gyerek

Látvány és látvány

2011.02.28. 11:39
Ajánlom
A debreceni DESZKA Fesztivál két erős látványvilágú bábelőadást hívott meg az idén, de amennyire hasonlítottak ebben a vonatkozásban, olyannyira különböztek minden másban.

A debreceni Vojtina Bábszínház Pinocchio-átirata és a kecskeméti Ciróka Bábszínház A kékruhás kislány története című előadásban egyedül és kizárólag az a közös, hogy bőven mérik a vizuális élményt, de minden másban szöges ellentétei egymásnak. Például mindjárt abban, hogy az egyikben beszélnek - még pedig igen sokat és igen furmányos nyelven -, a másikban azonban meg sem szólalnak a színészek, s e két végletből származó következmények határozzák meg a produkciók lényegét.

Upor László darabját jól tükrözi a (munka)címek bővelkedése, a szövegkönyvön például három változat is található. Az Éljen Kinoppió! első fele hőskultuszt sugall, a második valami olyasfajta vállalt megtévesztést, mint a kínai sportszergyártás betűcserés átverése. A Pinokkió újratöltve akciófilmes fordulatokat ígér, míg végül a használatban maradó A fából faragott, avagy Pinokkió a porondon meglehetős pontossággal sugallja, hogy a csak félig-meddig átvett történet cirkuszi attrakcióba csap át. A végeredmény mindháromból tartalmaz valamit, ami sok a jóból, mert egyetlen, de következetesen végigvitt szál elég lenne ahhoz, hogy a néző (is) eljusson A pontból B-be. Az előadás azonban elindul egy úton, s ahelyett, hogy toronyiránt menne tovább, minden kínálkozó mellékösvényre rálép, s a végén egy egészen más történetben lyukadunk ki.

Szó se róla, az eklektikus szövegből (amely a régies fordulatok mellett hemzseg az olykor érthetetlen, szókreálmányokkal való zsonglőrködéstől) már az elején kiderül, hogy itt Pinokkiót és teremtőjét nemesb célok vezérlik, mint Colloni mester szereplőit, nevezetesen a "Hol lészen igazi művészet?" kérdése, s a korszerű önreflexióra a fináléban meg is kapjuk a választ: "Legyen színház! Bábteátrum!" Nem túl forradalmi kívánság, mert, hogy van már, nem is egy, ráadásul a Vojtina a jobbak közé tartozik, de most hiába küzdenek az alkotók dinamikus összjátékkal a feldúsított cselekménnyel, a nézők apraja-nagyja egyre bágyadtabb lesz.

A történetszövés kacskaringóit követve a látványelemek is egymás sarkát tapossák, amelyek a bőség nem kívánatos kosarát öntik a nézőre. Nehéz dolog az eredeti történetet egyszerre megfejelni és megtartani, nem is lehet győzni másképp, csak a projektor hol telitalálatos, hol megúszós közreműködésével. Előbbire példa a Pinokkiót elnyelő félelmetes bálna teljes színpadot betöltő kivetítése, utóbbira az arany elásásának jelenete, amit diafilmen "közvetítenek". Az új karaktert nyert mellékszereplők és azok attribútumai révén a színpadkép nyitó elevensége egyre kaotikusabbá változik, ami a zárlat ars poeticával kikövezett, mégis öncélúnak tűnő, vásári komédiás orgiájában csúcsosodik ki. Fura ellentmondást hoz a vég: a bábszínházért küzdő előadást egy manézs nézőteréről hagyjuk el.

Másnap a kecskeméti Ciróka Bábszínház vendégjátékát, A kékruhás kislány történetét láthattuk, s tapasztaltuk meg az aranyigazságot: a kevés a sok. A nyitókép semmi más, mint egy négyszög alakú fehér vászon, amely - mint a papír a ceruzanyom hatására - fokozatosan életre kel.

És egyre csak változik és gazdagodik a vászon mögé rejtett dobozból előtűnő színészek mozdulataitól, és a rávetített festmények ihletésére. Az előadás lépésről lépésre építkezik Horváth Mária (egyébként animációs filmművész, most) tervező és Bartal Kiss Rita, az előadás rendezője koncepciójában, játékosan születik a szín, a forma, a vonal, amelyek egyszer csak képegésszé állnak össze. Az előadás nonverbális, dialógusok helyett Kiss Erzsi franciás hangulatú, az előadás ritmusát és dinamikáját diktáló remek számai adják a hanghatást, a színpadon pedig egyre önfeledtebben folyik a képek intermediális életre keltése. Miután ugyanis tisztázódott a képalkotás abc-je, a játszók és bábjaik Picasso művek terébe "hatolnak", megszemélyesítve a festett szereplőket az animáció és a testjáték számos eszközével.

A vetítés ebben az előadásban nem illúzióteremtő ráadás, de a narráció nyelve, szerepe egyenrangú a játékosokéval, hiszen egymásra reagálnak. Elbűvölő a különböző technikák magától értetődő egybeolvadása, másrészt ideálisnak tűnik a médiumok egymás által való értelmezése. S mivel a vetítés nem folyamatos, a színészeknek - Aracs Eszternek, Bor Juditnak és Szabó Balázsnak - is elegendő alkalma nyílik saját tehetségük megmutatására.

Mit szólnak ehhez az elvont előadáshoz a gyerekek? Nem is olyan érdekes módon ugyanazt, amit a felnőtt nézők (akiket racionális iskolázottságuk távolított el a képzőművészet és mindenféle művészet előítélet mentes befogadásától): lehengerli őket, mert a nem tényszerű megközelítés csodákat művel nem csak az eleve nyitott, de a betokosodott befogadói készségekkel is.

A fából faragott, avagy Pinokkió a porondon - Vojtina Bábszínház, Debrecen

Író: Upor László

Játszó személyek: Balogh András, Hajdú Péter, Hell Krisztina, Kiss Gergely Máté, Megyeri Béla, Nagy Mónika, Papp Melinda, Reschofsky György, Vékony Anna

Muzsikusok: Czapp Ferenc, Molnár Endre, Papp László, Reschofsky György

Tervező: Szalma Edit

Szcenikus: Grosschmid Erik

Zeneszerző: Ágoston Béla

Rendezőasszisztens: Nagy Mónika

Fény: Ágh András/Barta Zoltán

Hang: Nagy István/Papp László

A bábokat, díszleteket készítette: Grosschmid Erik, Bérczi Katalin, Kiss Antalné, Nádasiné Szegedi Éva, Vinczéné Fuchs Mária, a Borsos család

Rendezte: Rumi László

A kékruhás kislány története - Ciróka Bábszínház, Kecskemét

Játsszák: Aracs Eszter, Bor Judit, Szabó Balázs

Forgatókönyv: HORIMARIKISRITA

Tervezte: Horváth Mari

Zene: Kiss Erzsi

Szcenika és mozgókép: Sisak Péter

Zenei alkotótársak: Dudás Zsombor, Pápai István; a hangfelvételen hallható Az Egy Kiss Erzsi Zene együttes Röné álma című lemezéről a Kavicsos dal (társszerzők: Vajdovich Árpád, Sütő Márton, G. Szabó Hunor), továbbá a Fiszdúr című szám (társszerző: Balahoczky István), Balafon (szóló: G. Szabó Hunor, hegedűn játszik: Kovács Zoltán); A felvételek a Bioton 3 Stúdióban készültek, felvételvezető: Pápai István

Rendezte: Bartal Kiss Rita

Programkereső

Legolvasottabb

Jazz/World

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Klasszikus

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Színház

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.
Vizuál

Az ókori Mezopotámia művészetét bemutató, átfogó kiállítás nyílik a Szépművészeti Múzeumban

Az Istenek és démonok királysága – Mezopotámia Kr. e. 1000-500 című tárlat október 5-én nyílik meg, és egészen február elejéig látogatható. A szervezők szerint hasonló léptékű kiállítás tízévente csak egy-kettő van a világban.
Klasszikus

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.