gyerek

Vérfrissítés Szegeden

2012.05.09. 08:50
Ajánlom
Rumi László szegedi Muzsikás Jankó-vendégrendezése nagy elvárásokra adott okot, mert remélhető volt, hogy a rá jellemző formabontó megoldásokkal és sziporkázó látványvilággal felrobbantja a szegedi bábszínház hagyománykövető rendjét.

A robbanás elmaradt, de legalább tanúi lehettünk egy billenésnek, a Szegeden ritkán látható árnyjátékos megjelenítésnek, amelynek újszerű élményét a kisiskolás közönség érzékelhetően tetszéssel nyugtázta.

Ettől függetlenül a siker viszonylagos, ami jelen esetben (is) a Kövér Béla Bábszínház színpadi adottságainak „köszönhető". Itt ugyanis egy szűk nyílású kukucskálószínpaddal kellett számolnia a tág fantáziájú alkotóknak, Rumi László össze-rendezőnek (miként nevezi magát a színlapon) és Mátravölgyi Ákos tervezőnek, akik így - mondhatni - gúzsba kötve táncoltak.

Mert ugyan a csodák a bábszínházban teremtődnek, azok sajnos, nem terjeszthetők ki a kötött építészeti környezetre, hiszen, ha a színpad kicsi (amit nyilván a kialakítás idején egyeduralkodó kesztyűbábokhoz méreteztek) és konvencionális lyuk mivolta miatt távolságtartó, akkor mindennek dacára olyan marad.

Bár az alkotók megkísértették a lehetetlent, s megpróbálták bővíteni a játékteret: mivel horizontálisan falba ütköztek, hát kinyúltak a térbe, ezért ablakot vágtak az árnyjáték vásznába, amihez még egy létrát is toldottak a harmadik dimenzió bejátszásának a reményében. Sajnos, ettől az összkép inkább nyomottá, mint sem többlépcsőssé vált, s lehet, hogy ettől a színészek mozgástere megnőtt, a mozgásszabadságuk azonban fikarcnyit sem, bár derekasan küzdöttek a nem emberléptékűre szabott négyzetcentiméterekkel. A látvány azonban sok mindenért kárpótolt, hatásosak voltak a vetített képek, s a karakteres sziluettek.

Muzsikás Jankó vászonra vetülő kalandjai egyébként epizódszerű felsorolásban zajlanak, amelyeket élőszereplős narráció tagol - többek között erre szolgál az ablak, melyen keresztül elhangzanak a versbe foglalt tanulságok. A komponálási mód tisztázó jellegű, egyszerre zárja le és köti össze az etűdöket, ugyanakkor keretet-szerkezetet szab az előadásnak.  Hogy még sem kellő ritmusban pörögnek az események, az egyrészt a szokásos dramaturghiánnyal magyarázható, arról nem is beszélve, hogy a szöveg eredetéről semmit sem tudunk meg, pedig az írói közreműködés eltüntethette volna a dialógusok és a versek között tátongó minőségi szakadékot.

Rumi László látvány- és eszközgazdag rendezéseiben általában elsődleges helyet foglal el a zene, amiről így nyilatkozott egy pár évvel ezelőtti interjúban: „az előadásnak fontos eleme ugyan a szöveg, de sokkal lényegesebb a látvány, a bábok kifejezőereje, a színészek intenzív játéka, és természetesen a zene, a zene, a zene." Nincs mivel vitatkozni, de ez most valahogy félrecsúszott, mert a tézist pont a muzsika kezdte ki, pontosabban annak megválasztott típusa.

Ugyanis Muzsikás Jankó a hegedűje hangjával szelídít és oszt igazságot, ami rendben is volna, az viszont, hogy az összes többi, a jelenetek alatt hangzó (egyébként ideillő) aláfestő dallamot is vonósok szólaltatják meg - Szvetnyik Margit és Dulics Tímea -, gyakran alig elkülöníthető, egynemű hangzást eredményez. Ami nem csak, hogy határozottan tompítja a hős kiemelt státuszát, s ezzel együtt a fordulópontok csattanóját, de a nem vájtfülűekben egy idő után monotóniát kelt, ami pedig veszélyes, hiszen óhatatlanul a közönség bágyadásához vezet.

A színészeknek jól megy az árnyjáték, többször rácsodálkoztam a megszabott testhelyzetet, és  szükségszerűen túlzó-stilizált mozgásformákat megkövetelő előadásmód perfektségére, az egyértelmű jellemzésre. (A vándorlást jelző, kissé maszatos betétek azonban nem tűntek túl kidolgozottnak, ám erről nem a játszók tehetnek.) Némelyeknek múltja is van ebben, Balasi Jolán és Nikodémusz Hajnalka már bizonyították mozgáskultúrájukat és humorérzéküket egy formabontó kisopera kapcsán (Livietta e Tracollo, rendező Kiss Ágnes), s bár itt nem tudtuk őket beazonosítani, ez a többiekre nézve hízelgő. A mérleg tehát minden kifogás ellenére pozitív, de az lenne a még jobb, ha a közönség tapsát biztatásnak tekintené a színház az újabb irányok felé való bátrabb, további nyitásra.

  

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Plusz

Udvarlási tánc a Willendorfi Vénusz árnyékában – Programajánló a Sziget 3. napjára

Nem mindennapi udvarlási táncot láthatunk az olasz művész, Alessandro Sciaronni tolmácsolásában, amelyben szinte akrobatikus mozdulatokkal feszülnek egymáshoz a testek. Ha a táncból nem lenne elég, nézzük meg a Willany Leó előadását is, levezetésképpen pedig irány az ArtZone, ahol kollázsolhatunk, festhetünk és zenélhetünk is. Látogassatok el a Fidelio támogatásával megvalósuló színház- és táncplaccra augusztus 12-én is!

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.