hogy beszélniük kellene róla. Emellet, a MUS-E foglalkozások másik jótékony hatása, hogy érzékenységre neveli őket a művészetek, azon belül is a képzőművészet iránt.
- Miben más egy MUS-e képzőművészeti foglalkozás, mint egy rajzóra?
- Az alapvető különbség az, hogy itt a folyamaton van a lényeg, vagyis, hogy a gyerekek a létrehozott produktumtól függetlenül érezzék jól magukat az órákon. A MUS-E foglalkozásokon nincs követelményrendszer. Félreértés azonban ne essék, nem arról van szó, hogy a diákok ne kapnának visszajelzést a munkájukról, hiszen egy-egy projekt végén mi is kiállítjuk a rajzokat, beszélgetünk róluk - ugyanakkor nem osztályozzuk azokat. A foglalkozások kezdetben a technikák ismeretére épülnek: a gyerekekkel a rajzeszközök használatán keresztül jutunk el azokig a feladatokig, melyek már a rajztudást is fejlesztik.Tónushasználattal, lenyomatok készítésével, azok satírozásával és fokozásával próbálom őket egyfajta kompozíció létrehozására ösztönözni. Eközben pedig történeteket szövök egy-egy feladat köré azzal a céllal, hogy ezekhez a technikákhoz különböző érzetek társuljanak bennük.
- Gyakorlott pedagógusként csatlakozott a programhoz - milyen új lendületet adott Önnek, milyen új metodikára mutatott rá?
- Két éve veszek részt a MUS-E programban, azóta tartok elsősöknek és másodikosoknak képzőművészeti foglalkozásokat, melyek teljesen új dinamikát adnak pedagógiai munkámnak. A program alapgondolatai újabb és újabb ötletekre inspirálnak, nem csak a csoportos rajzolás és festés örömével ajándékoznak meg, hanem egy ennél is fontosabb dologgal: a gyerekek hálás együttműködésével.
- A pedagógiai munkája mellett festőművészként tevékenykedik, alkotásainak pedig nagyon jellegzetes képi és hangulati világa van. Hogyan talált rá erre a nosztalgikus hangvételre?
- Mindig is szerettem a történelmet, melynek egy-egy meghatározó motívuma mellett gyermekkorom élményei és szereplői is hangsúlyos szerepet kapnak az alkotásaimon. Az utóbbi időszakban pedig komoly szerepet szánok a kísérletezésnek: a színekkel és a felület felbontásával játszva igyekszem valami izgalmasat létrehozni.
- Hol tekintheti meg a közönség legközelebb a műveit?
- Szeptemberben Szentendrén találkozhat velük egy, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete által szervezett kiállításon. Annak ellenére, hogy sokszor nehéz összeegyeztetnem a művészi munkát a tanítással, ha szabadidőm engedi, azonnal visszatérek a vászonhoz, folytatom a kísérletezést.
Hamarosan indul Magyarország legszínesebb online gyerekprogam magazinja, a Bóbita magazin internetes testvére, a Bóbitanet.hu!