gyerek

Zöldnek zöld

2011.07.20. 18:27
Ajánlom
Igazán tiszteletreméltó, hogy Temesváron környezettudatosságra nevelő bábelőadást hoznak létre.

Itthon, nálunk, a nyolcadik kerületben egészen hétköznapi, hogy hulladékgyűjtő szigeteket talál az ember, és még otthon, nálunk, a közel nyolcezres Fegyverneken is akad - no, nem annyira sok - a színes konténerekből. Nem tudom, Temesváron mi a rendszer, mert abból, hogy nem nagyon emlékszem a belvárosban szelektív gyűjtőre, még ne vonjunk le messzemenő következtetéseket, ráadásul ez olyan téma, amit nem lehet elégszer elővenni.

Ezért, a nevelő célzat miatt rendkívül fontos a Palocsay Kisó Kata rendezte előadás, amelyben Zián és Kopik oktatja az iskolásokat és az ovisokat arra, mihez kezdjünk fölöslegessé vált dolgainkkal és a háztartási hulladékkal. Az is pozitívumként értékelendő, hogy szöveget nem használnak, mert láttunk már elég - általában pályázatok inspirálta - produkciót ebben a témakörben, ahol a didaxis - és a pályázat - lólába igencsak kilóg, és ami még fontosabb: a Zián és Kopik bármilyen anyanyelvű környezetben élvezhető.

Shrek-zöld fejű manóink, akik narancssárga-piros köpenyükben úgy néznek ki, mint két belső-indiai Yoda, nem beszélnek túl sokat, csupán néhány figyelmeztető, játszásra hívó, békülékeny "Zián!" és néhány ugyanilyen hangsúlyú "Kopik!" hangzik el. Megérkeznek közénk, és miközben széttúrják - bocsánat: szétválogatják - a talált zacskókat, azok tartalmát bedobálják a zöld, sárga, kék kukákba. Ha már pedagógiai célzat: az internacionalitás okán ne akadjunk fenn azon, hogy 'Zián & Kopik' olvasható 'Zián és Kopik' helyett a kukákon, de legalább a magyar gyerekeknél cseréljék le a feliratot.  Fontosabb és problémásabb, hogy nincsenek a kukákon a világ minden részén és nyelvén érthető piktogramok, amelyek segítenék az anyagok azonosítását; túl gyors a szétválogatás, nincs idő annak a felfogására, mi használható fel újra a háztartási hulladékból, mi nem, hogy a különböző állagú anyagokat nem keverjük. Azaz hiányoznak a visszacsatolások és megerősítések, a pontos szabályrendszer nehezen követhető.

A szangvinikus Zián és a piknikus Kopik játékos manók, így az arra alkalmas eszközökkel természetesen játszani kezdenek. Némelyik szemétnek gondolt - ám minden esetben túl hibátlan, túl szép, túl tiszta, túl használatlan, túl steril, egyáltalán nem szemétnek tűnő - dolog képes átalakulni. Egy-egy tárgy akár többféle funkciót is felvehet: a palacsintasütőből egy mozdulattal fejfedő lesz, ha ráülnek, akkor pedig csodaszőnyegszerűen a levegőbe emelkedik, míg a használhatatlan óra és csövek pedig könnyedén kiadnak egy laboratóriumi csodamasinát. Ennek az egyébként remek dramaturgiai fordulatnak a hatására könnyedén felépülhet még egy űrhajó is, a probléma viszont az, hogy az űrhajó egy százforintos (más égövön: egyeurós) bolt műanyagáru-kínálatából épül. A reciklifíling a használható tölcsérek és egyéb konyhai felszerelés láttán teljesen elveszik, a teremtő fantázia helyett pedig valami nagyon olcsót, valami nagyon művit látunk.

A tér egyszerű - a három kuka, vízszintes és oldalra lejtőszerűen nyíló felületek -, a produkció mobil, bárhol játszható, akár egy óvodai szobában is, ami megint csak a pro oldalt erősíti. Az előadásnak azonban valahogy vége kell lenni, manóink tehát az egész napos szemétválogató játék után hazamennek, s mint akik jól végezték dolgukat, megelégedetten dőlnek be az ágyba és ringatják magukat a hintaszékben. Valahogy számomra ez az otthon az addig látottakhoz képest disszonáns, túlrészletezett, sem nem manós, sem nem recikli.

Amit a színpadon látunk negyven-negyvenöt percben, egyszerre rövid és hosszú, kidolgozatlan és agyonszofisztikált. Utóbbi jelzőt a zenére értem: dicséretes, hogy nem rágógumi-, hanem klasszikus zenét használ a rendező, de az a történethez kevéssé kapcsolható potpourrinak hangzik, nincs íve, hangulatteremtő hatása - kivéve azt, amikor az oltáriszentségként felemelt palacsintasütőt fortissimóban illusztrálja az orgona -, ráadásul az általam látott alkalommal túl hangosan szólt.

A gyerekek számára kevés unalmasabb színpadi helyzet van annál, hogy azt nézzék, valaki azt játssza a színpadon, hogy gyerekjátékot játszik. A körmönfont mondat egyszerűbben: a kis nézők számára a legizgalmasabb, csodával leginkább teli színházi pillanatnak a szappanbuborékok utáni szaladgálás bizonyult.

2011. június 18. - Művészetek Háza, Kisvárda

Zián és Kopik - Csiky Gergely Állami Magyar Színház, Temesvár

Rendező: Palocsay Kisó Kata

Díszlettervező: Palocsay Kisó Kata, Benedek Levente

Bábok: Ciprian Tauciuc, Benedek Levente, Palocsay Kisó Kata, Bodor Emőke

Játsszák: Páll Gecse Ákos, Nagy Sándor, Vass Richárd, Oláh Anikó Katalin

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

75 éve halt meg Csortos Gyula - PORTRÉ

Hetvenöt éve, 1945. augusztus 1-jén halt meg Csortos Gyula, a két világháború közötti korszak egyik legkedveltebb magyar színésze, a Hyppolit, a lakáj című film főszereplője. 
Vizuál

Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor kiállítás

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet új időszaki kiállítását Róna Viktor balettművésznek szenteli.
Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

Molière, Bulgakov, Szophoklész, Shakespeare művei, a szereplők improvizációi alapján készül és a jelen történéseire reflektál a Szentendrei Teátrum ősbemutatója, a Függöny. A rendező, Sardar Tagirovsky, arról is beszélt, hogy ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

gyerek művészetek völgye

A gyerekek sem fognak unatkozni a Művészetek Völgyében

Az idén 27. alkalommal megrendezésre kerülő Művészetek Völgye közel 1200 programjából válogattunk; ezúttal a gyerekprogramok kínálatából is csemegéztünk. A fesztivál látogatása 6 éves korig idén is ingyenes.
gyerek klippremier

Klippremier - Veronaki - Gőgös Gúnár Gedeon: Körbe-körbe

A Veronaki zenekar május 21-én mutatja be a második Gőgös Gúnár Gedeon lemezt, Kiugrott a Gombóc címmel a MOM Kupolában. Addig is, amíg az album a Móra Music gondozásában napvilágot lát, a Veronaki egy vidám, tavaszi videoklippel kedveskedik hallgatóinak.
gyerek advent 2016

Milyen gyerekprogramokat ajánl a Fidelio decemberre?

Karácsonyt várni otthon is lehet, de sokkal jobb vidám, szép és jótékonysági programokon részt venni a gyerekkel! Erre ajánlunk most pár lehetőséget.
gyerek skanzen

Mesekiállítás a Skanzenben

Az erdélyi mesevilág elevenedik meg a Skanzenben a nyári hónapok alatt. A Mészáros Gyuritól a Harry Potterig nevet viselő tárlat betekintést nyújt a mesék sajátos logikai rendszerébe, és beránt minket a mesevilágba.
gyerek gyereknap

Szeretnél egy közös fotót Sír Kánnal?

Gyereknap alkalmából május 29-én a délelőtti A padlás és A dzsungel könyve című előadások után a Víg és a Pesti előcsarnokában bárki találkozhat a zenés játékok főszereplőivel, akikkel közös fotót is készíthetnek.