gyerek

Túlélési esélyek

2014.06.24. 16:24
Ajánlom
A weiter leben - eine Jugend egy elsősorban középiskolásoknak készült előadás egy bécsi zsidó kislányról, a kitaszítottságról, a haláltáborokról, ami a szöveg erejével és a színészi eszköztelenséggel hat. KRITIKA

Az előadás Ruth Klüger bécsi születésű, amerikai irodalomtörténész-germanista azonos című, 1992-ben megjelent könyvét viszi színre, amit azóta tíz nyelvre lefordítottak, több német iskolában kötelező olvasmány lett. A magyarul eddig ki nem adott önéletírás kronologikus sorrendben idézi fel a harmincas évek végének zsidók számára egyre élhetetlenebb Bécsét, az antiszemitizmust, az üldöztetést, a koncentrációs táborok iszonyatát. Az adaptáció - ami 2011-ben az Osztrák Rádió hallgatóitól a legjobb hangjáték díját kapta meg - megőrzi a kötet hangnemét: nem akar sajnáltatni magát, nincs benne önsajnálat. „Mindössze" azt mondja el, ami vele történt, amire évtizedekig nem akart és nem tudott gondolni, azt, hogy akaratlanul is tanúja lett a történelemnek, ugyanakkor/épp e tanúság által kívülről nézi saját életét.

A színpadon egyetlen díszletelem van, egy barakkszürke, háromemeletes ház, ami tengelyéből kibillenve-megsüllyedve oldalra dől. Tizenkét ablakában egy-egy, az események szempontjából jelentőséggel bíró fekete-fehér kép, köztük Walt Disney Hófehérkéje, egy töltőtoll hegye, egy írógép billentyűzete, egy száj, egy vonat ütközői, egy gyertya, a tenger hullámai, a Neubaugasse utcanévtáblája. A normális élethez tartoznának, de a normális élet lehetőségére esély sincs.

A hétéves számára náci bevonulást követően a bécsi kifejezések után a meglepetés erejével ható német szavak, a schillinget felváltó márka még a hétköznapok tényei. A tiltott abortuszt végző orvos apa és az ő eltűnése annak ellenére is a politikamentes családtörténet eseménye, hogy „ilyen időkben ki akarna gyereket".

Az osztályban először a többiektől külön ültetett, majd zsidó iskolába szegregált kislány, aki a villamoson nem ülhet le, aki moziba nem mehet, aki a kifordult világra magyarázatot vár, akinek a feje fölött a család azon vitatkozik, elküldjék-e utolsó esélyként Palesztinába (aztán az anyja nem hagyja) már a világtörténelem tanúja. Deportálás, vagonokba zsúfolt, rámpákra terelt emberek, Theresienstadt, Auschwitz, Christianstadt, karra tetovált A-3537 az új valóság, amelyben élnie kell. Ebben gázkamrák vannak, amelyeket a felnőttek a gyerekek megnyugtatásaképp csak a fantázia szüleményeinek tartanak, aztán jön egy lány, akinek az apja a gázkamrákban elpusztultak holttesteit eltemető osztagba tartozik. Ebben az anya azt javasolja gyerekének, hogy együtt rohanjanak neki a villanydrót kerítésnek, és legyenek öngyilkosok. Ebben egy kápónő azt szuggerálja, hogy hazudja magát tizenöt évesnek, és bár láthatóan fiatalabb, munkára alkalmasnak találja, hogy ne kerüljön a halálra kiválasztottak közé.

A szeretett Theresienstadt, mert egy művészettörténész révén gondolatban múzeumokba jutott el, mert itt még lehet emberekről és emberi kapcsolatokról, érzésekről beszélni. A gyűlölt Theresienstadt, mert szabadságától megfosztatik, és mert a halál előszobája.  Auschwitz meg olyan, mint egy kioperálhatatlan daganat, idegen anyag a testben. Lehet-e az irracionális történeteket hideg racionalizmussal mondani?

Ruth Krüger szerint csak így lehet. A Theater ISKRA előadását rendező Veronika Sommereger pedig a szöveg erejében bízik. Joggal. A monodrámát ugyanakkor két színésznő játssza, amitől a jelentések is megsokszorozódnak. Ez a kettős, mégis együttes létezés utal Ruth Krüger fogadott nővérére, akivel Auschwitzban találkozott, és akivel együtt élték át a tábort, a szökést. A döntés ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy a magyarázatkeresőre és a magyarázatadóra hasadt személyiség egyszerre megjelenjen a színpadon. A két színésznő teste szinte végig egymáshoz ér, de van, hogy egymással szemben állnak, és mint egy tükörbe, úgy néznek bele a másik szemébe. Hol az egyik, hol a másik kapja a reménykeltő és reményadó mondatokat, cserélődnek a szerepek, attól függően, ki mikor, melyik oldalán van az érzelmi libikókának. Nincsenek zajok, zörejek, látványos fényváltások. Jelmez van, egy piros és egy kék ruha, mindkettő egyszerű, szinte zsákszabású, ujjatlan, mindkettőben van kockás betoldás. Lehet ez gyerekek játszóruhája, iskolai egyenruha, rabruha - az 1938 és 1945 közötti hét év fázisai.

És ebben az egymást támogató, egymásra reflektáló szimbiózisban Veronika Vondrak és Renate Wichtl „csak" létezik a színpadon, nagyon intenzíven, a választott elbeszélő-elmesélő színházi műfajhoz (Erzähltheater) és az irracionális eseményekhez illő, fentebb már említett hideg racionalizmussal. Mert a kötet- és darabcímnek megfelelően: tovább kell élni, egy ilyen ifjúság/fiatalkor ellenére is. Hogy továbbadják ezeket a történeteket, hogy azok soha ne ismétlődjenek meg.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Csak röpülnék – beszélgetés Bodnár Erikával

Gyerekként József Attila versei adtak neki hitet. Sírni mindig szégyellt, nevetni csak a főiskolán tanult meg. Legendás művészekkel dolgozott együtt és sohasem elégedett meg azzal, ami már bevált. Új utakat keresve próbált meg röpülni, mindig egyre feljebb, s gondolatban talán most is egyik híres szerepében szárnyal. Bodnár Erika – Jászai-díjas, érdemes és kiváló művész – már két éve nem lépett színpadra. Megtisztelő, hogy az otthonában beszélgethettünk vele.
Könyv

Elhunyt Kálmán C. György

Vasárnap hajnalban, hatvanhét éves korában elhunyt Kálmán C. György – tudatta a neves egyetemi tanár, irodalomtudós, kritikus, publicista féltestvére
Zenés színház

74 évesen elhunyt Edita Gruberová

A „Szlovák Fülemüle” becenéven is emlegetett, világhírű szoprán énekesnő halálhírét a család közlése alapján müncheni ügynöksége, a Hilbert Artists Management tette közzé.
Klasszikus

Egy legendás tanárra emlékezik a legifjabb generáció a Zeneakadémián

Varga Tibor hegedűművész-tanár emlékének szenteli október 18-i koncertjét a Pannon Filharmonikusok, melyen négy csodagyerek-hegedűművész is közreműködik.
Klasszikus

Még lehet jelentkezni a Hubay Jenő Hegedűversenyre

Október 22-ig várja a húszévesnél fiatalabb közép-európai hegedűművészek jelentkezését a Fesztivál Akadémia által szervezett Hubay Jenő Hegedűverseny

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.