gyerek

Vendégségben Mackóéknál

2011.05.26. 09:13
Ajánlom
A kellemesen bensőséges előadás központi eleme az a sötétkék körszőnyeg, amelyre a Budapest Bábszínház stúdiójában gyermekeinkkel és a velük közösen bábszínházba hozott mackóinkkal együtt lekucorodhatunk a játéktér közepén, a Hajnali csillag peremén.

A Kovács András Ferenc vers-, illetve kötetcímét viselő előadás azonban jóval azelőtt elkezdődik, mint hogy elfoglalnánk párnáinkkal a kicsiny játszóhely családiasan szűkösre vett "nézőterét". Tulajdonképpen már az utcán felfigyelünk társainkra, akik ugyanúgy mackóikat szorongatva tipegnek a Budapest Bábszínház bejárata felé, mint mi, majd zsibongva mutogatják kedvenceiknek az előcsarnokban felfedezett titkokat. A tükörlabirintus és az oszlopbújócska örök varázsán túl néhányan a vitrinekben elhelyezett, 50-60 cm nagyságú vajang bábokhoz is közel merészkednek, amelyek nemcsak gyerekszemmel tűnnek első pillantásra félelmetesnek, idegennek. (A Mesés Kelet Mesés Bábjai című időszakos kiállítás bábszínházi jeggyel június 15-ig látogatható, és kiegészítő kézműves foglalkozás is tartozik hozzá a társszervező Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Múzeumban. Kár, hogy erről a helyszínen nem, csak a színház honlapjáról értesülhetünk.)

A bábszínházba hozott mackók tehát azonnal főszereplővé lépnek elő, és sokféleségükkel ejtik zavarba a gyanútlan megfigyelőt. Van közöttük fekete, ezerárnyalatnyi barna, homokszínű, fehér és sárga (sőt, egy Milka-lila példánnyal is találkoztam!); sapkás-sálas, pulóveres, feliratos, pucér; gombszemű és tappancsos; ülő, álló, félig fekvő; kopott öreg és vagány fiatal; parányi, közepes és óriás; kulcsot tartó és láb alatt levő; gazdátlan és fogadott. Merthogy rögtönzött kölcsönzővel nyit a medveszínház, ahová medve nélkül nem érkezhetünk, így gondoskodó vendéglátóinknak hála, a bábszínházban lakó medvékből jelentkezéses alapon válogathatunk. Miután mackóink megismerkedtek egymással, elindulnánk a bábszínházba, ha utunkat nem állná akadály, amit egy közösen elmondott vers varázserejével hatástalaníthatunk. Két perc alatt megtanulunk egy medve-dalt (Szabó T. Anna Nemzetközi medve-indulójának első, "magyar" versszakát), amely a folyosón lánchullámban visszhangozva segítően köt össze bennünket a következő próbatétel, a négyemeletnyi lépcsősor megmászása során. A játszóhely előszobájában aztán otthonos vendégszeretet fogad, lecuccolunk, s elrendeződünk a kék szőnyegen.

E részletezett előjáték az események menetében korántsem mellékes időhúzás, amelyen érdemes gyorsan túlesnünk, hanem a három egységből felépülő előadás első, és sok szempontból meghatározó része. A ráhangoló bevezetés ugyanis észrevétlenül, játékosan teremti meg azokat a kódokat, más szóval játékszabályokat, amelyek a Hajnali csillag peremén lényegi esszenciájának, a kortárs magyar költők verseiből összeállított mackóélet és mackóálom műfajmegjelölésű bábjáték nyelvi és tartalmi befogadásának zálogát jelenthetik. Hiszen ki gondolná, hogy a kortárs versek nyelvén és nyomán megszólaló, életre kelő színház megértése nem is olyan bonyolult feladat, annak dacára (sőt!), hogy nem jól ismert vagy fejből tudott versekről és mesékről van szó, hanem sokunk számára talán ismeretlen szerzők ismeretlen szövegeiről? Ilyen formán az előadás vállaltan hídépítő szerepet tölt(het) be a kortárs magyar gyerekirodalom és potenciális olvasóközönsége között. (Lásd az alkotók által írt blogot, ahol a műhelytitkok és próbanaplók mellett a versekre is rábukkanhatunk.) S ha így nézzük, a Hajnali csillag peremén tétje többszörösen is nagy: azon túl, hogy különböző szerzők más stílusú verseiből igyekszik koherens előadásvilágot felépíteni, az is célkitűzés, hogy sikerül-e közelhozni, elfogadtatni és megszerettetni ezeket a verseket a gyerekekkel és szüleikkel.

Tengely Gábor rendező jól döntött, amikor olyan színházi keretbe ágyazta macibábszínházát (a tulajdonképpeni bábelőadást), amelyben a nézők a közreműködésük által személyessé tett cselekvésekhez köthetik a látottak-hallottak értelmezését. Ennek alapját egyrészt a macitulajdonosi közösségi élmény jelenti (az, hogy mindenkinek van, vagy lehet saját macija), másrészt az interaktivitás közvetlenségével létrehozott kommunikációs helyzet: a színészek és bábjaik olyan életszerű, "prózai" természetességgel beszélnek egymáshoz és társaikhoz (azaz vegyesen hozzánk és játékainkhoz) kizárólag versben vagy testbeszéd útján, hogy az egymásra hangoltságban a medveszínház menete bármikor "megszakítható" egy-egy játékos intermezzóval. A kollektív harmóniát szolgálja például a verstanulás az előtérben, és az is, ahogyan a "sok jó ember kis helyen is elfér" alapon a térben elhelyezkedünk. Ezért nem lepődünk meg, amikor a színészek - akik például Havasi Attila versével éppen arról énekelnek, hogy "Nappal az égen caplat a Nap, / jó tempóban körbeszalad. / Éjjel a mélyben, a lenti sötétben / nagy csapat ördög húzza szekéren" - narancssárga és kék labdával egyszer csak labdázni kezdenek velünk, vagy amikor a színészmackók bújócskáznak és fogócskáznak közöttünk. Az előadást lezáró játszóházi foglalkozás pedig lehetőséget nyújt az átéltek feldolgozására: a gyerekek odamehetnek a bábokhoz, lerajzolhatják az élményeiket, vagy a bábszínházi mackók segítségével színészkedni taníthatják játékaikat.

Mindez azért is különösen fontos, mert a (medve)színház a (báb)színházban önreflexiós helyzete könnyen átélhetővé és azonosíthatóvá teszi a saját életünkkel való egyezéseket. A bábelőadás ugyanis a hétköznapokról mesél, egy nap reggeltől estig tartó dramaturgiájába sűrítve az eseményeket. S hogy mi történik Mackóéknál? Semmi olyan, ami ne történne meg otthon velünk is: felkelnek, munkába készülődnek, óvodába indulnak, utaznak a négyes-hatos villamoson, a csuklós buszon, találkoznak az utcaseprővel, a postással, a lassan csoszogó szomszéd nénivel, játszanak és csúfolódnak, hétvégén apát látogatnak, idős nagyszülőket gondoznak. Ahogy telik az idő, úgy fordulunk mi is körbe a szőnyegen, követve a színes fadobozokból kialakított mini-színpadokon zajló életképeket (látvány: Sipos Katalin és Sisak Péter). A "díszlet" gyorsan nyíló-záródó rekeszekből alakul ötletesen, amelyet néhány képeskönyvszerű, illusztratív tárgy egészít ki. (Az egyetlen kivétel a nagypapához köthető fotel, aprómackó mintás kárpitjával, amelynek azonban külön jelentősége lesz.) Gyönyörűek és sokfélék a gombszemű bábok: ruházatuk és kockás-csíkos-színes bundájuk jellemükről, korukról, foglalkozásukról is árulkodik. A játszók (Bercsényi Péter, Semjén Nóra és Spiegl Anna) könnyedén és sokszínűen keltik életre őket, s amellett hogy rutinos animátorok, figyelmes kalauzaink a különleges vendégségben.

A mozaikos szerkezetű előadásban váltják egymást a versek, a játékok és az énekek, így a néző "észrevétlenül" elkalandozhat a műfajok között. Hol a bábjáték köti le jobban a figyelmünket, hol egy-egy verssoron merengünk. Tengely Gábor színházának titka - egyben védjegye -, hogy egyszerre több regiszterben szól. Ez nem a "színház háromtól kilencvenkilenc éves korig" szokásos frázisa, ahol a kettős kódú beszéd párhuzamosan szórakoztatja a felnőtteket és a gyerekeket, hanem egy olyan sajátos koncepciót takar, amelyben nem válik szét a két (nyelvi) réteg: ugyanazt a sűrített "csomagot" kapja feladatként/élményként minden néző. A főleg a Friss tinta című gyerekvers-antológiából válogatott szövegek ideális alapanyagot jelentenek ehhez, hiszen a "kortárs klasszikusok"- Lackfi János, Tóth Krisztina, Varró Dániel, Kiss Ottó, Kukorelly Endre, Oravecz Imre, Ranschburg Jenő stb. - „mai gyerekeknek írt mai versei" maguk is emellett teszik le a voksot. Tengely előadásaiban úgy és olyan mértékben vannak komolyan véve a gyerekek, hogy azon csak a felnőttek illetődnek meg. Azok, akik homokba dugott fejjel mennének el az élet „rossz" dolgai mellett. Pedig tévedés azt gondolni, hogy Mackóéknál idillibb az élet, mint a valóságban, vagy hogy annak kellene lennie.

Mire az előadás végére a "bolygók járása szerint" a nagypapa foteljéhez visszaérkezünk, a nap története érzékenyen beleágyazódott a születéstől a halálig ívelő élet metaforikus jelentésköreibe. "kitelnek lufka kis csodák / sok ellapult családi kör / sok punnya ótvar megszokás / üveggolyóvá visszagör" - suttogják az Altatót Parti Nagy Lajos szavaival. Ücsörgünk még egy kicsit a szőnyegen az elmúlás feletti szomorúsággal szívünkben, "A hajnali csillag peremén / várjuk a reggelt, te meg én: / harmatozó fény a házunk, / mélybe kalimpál a lábunk." (KAF) Majd hazaindulunk, s reméljük, útközben sokat beszélgetünk.

Programkereső

Legolvasottabb

Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Klasszikus

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.