Tamási Áron mesejátékához Budapesti Operettszínház számára Tolcsvay László írt zenét, Bori Tamás pedig dalszöveget. A rockoperettet Somogyi Szilárd rendezi, aki immár harmadszorra dolgozik együtt Tolcsvay Lászlóval. Az olvasópróba hangulata leginkább a vakáció utáni első iskolanapra emlékeztett: mindenki ismer már mindenkit, számtalanszor játszottak már együtt, most mégis valami új kezdődik, amit izgatott kacaj, csevely előz meg, no és egy kis "rendcsinálás" a "tanári asztal" irányából.
"Az első sor miért üres? Ne maradjon így" - invitálja a színészeket Somogyi Szilárd. Majd a a direktor úr - Kerényi Miklós Gábor - atyai szigorral veszi kezébe az irányítást, és az első sor hamar megtelik. Mindenki a helyén, szöveg, kotta a kézben, kezdődhet az olvasópróba, amely az első lépés a bemutató felé vezető úton - gondolhatnánk. Ám ez korántsem így van. Hosszú, kreatív alkotói folyamat előzte meg az első olvasópróbát. Tamási Áron Ördögölő Józsiásának még hosszabb a (zenés) színpadig vezető története. "1957-ben Major Tamás azt mondta, hogy Lajtha László fog a darabhoz zenét írni. Ez ellen akkor személyesen Tamási Áron tiltakozott - meséli Tolcsvay László. - Nekem és a muzsikámnak is erdélyi gyökerei vannak, hiszen édesapám, aki zenetanár volt, Erdélyben született. És bár a legnagyobb tisztelettel közelítettem a műhöz, mégis igen felelősségteljes feladatnak éreztem, hogy zenét alkotok Tamási Áron tündérmeséjéhez - árulta el a zeneszerző. - Remélem, hogy a mester az égből, örül annak, amit hall" - tette hozzá mosolyogva.
Az olvasópróba elején Kerényi Miklós Gábor főigazgató is elmesélte, hogy 1979-ben Kecskeméten, ahol akkoriban rendezőként dolgozott, megpróbálta bemutatni az Ördögölő Józsiást, ám akkor ezt minisztériumi tiltással akadályozták meg. Később, 2000-ben, az Operettszínházban szerette volna színpadra állítani Tamási Áron mesejátékának zenés változatát, ám ebbe az író özvegye nem egyezett bele. Néhány éve azonban az alapítvány, amely Tamási Áron irodalmi hagyatékét kezeli, felkarolta az ötletet, hogy az Operettszínház színre vigye az Ördögölő Józsiást. "Vannak szép, jó, nagy napok az ember életében - számomra ilyen ez a mai nap" - vallotta be a direktor, aki szerint Ördögölő Józsiás izgalmas és tanulságos története, Tamási Áron és Tolcsvay László különleges találkozása lesz az Operettszínház színpadán. "Az Ördögölő Józsiás népi ihletésű mű, amely 1952-ben politikai céllal íródott, most 2013-ban pedig találkozik a modern zenékkel és a mai lélekkel, így új értelmet nyer. Új műfaj születik, a rockoperett: rockos muzsika, ám operett-slágerekhez hasonlóan fülbemászó dallamokkal" - magyarázta kollégáinak Kerényi Miklós Gábor, és hozzátett, hogy bár az Ördögölő ifjúsági darab, a felnőttekhez is szól.
A rockoperett meghatározás ötletgazdája Tolcsvay László volt. "Az Ördögölő zenéje a klasszikus hagyományokon alapszik, az én muzsikám is eredendően a magyar dallamvilágból táplálkozik, így nem esett nehezemre zenét írni ehhez a műhöz, ám ennek a tündérmesének a dramaturgiája igencsak hasonló az operettekéhez. Például, van primadonna, és egy jó rockénekes, Józsiás, aki, ha akarom, megfelel a bonviván szerepkörnek" - mesélte Tolcsvay László, miért lett az Ördögölő Józsiás műfaja rockoperett. A zeneszerző hozzátette, fontosnak tartotta, hogy minden szereplőnek karakteres, szép, jellegzetes dallamvilágot adjon. "Amíg otthon egyedül komponáltam, és alakult a darab, azon izgultam, vajon találkoznak-e az én gondolataim a rendező és a direktor, Kero elképzeléseivel. Ezt az izgalmat már a boldogság váltotta fel, hiszen az operettben virulens az alkotói légkör, az olvasópróba is gördülékenyen ment annak ellenére, hogy volt, aki először találkozott a darab szövegével, kottájával" - mondta Tolcsvay László, aki most dolgozik először az Operettszínházban. A zeneszerző azt is elmesélte, hogy bár ősz haja félrevezető lehet, lélekben ő még igazi gyerek, aki imádja a meséket, ezért is volt rá nagy hatással Tamási Áron tündérmeséje. "Ami engem igazán megfogott ebben a történetben, az éppen az, amiért mindig is kiálltam, amiért dolgoztam: a közösség ereje. Nem árulok el titkot, ha azt mondom, ebben a darabban a jó győz, ám a közösség által elért és a közösség javát szolgáló jó." - véli a zeneszerző, aki szerint az Operettben is valami hasonló zajlik a bemutató kapcsán: énekkar, zenekar, balettkar, színészek, alkotók, mindenki azon dolgozik, hogy összefogva valami jó szülessen. "Azért szeretem egy színdarab előkészületeit, próbafolyamatát, mert ilyenkor elő tudjuk hozni egymásból a kreativitást. Mindenkinek lesz ötlete, vágya, hogy valamit hozzátegyen a darabhoz, hogy valamit alkosson. Ezért érzem végtelenül jól magam a színházi közegben, mert egy közösség tudásából, szeretetéből, lelke zendüléséből épül föl a darab. Mondhatnám azt is, hogy én ebben a közösségben "csak" a zeneszerző vagyok" - mondta mosolyogva Tolcsvay László, aki azt is elárulta, ő azon szerzők közé tartozik, akik bejárnak a próbákra és nyomon követik a barab alakulását.
Somogyi Szilárd rendező rendkívül élvezi az újabb közös munkát Tolcsvay Lászlóval, nem utolsó sorban pedig nagyon izgatott, hogy elkezdődtek az Ördögölő Józsiás próbái. "A darab előkészületei három éve zajlanak, ez idő alatt több fázisa volt a munkafolyamatnak, ám tavaly pünkösdkor vált biztossá, hogy Tolcsvay László is az alkotók között lesz. Számomra akkor kezdődött el az érdemi munka. A nyár folyamán egymás után születtek a jobbnál jobb dalok, és szeptemberre már én is elhittem, valóban létrehozunk egy rockoperettet, egy mesés családi darabot" - vallotta be Somogyi Szilárd, akinek a darab képi világáról már az előkészületek során megvoltak a maga grandiózus elképzelései, amelyek természetesen menet közben szintén alakultak, módosultak. "A rendező szerencsére nem egyedül, hanem alkotótársakkal dolgozik: megosztjuk egymással a gondolatainkat, ötleteinket, művészi elképzeléseiket. Így jutottam arra a meggyőződésre, hogy amit én előzetesen színpadképként megálmodtam, azt egy újabb Avatar film költségvetéséből lehetne megvalósítani - mondta nevetve Somogyi Szilárd. - Ennek ellenére mesés világot sikerült teremteni a színpadon." - tette hozzá a rendező, aki elárulta, a díszletekben visszaköszön, hogy sok időt töltött Erdélyben. "Valami egyszerű hátteret szerettem volna, az elképzeléseimet pedig a két székely kapunál, két lépcsőnél és egy toronynál semmi sem adja vissza jobban. A fény játéka pedig olyan világot tud teremteni, amely nagyon izgalmassá teszi ezeket a kissé konstruktivista elemeket. Bátonyi György letisztult díszlete nem utolsósorban a nézők, a gyerekek és a felnőttek képzeletét egyaránt arra sarkallja, hogy odaképzeljék azt, amit látni szeretnének. A látványt Túri Erzsébet jelmezei is erősítik, amikben egyfajta jellemábrázolás is megmutatkozik" - magyarázta a rendező, aki szerint ez a színészeket is segíti karakterük megformálásában. Somogyi Szilárd elárulta azt is, szeretné, ha az Ördögölő Józsiás igazi turnédarabbá válna, amit vidéki színházakban és külföldön is bemutathatnak.
Az alkotógárdán és a színészeken ez nem fog múlni. A korrepeticiók a két karmester, Makláry László és Bolba Tamás vezetésével már megkezdődtek, ahogy a táncpróbák is, Vári Bertalan koreográfus irányításával. A két címszereplő, Kerényi Miklós Máté és Szerényi László mostantól két hónapon át szinte le sem jön a próbateremből, ahogy a többiek, Dancs Annamari, Vágó Zsuzsi, Mészáros Árpád Zsolt, Kocsis Dénes, Nádasi Veronika, Siménfalvy Ágota, Bálint Ádám, Brasch Bence, Kékkovács Mara, Lukács Anita, Peller Anna, Vörös Edit, Földes Tamás, Csuha Lajos, Peller Károly, Vizi Dávid, Németh Attila, Kristóf István, Pálfalvy Attila és Marik Péter sem. Az új magyar zenés előadáson húsvétkor gördül fel először a függöny az Operettszínházban.