gyerek

Kicsik és nagyok

2010.09.17. 09:32
Ajánlom
Egy nagy intézmény és egy kis független társulat. Egy beavató színházi és egy színházi nevelési program. Sorozatunkban ezúttal a Trafó - Kortárs Művészetek Háza és a K.V. Társulat projektjeit ismerhetik meg.

Trafó Kortárs Művészetek Háza Beavató Programja immár hét éve működik nagy sikerrel. Az oktatási program 2003-ban indult Frenák Pál Gördeszkák című darabjával, így a beavató program kezdeti formáját lényegesen meghatározták a francia-magyar társulat Franciaországban szerzett tapasztalatai, ahol ún. "szenzibilizáció" címszóval számos táncos "beavató" rendezvénysorozat zajlik neves társulatok részvételével: órák, foglalkozások, előadásrészletek bemutatása köztereket és oktatási intézményekben. A Trafó programjában elsősorban budapesti és vidéki oktatási intézmények, pedagógusok és osztályaik, középiskolás korú fiatalokból álló csoportok, diákközösségek (14-20 éves korosztály) jelentkezésére számítanak.

A Trafóban a 2009/2010-es évadban eggyel magasabb szintre emelték a programot: "Kimozdulunk, megmozdítunk, lelkesítünk és beszélgetünk, házhoz megyünk és elmélyülünk - azaz a diákok illetve a pedagógusok saját, speciális igényeihez igazítjuk a programot, hogy az valódi élményt és ismereteket nyújtson a kortárs színház- és táncművészetről" - avat be Juhász Dóra abba, hogyan működik a gyakorlatban a beavatás. A Trafó Nagyterméhez, épületéhez kötött beavató előadásokon túl olyan rendszert alakítottak ki, amelyben több mozgásra van tér, ahol többlépcsős rendszerben, jobban bele lehet kóstolni egy-egy előadás világába, esetleg az alkotás folyamatába, ahol lehetőség nyílik némi elméleti és gyakorlati előkészítésre az adott előadás kapcsán.

Ez elsősorban a hazai koreográfusok, rendezők és táncosaik-színészeik együttműködésével valósul majd meg, akik vállalják, hogy egy-egy óra erejéig "kiköltöznek" középiskolák osztálytermeibe, tornatermeibe. Egy ilyen direkt, "testközeli" élmény és találkozás segít magasabb szintre emelni a beavató program egészét és így még közelebb kerülhetünk a kortárs művészettel talán épp először találkozó fiatal korosztályhoz. Azt is roppant fontos, hogy a diákok aztán eljussanak végül a Trafóba, ahol egészében is megtekinthetik az adott előadást, koreográfiát. A következő lépcsőfok egy színházi térben zajló csoportos foglalkozás az előadás előtt és/vagy után, a tetőpont pedig az, hogy este megnézik a teljes, közönség előtt zajló előadást is.

"Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az ilyen típusú vezetett és felépített találkozás nagy élmény a középiskolásoknak és társulatoknak, koreográfusoknak, táncosoknak egyaránt. Hiszen lehetőség nyílik egyfajta nyílt, kölcsönösen inspiráló, a visszajelzések sokfélesége okán a művészek számára is tanulságos eszmecserére egy rendkívül nyitott, fiatal ugyanakkor a kortárs tánc és színház területét (még) nem, vagy nem elmélyülten ismerő korosztállyal" - elemzi Juhász Dóra a hét éve zajló program tanulságait.

A külső helyszíni, iskolai, workshop-fázisban a résztvevő iskolák egy 45 perces drámaóra és/vagy egy testnevelésóra keretében az előadáshoz kapcsolódó foglalkozáson vesznek részt, ahol az alkotókkal és drámapedagógusokkal izgalmas feladatok, mozgásgyakorlatok, asszociációs játékok mentén "készülnek" fel az adott előadásra. A koreográfiai folyamat részeit könnyített formában a diákok speciális "tánc-óra" keretében akár végre is hajthatják. Jegyzetek, rajzok, táblázatok, mini jelenetek, kérdések és szempontok születnek - mindez természetesen válaszok, feladatok, témák formájában visszatér a Trafó-beli feldolgozó foglalkozáson is majd. Az órát a Trafó és a társulat által közösen választott-felkért drámapedagógus tartja, vezeti, koordinálja a helyszínen - a módszer is helyszínenként, iskolánként és előadásonként változik, így lehet tematikai kérdésekkel foglalkozó "beszélgetős" óra épp úgy, mint mozgásóra. A program második lépcsőfoka, a beavató folyamat tetőpontja a teljes, kész előadással való közvetlen találkozás illetve amennyiben mód van rá, az előadás napján, a Trafóban egy próbanézési lehetőség - azaz két kiváló alkalom arra, hogy a darabot a "természetesen élőhelyén" figyelhesse meg a csoport. Az előadás utáni, a színházi térben zajló feldolgozó foglalkozáson tökéletes lehetőség nyílik arra, hogy az iskolai "előkészítő órán" gyakoroltakat, megbeszélteket felfedezzék a gyerekek a darabon belül. Így reflektálhatnak arra, hogy milyennek képzelték a darabot, amíg csak beszéltek róla, hogy hogyan (mivé) állt össze bennük az előadás mozdulatról-mozdulatra, jelenetről-jelenetre. Itt érdemes részletesebben beszélni - szinte minden egyes beavató esemény alkalmával - arról, hogy mi lehet a díszlet, a fény, a színpadi elrendezés, a zene szerepe egy darabban, hogyan zajlik a befogadás folyamata. Itt szintén a társulat és dráma-, illetve táncpedagógusok segítenek a feldolgozó munkában.

A Trafó Beavató Programja több szempontból is különleges. Az egyik legfontosabb különlegesség és jellegzetesség - az a teljesen kézenfekvő tény - hogy a középiskolásokat itt kifejezetten a kortárs művészet speciális műfajú előadásaiba avatják be: sajátos formanyelvű fizikai színház, tánc és táncszínház egyaránt megtalálható a programban. Mivel gyakran egyszeri és sok szempontból egyedülálló műfaji hibridekről és formanyelvről van szó, minden egyes előadás kapcsán saját módszertant dolgozunk ki. Az eszközök tekintetében sokat merítenek a drámapedagógiai eszköztárból (játékok, feladatok, gyakorlatok), ám ez sokszor táncpedagógiai formákkal és a társulat saját módszertanával vegyül. Ezt gyúrják egy komplett foglalkozás-rendszerré egy-egy előadás kapcsán. Fontos, hogy mindez a szakértő drámapedagógusok és az alkotók szoros együttműködésében történik, így nem egy utólag "ráaggatott" értelmező foglalkozás kerül az előadás mellé, hanem a rendező/koreográfus aktívan rész vesz a művéről való beszéd és játék hogyanjának kigondolásában és megvalósításában.

A másik fontos dolog, hogy egy féléven át öt csoporttal dolgoznak végig: kint külön az iskolákban egyrészt, másrészt itt bent, előadás után a Trafó Nagytermében. Így egy félév alatt a gyerekek egyfajta "látleletet" kapnak a kortárs művészetről - a programot pedig úgy alakítjuk, hogy minden esetben egy ívet járjunk be közösen, hogy legyen egy világosan követhető valahonnan-valahová (például a drámairodalmi alapanyagból készülő színházi előadástól a táncig). Továbbá a különböző hátterű, korú és felkészültségű csoportok az Trafó-beli találkozásokon közösségként működnek: inspirálva és figyelve egymást, ami egy nagyszerű találkozás mindannyiuk számára.

Míg a hagyományos színházi beavató a színházcsinálás folyamatához próbálja közelebb hozni a közönségét, a K.V. Társulat az előadásaik által érintett témákat dolgozza fel színházi nevelési programjaikon. Ennek ötlete egy próbafolyamat alatt született meg. "2008-ban a Fellebbezés című ifjúsági előadásunk - ami eltűnt kamaszgyerekeik után nyomozó szülőkről és a gyerekekről szól - előkészítő munkálatai alatt jutott eszünkbe, hogy jó lenne felvenni a kapcsolatot a mi kamaszhőseinkkel azonos korú középiskolásokkal, a készülő jeleneteket megmutatni nekik, beszélgetni velük" - idézi fel a kezdetet Száger Zsuzsa és Urbanovits Krisztina. A Janikovszky Éva Általános Iskola  és Gimnázium diákjaival kezdték a beszélgetést, akik sok hasznos dolgot mondtak, és sokat segítettek, majd pedig a drámaórákon a színészek és a diákok együtt dolgozták fel az előadás egyes jeleneteit, karaktereit.

Idáig, a Fellebbezés miatt, elsősorban tizenévesekkel, középiskolásokkal került kapcsolatba a K.V. Társulat, ebben az évadban azonban indul gyerekprogramjuk a Kitin Klán a Kertbe megy című új meseelőadásuk köré szerveződve, így a célközönség nagyban kitágul. Öt-tíz éveseket várnak a mese kapcsán, de folytatódik az ifjúsági program is. "A mi programunk, ami a Fellebbezésre épül, háromlépcsős. Először van egy előkészítő foglalkozás az iskolában, aztán jön maga az előadás. Eddig a MU Színházba hívtuk el a diákokat, ahol játszottuk, de idén már el tudjuk vinni az előadást a középiskolákba. A harmadik lépcső pedig a látottakat feldolgozó drámaóra" - magyarázzák a program felépülését. Az új előadás, az óvodákba, iskolákba is kimozdítható Kitin Klán... után is lesznek foglalkozások, ennek kapcsán is tartanak majd foglakozásokat, amelynek témája a környezetvédelem lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.