"A MuLab néven indított színházi nevelési program ötlete a MU Színháznak abból a célkitűzéséből született, hogy intenzív figyelmet kívánunk fordítani a kommunikációra, szeretnénk gondolkodásra, kreativitásra ösztönözni a fiatalokat. Aktivitást várunk el, mert úgy gondoljuk, nem lehetünk csupán csendes és kényelmes szemlélői életünknek, hanem irányítanunk is kell azt. Tudnunk kell a körülöttünk zajló eseményekről, lépéseket kell tennünk, hogy megértsük a világ működését, véleményünknek kell lennie, és meg kell tanulnunk kommunikálni is erről. A MuLab színházi nevelési programja a kommunikációt próbálja újragondolni, újradefiniálni mind a színházvezetés, mind az alkotók, mind pedig a befogadók oldaláról" - magyarázza Erőss Balázs, a MU Színház vezetője. A MuLab programja 2009 szeptemberében indult el, és elsősorban az új generációk, általános iskolások és középiskolások, tehát a hat-tizennyolc évesek megszólításával foglalkozik, azokkal, akik még az iskolapadokban ülnek, de akik nemsokára fontos szereplői lesznek társadalmunknak. Akik mást és máshogy értenek ebből a világból, akiket érdemes lenne szóra bírni és meghallgatni.
A MU Színház a nevelési programon belül beavató színházi foglalkozásokat kínál, ami egy előadást, illetve ahhoz kapcsolódó előkészítő és levezető beszélgetést jelent, októberben ilyen foglalkozás lesz például Gaál Mariann és a Pécsi Balett vezetésével a Chance Operation című előadás kapcsán. Ilyenkor az előadás megnézését keretbe foglalja egy-egy foglalkozás, azaz az előadás előtt előkészítő foglalkozást tartanak szakemberek, és bizonyos esetekben az előadók is, majd az előadás megtekintése után egy feldolgozó foglalkozás keretében folytatódik a drámapedagógiai vagy nevelési program az alkotók bevonásával.
A MU-ban speciális workshopokat is rendeznek, amelyek segítségével önálló színházi nevelési program jött létre Dražen Šivak horvát színész, rendező vezetésével az általa kitalált TheARTo elnevezésű színházi-alternatív oktatási módszeren keresztül. A leghosszabb program egész tanéven át is tarthat: a Találd ki a saját mesédet! című komplex program az általános iskola alsó tagozatosai számára, míg a Találd ki a saját színházadat! program középiskolások számára készült. És miben egyedi a MuLab? Erőss Balázs szerint leginkább abban, hogy a nyitottságra, a gondolkodás és (szellemi) aktivitás bátorságára szeretne lehetőséget adni a projektjek segítségével. Az intenzívebb közös munka és a hosszabb távban gondolkodás jegyében működésének lényege, hogy folyamatokra koncentrál, tehát nem csupán a végtermék, a kész előadás érdekli. Itt elsősorban nem a közönség növelése a fő cél, hanem az, hogy a színházi nevelés beépüljön az oktatásba. Ezért is próbálnak olyan színházi nevelési programokat is létrehozni, amelyek folyamatban gondolkodnak, hosszabb távú struktúrával.
A Marczibányi Téri Művelődési Központ az évad során az általános és középiskolák teljes életkori tartományának kínál térítésmentes színházi nevelési előadásokat - iskolai osztályok számára, hétköznap délelőttönként háromórás időtartamban a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ és a Káva Kulturális Műhely közreműködésével. A foglalkozásokon mindig csak egy osztályt látnak vendégül előzetes bejelentkezés, időpont-egyeztetés után.
A Marczibányi téren megalakulásuk óta támogatják a két első és legjelentősebb hazai színházi nevelési csoportot, a Kerekasztal Színházi Nevelési Központot és a Káva Kulturális Műhelyt. 1992 óta folyamatosan évi 160-180 színházi nevelési foglalkozást tartanak itt, s ezekre - a fővárosi iskolákon kívül - az ország minden területéről fogadják az osztályokat. A művelődési központ tevékenysége egyedülálló, hiszen a hazai színházi nevelést megalapozó és létrehozó két társulatnak biztosítanak a működésükhöz szükséges optimális körülményeket: az előadások létrejöttéhez szükséges technikai feltételek, infrastruktúra mellett a programok hosszú távú és folyamatos működtetéséhez és sikeréhez szükséges háttérmunkát, a szervezést, a tájékoztatást, a kapcsolattartást, a szakmai, módszertani konzultációs lehetőséget is segítik. Az elmúlt 18 évben tehát, mondhatni a hazai színházi nevelés kialakulása és elterjedése óta a Marczibányi tér otthona, központja, bázisa lett e programoknak.
Az első hazai hivatásos színházi nevelési társulat, a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ akkori székhelyük, Gödöllő mellett 1992-ben nálunk mutatta be Fehérlófia című első színházi nevelési előadását, és játszik azóta is a Marczin heti rendszerességgel. A Káva Kulturális Műhely székhelye is a második kerületi intézményben van, és ők is megalakulásuk, 1996 óta játszanak itt rendszeresen. Az elmúlt közel két évtized során több száz iskolával kerültek kapcsolatba, több ezer diák fordult meg a Marczin és élte át a színházi nevelés csodáját. "Ebben az a nagyszerű, hogy aki egyszer kipróbálta, legyen az diák vagy pedagógus, abban meghatározó, életre szóló élmény alakul ki, tehát legközelebb is szeretne eljönni más korosztállyal, másfajta programra" - fogalmaz Juszcák Zsuzsa.
A tanév első félévére hat előadást kínálnak: a Fogságban hét-nyolc évesek, a Minden tudás 11-12 évesek, a Csontketrec és az Apalabirintus 13-14 évesek számára készült, a Bábok és a Tizenegy trikó pedig a 14-16 éveseket célozza meg. A színházi előadás azonban nem ér véget az előadás megtekintésével. A cél ugyanis olyan gyermek- és ifjúsági színházi programok gondozása és bemutatása, amelyeknek a színház és a drámapedagógiai feldolgozó tevékenység egyaránt szerves részét képezi. A színházi nevelés olyan művészetoktatási módszer és eszközegyüttes, amely a jövő generációját az emberi értékek középpontba helyezésével, a személyiség teljes körű fejlesztésével neveli a társadalom aktív tagjává. A színházi technikák, a dramatikus eszközök használata lehetővé teszi, hogy a problémákkal, konfliktusokkal, veszélyes élethelyzetekkel való találkozás, ezen helyzetek megélése, megértése, a helyzetekben való megnyilvánulás, működés megtapasztalása egy, a játék által meghatározott és megszabott, védett keretben történjen.
A komplex színházi nevelési előadások különlegessége az, hogy a színészek nemcsak játszanak nézőiknek, hanem velük együtt is játszanak. A színházi előadások meghatározott életkorú közönségnek szólnak, és mindig az adott korosztályt érintő erkölcsi, társadalmi vagy lélektani problémát vizsgálják és dolgozzák fel a színház, a dráma eszközeivel. A foglalkozásokon való részvétel az iskolai csoportok számára díjtalan, s a térítésmentes részvétel lehetővé teszi, hogy a fővároson kívül szociálisan hátrányos helyzetű településekről is eljussanak a Marczibányi téri színházi nevelési előadásokra iskolai csoportok.