gyerek

"Nem az előadás a fontos, hanem a folyamat"

2014.04.26. 07:03
Ajánlom
A hosszú távú színháznevelési program híve, mert meglátása szerint az igazán fontos kérdések így hozhatók felszínre, a közös munka hatása akkor válik érzékelhetővé. Végh Ildikó dramaturg, színházpedagógus harmadik éve vezeti a Katona József Színház Ifjúsági Programját, mely egyre szélesebb korosztályt kíván megszólítani. INTERJÚ

- Kezdetektől fogva te voltál a szakmai program kitalálója és a koncepció kidolgozója?

- Én voltam, de a színházban már az elejétől kezdve rendkívül nyitottan fogadták a kezdeményezést. Máté Gábor igazgató is nagyon szerette volna, hogy ez jól működjön, ehhez pedig minden segítséget megadott. A programban résztvevő színészek is mellénk álltak, és sok energiát fektettek a programba.

- Egyre szélesebb a programválaszték, amiben a diákok részt vehetnek, idén pedig újabb korosztályok felé nyitottatok.

- A középiskolás korosztályhoz képest most már fiatalabbakat, 8-12 éveseket és időseőbbeket, egyetemistákat is szeretnénk elérni a programjainkkal. A meglévő projekteket tehát az adott korosztályra igazítjuk, és emellett új programokat is elindítottunk, hogy minél több fiatal tudjon bekapcsolódni a munkába. Alapvetően négytípusú ifjúsági foglalkozásból választhatnak. Ebből az egyik a különböző Katona-előadásokhoz kapcsolódó Háromlépcsős színházi nevelési program, amikor az előadás előtt és utána is tartunk egy-egy 90-45 perces foglalkozást a színházban vagy az iskolákban. A Katona klubban idén hat csoporttal dolgozunk különböző témákon, ez a munka egész évadra szól. A legfiatalabbakkal, 8-12 évesekkel éppen az Odüsszeiát tárgyalva. A mese részét a 8-10 évesekkel fogjuk körbejárni, 11-12 évesekkel pedig a családtörténetet, többek közt az apa és fiú viszonyát vizsgálva.

- Részleteiben hogyan kell elképzelni egy egyéves programot? Létrehoztok egy rövidebb ifjúsági előadást is belőle?

- A foglalkozáson születő jeleneteket nem is mindig szoktuk előadásnak hívni, mert nem az előadás a fontos, hanem maga a folyamat. A jelenlegi csoportokkal most vagyunk abban a fázisban, amikor megismerjük egymást, alap drámajátékokat játszunk, és belekezdünk a történet feldolgozásába, az Odüsszeia esetében Pálos Hanna, az Életváróknál Kocsis Gergely, a Rendszerhibánál Ötvös András színészekkel közösen. Hogy mi lesz a vége, az most még nem látszik, ez közben sokat alakul. Az Odüsszeiánál például az a cél, hogy minél jobban átlássák a történetet, ahogy ásunk egyre lejjebb, és minél inkább beinduljon a fantáziájuk. A feldolgozás közben megnézzük azokat a kifejezési formákat - beszéd, játék, zene, rajz - amiben a fiatalok a legerősebbnek érzik magukat.

- Milyen mélyre ástok ilyenkor?

- Volt egy Rétegek című előadásunk, ami szintén hosszú távú volt és egy számomra nagyon kedves program. Akkor családi interjúkat készítettünk a fiatalokkal, és a gyerekek a saját családjuk múltjából kiindulva definiálták újra magukat. Megfogalmaztak olyan kérdéseket, amik a folyamat közben merültek fel bennük, rákérdeztek olyan pontokra a családtörténetben, amik számukra nem tisztázottak. Többek közt arról alakult ki párbeszéd, hogy milyen, ha valakinek a családja például szélsőséges politikai irányba tolódik el. Vannak-e ennek okai, és ha igen, tudunk-e magyarázatot adni arra, hogy miért ennyire sérültek mostanában a családok, ha politikáról van szó. A tapasztalat az, hogy visszük magunkkal ezeket a családi frusztrációkat, rossz döntéseket, és a kibeszéletlenség miatt nem tudunk továbblépni.

- A Katona József Színház zömében nem kötelezőolvasmányokat visz színpadra, hanem a múlttal való szembenézésre fókuszál, a jelen társadalmi problémáira reflektál. Az ifjúsági programban ez hogyan csapódik le?

- Az Ifjúsági programban ugyanerre törekszünk. Hátraarc címmel volt egy intergenerációs projektünk is, ami a Rükverc című előadásunkhoz készült. Abban 65 év felettiekkel és fiatalokkal dolgoztunk együtt. A fiatalokkal arról gondolkodtunk, hogy látják, milyen lesz ötven év múlva az életük. Mit tudnak kezdeni magukkal, mi az, amitől félnek. Látják-e egyáltalán azt, hogy a saját nagyszüleik mivel küszködnek. Az Origóban a nemzeti identitás kérdéskörét, a Rendszerhibában pedig az oktatási rendszert jártuk körbe.

- Egységes volt a véleményük és a jövőképük?

- Általános volt a jelentől, a közeljövőtől való szorongás, hogy fogalmuk nincs, mi legyen. A mai magyar fiatalokban már megfogalmazódik a „kapunyitási pánik", vagyis hogy a középiskola, főiskola, egyetem után hogyan folytassák tovább. Beszélgettünk arról is, hogy mennyire tudják elképzelni magukat családban, mi az, ami biztonságot fog adni. Nagyon megdöbbentő volt, mert ezekről nincsenek elképzeléseik, csak azt látják, hogy a minták nem működnek. De nem tudják, hogy képesek lesznek-e új mintákat teremteni.

- Miben áll hosszútávon a munkátok jelentősége?

- A jelentősége abban áll leginkább, hogy a színház társadalomi fórumfunkcióját megértsék a gyerekek, és ezt később a saját közegükben is alkalmazni tudják, például a vitaszínház műfaját. Hogy felismerjék azt, a színház lehetőséget ad a problémák kibeszélésére és eszközt a gondolataik artikulálására. Az is fontos a színházi nevelés során, hogy amikor nézőként vannak jelen, akkor megtapasztalják, a színház egy élő dolog. Vagyis megtanulható és elsajátítható az, hogy miként lehet értő módon olvasni egy előadást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.