gyerek

Hagyományok zsákutcája

2011.11.17. 09:00
Ajánlom
A szegedi Kövér Béla Bábszínház őszi évadnyitó programja az idén sem kockáztatott, klasszikus mesék félhagyományos előadásaival várta szokás szerint a közönséget.

A három kismalac ismerős története (népesebb szereplőgárdával) tulajdonképpen A tücsök és a hangya példázatának egyik változata: ha valaki nem gondoskodik jó előre a jövőjéről, pórul jár. Igencsak tanulságos és aktuális történet, ha nem sikkad el az eredeti közlendője. A szegedi bábszínházban viszont ez majdnem megtörténik, mert az előadás "musical típusú" formát kapott, vagyis bizonyos helyzetekben a szereplők dalra fakadnak, s a hangulati betétek kissé ellazítják, s el is csúsztatják a lényegről a figyelmet. Mindazonáltal Luptovits László zenéje feltűnően erős pontja az előadásnak, különösen a karaktereket és a mozgásokat kísérő aláfestésekben, s nem ő tehet róla, hogy hosszúnak tűnik az egyórányira nyújtott játékidő, amit a kicsik viselkedése - mi sem természetesebb - óramű pontossággal, úgy negyvenöt perc elteltével egyértelműen jelez.  

Hogy mitől lett nyúlós az egyébként kurta mese? Például a Manó (Balasi Jolán) beiktatásától, "aki" nyitányként látványos marionett magánszámként varázsolja elő az elkövetkezendő mesét a kalapjából, emellett narrálja, le- és bevezeti a jeleneteket. De még sem az "ő" jelenése a felesleges elem, hiszen a figura játéka gyümölcsözően metakommunikatív, megjelenítése látványos és szellemes, ellenben a malackák dalolásából és monologizálásából lett volna mit lecsípni (régi nóta a dramaturg hiánya) és ezt-azt átigazítani. Fazonírozásra szorult volna például az a mondóka - mondanunk sem kell, hogy a szemüveges szorgalmasé -, amelyik alfát, bétát, hegyesszöget és tompaszöget sorol fel a házépítés nélkülözhetetlen elméleti alapjaként az óvodásoknak, s néhány értékes percet a malacidentitást kötelezően kifejező, szapora sikítozások megnyirbálásával is lehetett volna nyerni. A két szélsőséges, verbális (?) kifejezési mód együttese ugyancsak megkérdőjelezi az ajánlott korosztály meghatározását, amin a dialógusok szókincse sem könnyít, a felnőttek által elképzelt, gyerekszáj típusú megszólalások. Rátétek nélkül még jobban értettük volna, hogy az előrelátás hasznos dolog, s talán az is jobban kidomborodott volna, hogy hiába jó szándékúak és szórakoztatóak a többiek - az énekesnői álmokat dédelgető Lola (Nikodémusz Hajnalka) és az elkényeztetett legkisebb Miki (Diószegi Ágnes) - pozitív hős csak egy van, az enyhén koravénre sikeredett Piki (Rózsa Teodóra).  

Adela Moldovan aradi rendező évek óta stabil pontja a szegedi évadoknak, anno marionett kurzust is tartott az itteni bábszínészeknek és szerte az országban. Ez a technika a fő profilja, s az előadás is erre épül. A tervezést is (Eustatiu Gregorian) ez határozta meg, az viszont más kérdés, hogy a zsinóros mozgatás lehetőségei az anatómiailag erre alkalmasabb farkas hálás szerepében (Szalkai Dénes) teljesednek ki a leginkább.

Szeptember közepére már ki is rukkolt a bábszínház a második őszi premierrel, Benedek Elek három meséjével Kövér László igazgató rendezésében. A beszédes Mesemondók cím tényleg szinte csak ennyit jelent, bár, a hely szelleméből adódóan a színészek elbajlódnak a közbeiktatott bábozással és a nehézkes díszletezéssel is. Ennek a megjelenésnek (erre cseréltük le az erős túlzásnak ható "darab" szót) se a bábszínházhoz, se annak mai állásához nincs sok köze, leginkább az otthoni esti mese házilagos feltupírozására emlékeztet, amikor anyu vagy apu a megfelelő babával illusztrálja a történetet. Szó, mi szó, a színházi körülmények emelkedettebb miliőbe helyezik az egyébként unalmas előadást, s így a gyerekek - akikre ezek szerint elementáris hatást gyakorol a dobozszínházi miliő és a tiszteletteljes nézőtéri sötét - illő respektussal nézik végig ezt az egészet.

Vagyis azt, hogy a színészek belépnek a színpadra, majd egymás után belekezdenek A farkas és a róka, a Tűzmadár, végül a Világszép nádszálkisasszony mesékbe, melyek bizonyos pontokon bábozással dúsulnak és dramatizálódnak, de a menet rendre visszatér az eredeti kerékvágásba, s ahogy kezdődött, szövegmondással végződik a történet. Sajnáljuk a vérbeli játéktól megfosztott színészeket - Rácz Mihály, Rózsa Teodóra, Szalkai Dénes -, s az elszalasztott lehetőségeket, hiszen a hibrid előadás ebben a formában a mese szimbolikus rétegeit is lepucolta, s a bábszínház adta (volna) lehetőségek csupán felületes illusztrációként alkalmazódtak.

A Három kismalac a maga konzekvens módján, a klasszikus bábtechnikával és a lineáris cselekményvezetéssel, bár nem téved új utakra, de legalább teljesít egyfajta bábszínházi alapkövetelményt, a Mesemondók című előadás azonban még az élőszereplős formációban és a meseszövés labirintusában rejlő lehetőségeket sem használja ki. Pedig ha mást nem is, legalább azt az aktust fel lehetett volna eleveníteni, ahogyan a fabula formálódott hajdan, a hallgatók közbeszólásaival és tapasztalataival tarkítva. Ugyanis a mese ettől lesz mindenkié.


Kövér Béla Bábszínház, Szeged

A három kismalac, Mesemondók

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.