gyerek

Táncolj még!

2010.10.24. 09:35
Ajánlom
Sorozatunkban ezúttal a Nemzeti Táncszínház és a Szegedi Kortárs Balett beavató színházi programjait ismerhetik meg.

A Nemzeti Táncszínház 2001-es megnyitása óta feladatának, sőt céljának tekinti a gyermekek és az ifjúság művészeti nevelését, ezen belül természetesen a táncművészet megismertetését. A gyerekeknek szóló előadások általában mindig sikeresek; az óvodások és a kisiskolások szívesen térnek vissza újabb produkciókra. A középiskolás korosztály azonban új tartalmakat, új színházi kifejezési formákat igényel,  és nem lehet figyelmen kívül hagyni a korosztály speciális igényeit sem. Ezért elsősorban nekik szól a 2007 októberében elindult beavató program, amelynek segítségével igyekszenek a különféle műfajú táncszínházi előadások befogadását a leghatékonyabban előkészíteni ebben a fogékony fiatal időszakban. A beavató forma többnyire a prózai színházakban népszerű, és főként a klasszikus kötelező drámairodalom, illetve a hagyományos színházi jelrendszer megismertetésére alkalmazzák. A Nemzeti Táncszínházban bizonyos foglalkozás elemeken változtatni kellett, hiszen a mozgás és a gesztust, a különféle táncos kifejezési és gondolkodásmódok nehezebben megfoghatók.

A beavató programban három kurzus keretében 44 drámafoglalkozás és 10 táncelőadás zajlott. A sorozatot kezdetben műfaji tematika szerint építették fel, abból a megfontolásból, hogy a diákok minél több táncstílussal megismerkedhessenek egy év alatt. A 2007/2008-as tanévben szerepelt a programban pantomim (M. Kecskés András: Egy kiállítás képei), néptánc (Gombai Szabolcs: A férfi tánca), kortárs tánc (Magyar Mozdulatművészeti Társulat: Káin-Ábel), valamint kortárs balett (Szegedi Kortárs Balett: Homo ludens). A következő tanévben újabb középiskolák csatlakoztak, így akkor már öt kurzus zajlott le 80 drámafoglalkozással és 20 táncelőadással tartozott. Akkor a sorozat fókuszában az a kérdés állt, hogy milyen térformákat használnak a kortárs táncszínházban, s a Bozsik Yvette Társulat nagyszabású, Művészetek Palotájában megrendezett Varázsfuvolájának hagyományos színpad-nézőtér viszonyától az Artus-Goda Gábor Társulata kísérleti Don Quijote mauzóleumáig "merészkedtek", ahol a fiatalok már magában a játéktérben vannak az előadás tartama alatt. Végül a 2009/2010-es évadban ismét négy kurzust hoztak létre, s csatlakozott a Beavató Programhoz a Közép-Európa Táncszínház is. Bővült a moderátorok listája is, hogy a gyerekek többféle elemzési-, beszélgetési móddal találkozzanak: az adott korosztállyal könnyen és hatékonyan kommunikáló színész-drámatanár Bethlenfalvy Ádám és a gyermek- és ifjúsági színház elismert szakembere, Sándor L. István mellett, a fiatalok körében nagyon népszerű és rendkívül közvetlen Novák Péter is megjelent. Idén a Nemzeti Táncszínház a beavató programnal egy EU-s pályázatban vesz részt. Ennek köszönhetően a 2010/2011-es a tanévben kilenc középiskolával és egy óvodával együttműködve valósulna meg a program, de a pályázatok körüli financiális bizonytalanságok miatt még mindig az eredményre várnak több száz diákkal, pedagógusokkal és a táncegyüttesekkel együtt.

Bár az fiatal résztvevők sem hiányoznak, a Nemzeti Táncszínház elsősorban a 14-18 éves középiskolás diákokat célozza meg. Vannak köztük kezdők, akik egyáltalán nem, vagy csak kevés professzionális táncelőadást láttak eddig, ám szívesen megismerkednének a műfajjal. A haladó csoportba járnak azok, akik az előző években már részt vettek a Beavató Táncszínházi Programban, és szívesen folytatják a táncelőadásokkal való aktív ismerkedést. Az intézmény célja az, hogy minél több Budapest környéki, illetve vidéki középiskolát vonjanak be a programba, mert az eddigi tapasztalatok szerint ott lenne a legnagyobb szükség és igény ilyen jellegű komplex művészeti tájékozódásra, hiszen a vidéki diákok többsége egyáltalán nem lát táncelőadást.

Egy-egy iskolai csoport négy táncszínházi előadást tekinthet meg a tanév során. Mind a négy táncelőadást iskolai helyszíneken, drámaórával kezdődnek, majd a színházi élményt követően a moderátor vezetésével közös beszélgetésen vehetnek részt a diákok. A drámaórákon egy időben maximum 25 fő vehet részt, ahol mindig a megnézendő előadáshoz kapcsolódó kérdésekkel foglalkoznak: a diákok nemcsak új dolgokat ismernek meg, hanem a különböző cselekvések közben kapcsolatokat építenek, és komplex módon fedezik fel az összefüggéseket. A kis létszámú csoportok másik előnye, hogy az előadásokat követő beszélgetéseken a még gátlásosan kommunikáló fiatalok meg mernek nyílni, és aktív beszélgetőpartnerekké válnak. A kiválasztott táncelőadások lehetőséget adnak arra is, hogy a befogadás különböző szintjeit, lehetséges módjait is megismertessük a diákokkal. A Nemzeti Tánszínházban a társulatok kiválasztásán túl, a színházi terek megmutatásában is a sokszínűség elvét követik: kamaratermi (Refektórium) és nagyszínpadi (Színházterem, Müpa - Fesztivál Színház) előadásokat egyaránt szerepelnek a kínálatban. Az évadon végighúzódó Beavató Táncszínházi Programsorozatot minden év végén egy háromnapos tábor zárja, ahol a fiatalok az elméleti ismerkedés után megtapasztalhatják a táncművészet technikai nehézségeit, a művészet kifejező- és kommunikációs erejét, másfelől a hazai táncművészet kiemelkedő alkotóihoz kötetlenebb formában kerülhetnek közelebb.

"A mi programunk a színházi nevelésnek egy olyan speciális része, amely kifejezetten a táncművészethez kapcsolódik. A sorozatban a hazai táncszakma legkiemelkedőbb együttesei, alkotói vesznek részt. A program elnevezése a 'beavató' fogalmát használja, tartalmában azonban a beavató színházon túl a színházi tevékenység olyan elemeit is magában foglalja, mint a nagyszínpadi és kamaraszínházi előadás, a drámaóra, a drámafoglalkozás az iskolában vagy rendhagyó irodalomóra. A programba került táncelőadásokkal a középiskolások nemcsak a táncművészettel, hanem ezen keresztül más művészeti ágakkal is kapcsolatba kerülnek, például irodalommal, zenével és képzőművészettel. A színházlátogatások során a különböző középiskolákból érkező fiatalok megismerhetik egymást, és a színházi, kulturális élmény mellett társasági élménnyel gazdagodnak. Célunk elsősorban az, hogy a színházi élményt a maga összetett művészi és közösségi erőterében mutassuk be, ne csak egy szegmensére fókuszáljunk, hanem teljes élménnyel ajándékozzuk meg a fiatalokat. Úgy tűnik, hogy mindez működik, hiszen a Beavató Táncszínházi Program jövőre lesz ötéves, és eddig évről évre nőtt az érdeklődés a foglalkozásaink iránt" - mondja Varga Nikoletta.

"Még Imre Zoltán vezette a Szegedi Balettet, és sokat mesélt arról, hogy amikor Angliában táncolt a Rambert Ballettel, rendszeresen körbejárták a szigetországot, iskolákba, egyetemekre látogattak el, hogy a kortárs táncot népszerűsítsék. A 80-as évek végén Szegeden is elkezdtük, azzal a céllal, hogy az akkor frissen alakult társulat közönségtáborát mi is megerősítsük és elmagyarázzuk egy számukra teljesen új táncműfaj esztétikai rendszerét" - emlékszik vissza a kezdetekre Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója, akik amellett, hogy részt vesznek Budapesten a Nemzeti Táncszínház beavató programjában, természetesen Szegeden is nevelik a közönséget. A társulat népszerűségének növekedésével ez a tevékenység azonban alábbhagyott. 2006-ban azonban Demcsák Kata főiskolai adjunktus kezdeményezte, hogy a tanítványai néhány alkalommal részt vehessenek az együttes próbáin, így a társulat ismét repertoárra vette a beavató színházi rendezvényeiket. Ezeken a programokon az a cél, hogy a nézők valóban értsék azt az üzenetet, amit az előadások közvetíteni szeretnének, és kísérletet tesznek arra, hogy dekódolják a kortárs tánc nyelvét.

Az eseményeknek a Szegedi Nemzeti Színház ad helyet egy-egy új alkotás bemutatójához közeli időpontban. Ilyenkor a rendező-koreográfus beszél a próbafolyamatról és magyarázza az alkotói szándékát, ismerteti saját koreográfiai nyelvét úgy, hogy egy-egy színpadi jelenetet is bemutatatnak. Az előadás természetesen interaktív, így a közönség azonnal felteheti kérdéseit, kifejezheti véleményét. Pataki András szerint érezhetően egyre nagyobb az igény, és már az általános iskolák tanárai is érdeklődnek, és a gyerekek is szívesen vállalják a beavatást. Sőt a klasszikus baletten szocializálódott idősebb generáció is igényt tart a kortárs balett világának megismerésére.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.