gyerek

Táncolj még!

2010.10.24. 09:35
Ajánlom
Sorozatunkban ezúttal a Nemzeti Táncszínház és a Szegedi Kortárs Balett beavató színházi programjait ismerhetik meg.

A Nemzeti Táncszínház 2001-es megnyitása óta feladatának, sőt céljának tekinti a gyermekek és az ifjúság művészeti nevelését, ezen belül természetesen a táncművészet megismertetését. A gyerekeknek szóló előadások általában mindig sikeresek; az óvodások és a kisiskolások szívesen térnek vissza újabb produkciókra. A középiskolás korosztály azonban új tartalmakat, új színházi kifejezési formákat igényel,  és nem lehet figyelmen kívül hagyni a korosztály speciális igényeit sem. Ezért elsősorban nekik szól a 2007 októberében elindult beavató program, amelynek segítségével igyekszenek a különféle műfajú táncszínházi előadások befogadását a leghatékonyabban előkészíteni ebben a fogékony fiatal időszakban. A beavató forma többnyire a prózai színházakban népszerű, és főként a klasszikus kötelező drámairodalom, illetve a hagyományos színházi jelrendszer megismertetésére alkalmazzák. A Nemzeti Táncszínházban bizonyos foglalkozás elemeken változtatni kellett, hiszen a mozgás és a gesztust, a különféle táncos kifejezési és gondolkodásmódok nehezebben megfoghatók.

A beavató programban három kurzus keretében 44 drámafoglalkozás és 10 táncelőadás zajlott. A sorozatot kezdetben műfaji tematika szerint építették fel, abból a megfontolásból, hogy a diákok minél több táncstílussal megismerkedhessenek egy év alatt. A 2007/2008-as tanévben szerepelt a programban pantomim (M. Kecskés András: Egy kiállítás képei), néptánc (Gombai Szabolcs: A férfi tánca), kortárs tánc (Magyar Mozdulatművészeti Társulat: Káin-Ábel), valamint kortárs balett (Szegedi Kortárs Balett: Homo ludens). A következő tanévben újabb középiskolák csatlakoztak, így akkor már öt kurzus zajlott le 80 drámafoglalkozással és 20 táncelőadással tartozott. Akkor a sorozat fókuszában az a kérdés állt, hogy milyen térformákat használnak a kortárs táncszínházban, s a Bozsik Yvette Társulat nagyszabású, Művészetek Palotájában megrendezett Varázsfuvolájának hagyományos színpad-nézőtér viszonyától az Artus-Goda Gábor Társulata kísérleti Don Quijote mauzóleumáig "merészkedtek", ahol a fiatalok már magában a játéktérben vannak az előadás tartama alatt. Végül a 2009/2010-es évadban ismét négy kurzust hoztak létre, s csatlakozott a Beavató Programhoz a Közép-Európa Táncszínház is. Bővült a moderátorok listája is, hogy a gyerekek többféle elemzési-, beszélgetési móddal találkozzanak: az adott korosztállyal könnyen és hatékonyan kommunikáló színész-drámatanár Bethlenfalvy Ádám és a gyermek- és ifjúsági színház elismert szakembere, Sándor L. István mellett, a fiatalok körében nagyon népszerű és rendkívül közvetlen Novák Péter is megjelent. Idén a Nemzeti Táncszínház a beavató programnal egy EU-s pályázatban vesz részt. Ennek köszönhetően a 2010/2011-es a tanévben kilenc középiskolával és egy óvodával együttműködve valósulna meg a program, de a pályázatok körüli financiális bizonytalanságok miatt még mindig az eredményre várnak több száz diákkal, pedagógusokkal és a táncegyüttesekkel együtt.

Bár az fiatal résztvevők sem hiányoznak, a Nemzeti Táncszínház elsősorban a 14-18 éves középiskolás diákokat célozza meg. Vannak köztük kezdők, akik egyáltalán nem, vagy csak kevés professzionális táncelőadást láttak eddig, ám szívesen megismerkednének a műfajjal. A haladó csoportba járnak azok, akik az előző években már részt vettek a Beavató Táncszínházi Programban, és szívesen folytatják a táncelőadásokkal való aktív ismerkedést. Az intézmény célja az, hogy minél több Budapest környéki, illetve vidéki középiskolát vonjanak be a programba, mert az eddigi tapasztalatok szerint ott lenne a legnagyobb szükség és igény ilyen jellegű komplex művészeti tájékozódásra, hiszen a vidéki diákok többsége egyáltalán nem lát táncelőadást.

Egy-egy iskolai csoport négy táncszínházi előadást tekinthet meg a tanév során. Mind a négy táncelőadást iskolai helyszíneken, drámaórával kezdődnek, majd a színházi élményt követően a moderátor vezetésével közös beszélgetésen vehetnek részt a diákok. A drámaórákon egy időben maximum 25 fő vehet részt, ahol mindig a megnézendő előadáshoz kapcsolódó kérdésekkel foglalkoznak: a diákok nemcsak új dolgokat ismernek meg, hanem a különböző cselekvések közben kapcsolatokat építenek, és komplex módon fedezik fel az összefüggéseket. A kis létszámú csoportok másik előnye, hogy az előadásokat követő beszélgetéseken a még gátlásosan kommunikáló fiatalok meg mernek nyílni, és aktív beszélgetőpartnerekké válnak. A kiválasztott táncelőadások lehetőséget adnak arra is, hogy a befogadás különböző szintjeit, lehetséges módjait is megismertessük a diákokkal. A Nemzeti Tánszínházban a társulatok kiválasztásán túl, a színházi terek megmutatásában is a sokszínűség elvét követik: kamaratermi (Refektórium) és nagyszínpadi (Színházterem, Müpa - Fesztivál Színház) előadásokat egyaránt szerepelnek a kínálatban. Az évadon végighúzódó Beavató Táncszínházi Programsorozatot minden év végén egy háromnapos tábor zárja, ahol a fiatalok az elméleti ismerkedés után megtapasztalhatják a táncművészet technikai nehézségeit, a művészet kifejező- és kommunikációs erejét, másfelől a hazai táncművészet kiemelkedő alkotóihoz kötetlenebb formában kerülhetnek közelebb.

"A mi programunk a színházi nevelésnek egy olyan speciális része, amely kifejezetten a táncművészethez kapcsolódik. A sorozatban a hazai táncszakma legkiemelkedőbb együttesei, alkotói vesznek részt. A program elnevezése a 'beavató' fogalmát használja, tartalmában azonban a beavató színházon túl a színházi tevékenység olyan elemeit is magában foglalja, mint a nagyszínpadi és kamaraszínházi előadás, a drámaóra, a drámafoglalkozás az iskolában vagy rendhagyó irodalomóra. A programba került táncelőadásokkal a középiskolások nemcsak a táncművészettel, hanem ezen keresztül más művészeti ágakkal is kapcsolatba kerülnek, például irodalommal, zenével és képzőművészettel. A színházlátogatások során a különböző középiskolákból érkező fiatalok megismerhetik egymást, és a színházi, kulturális élmény mellett társasági élménnyel gazdagodnak. Célunk elsősorban az, hogy a színházi élményt a maga összetett művészi és közösségi erőterében mutassuk be, ne csak egy szegmensére fókuszáljunk, hanem teljes élménnyel ajándékozzuk meg a fiatalokat. Úgy tűnik, hogy mindez működik, hiszen a Beavató Táncszínházi Program jövőre lesz ötéves, és eddig évről évre nőtt az érdeklődés a foglalkozásaink iránt" - mondja Varga Nikoletta.

"Még Imre Zoltán vezette a Szegedi Balettet, és sokat mesélt arról, hogy amikor Angliában táncolt a Rambert Ballettel, rendszeresen körbejárták a szigetországot, iskolákba, egyetemekre látogattak el, hogy a kortárs táncot népszerűsítsék. A 80-as évek végén Szegeden is elkezdtük, azzal a céllal, hogy az akkor frissen alakult társulat közönségtáborát mi is megerősítsük és elmagyarázzuk egy számukra teljesen új táncműfaj esztétikai rendszerét" - emlékszik vissza a kezdetekre Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója, akik amellett, hogy részt vesznek Budapesten a Nemzeti Táncszínház beavató programjában, természetesen Szegeden is nevelik a közönséget. A társulat népszerűségének növekedésével ez a tevékenység azonban alábbhagyott. 2006-ban azonban Demcsák Kata főiskolai adjunktus kezdeményezte, hogy a tanítványai néhány alkalommal részt vehessenek az együttes próbáin, így a társulat ismét repertoárra vette a beavató színházi rendezvényeiket. Ezeken a programokon az a cél, hogy a nézők valóban értsék azt az üzenetet, amit az előadások közvetíteni szeretnének, és kísérletet tesznek arra, hogy dekódolják a kortárs tánc nyelvét.

Az eseményeknek a Szegedi Nemzeti Színház ad helyet egy-egy új alkotás bemutatójához közeli időpontban. Ilyenkor a rendező-koreográfus beszél a próbafolyamatról és magyarázza az alkotói szándékát, ismerteti saját koreográfiai nyelvét úgy, hogy egy-egy színpadi jelenetet is bemutatatnak. Az előadás természetesen interaktív, így a közönség azonnal felteheti kérdéseit, kifejezheti véleményét. Pataki András szerint érezhetően egyre nagyobb az igény, és már az általános iskolák tanárai is érdeklődnek, és a gyerekek is szívesen vállalják a beavatást. Sőt a klasszikus baletten szocializálódott idősebb generáció is igényt tart a kortárs balett világának megismerésére.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Zenés színház

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája. 
Jazz/World

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.