Jazz/World

A közös muzsikálás öröme – interjú Snétberger Ferenccel

2024.12.03. 13:10
Ajánlom
Tizennegyedik évében jár a Snétberger Ferenc által létrehozott Snétberger Zenei Tehetség Központ: több száz hátrányos helyzetű diák végezte el a képzést, és találta meg a jövőjét a zenei pályán. A Müpában „Az évad művésze” címmel kitüntetett, Kossuth-díjas gitárművésszel a program felépítéséről, eddigi eredményeikről és arról is beszélgettünk, mi a legfontosabb üzenet, amit át akar adni a gyerekeknek.

2011-ben alapította a Snétberger Zenei Tehetség Központot. Hogyan, milyen tervekkel indult a munka?

Mészáros Zoltánnal, a VeszprémFest igazgatójával közösen vágtunk bele a programba. Sok minden már a kezdetektől egyértelmű volt, az eredeti terveket majdnem száz százalékban meg tudtuk valósítani. Először tizenkét hetet tettek ki a kurzusok: hat hét volt nyáron, három-három tavasszal és ősszel, az iskolai szünetekhez igazodva. Ez sajnos azóta kilenc hétre csökkent, és félő, hogy a támogatás hiánya miatt még kevesebb lesz.

Nemcsak gitárt tanítunk, hanem többféle hangszert, klasszikus zenét és jazzt is. Az első években rengetegen jelentkeztek, mert nem létezett még hasonló program. A legjobbakat kellett kiválasztani. Különösen nagy örömet okozott, milyen sok kollégám támogatott, így a program nagy sikert aratott, már a tizennegyedik évünknél tartunk.

A kurzusok csodálatos körülmények között működhetnek, Felsőörsön, egy völgyben, a természet közelségében.

Itt, az egykori úttörőtáborban építtettünk egy új komplexumot, lettek oktatótermek, nagyjából hatvan gyereknek szállás, és nyolc apartman a tanároknak. Emellett van egy közös étkező, ami elég nagy ahhoz, hogy koncertteremként is funkcionálhasson. Az indulás óta több száz gyereket tanítottunk, akiknek nagy többségét felvették a konzervatóriumba, illetve főiskolára, egyetemre.

240224_Evad-muvesze-fotozas---Snetberger-Ferenc_MUPA_373917-content-130838.jpg

Snétberger Ferenc (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Müpa)

Miben tér el az itteni oktatás attól, ami egy hagyományos zeneiskolában zajlik?

Semmit sem tehetünk rutinból, alkalmazkodnunk kell a gyerekekhez, meg persze nekik is hozzánk. A kezdetektől nagyon fontosnak tartom az együttjátékot, a gyerekek a tanárokkal közösen zenélnek, improvizálnak – ami teljesen új számukra, főleg a klasszikus zenészeknek.

Ugyanakkor szorgalmazzuk, hogy megtanulják a kottát és a zeneelméletet is. Sokan azt mondják, erre ők úgysem lesznek képesek, aztán mindig kiderül, hogy dehogynem. Sokkal könnyebb, mint a zenében magas szintre eljutni.

Említette, az első években milyen sokan jelentkeztek. Hogyan választják ki a növendékeket?

Kezdetben nagyon sokat utaztunk, hogy meghallgassuk őket, és még most is elmegyünk akár vidékre is, ha valahol sok jelentkező összegyűlik. Ha kevesebben vannak, akkor pedig videót küldenek. Évente ötven-hatvan gyerek akar bekerülni a programba, ebből húsz-huszonötöt tudunk felvenni, hiszen vannak olyanok is, akik rendszeresen visszajárnak. Összetartó csapat alakult ki, sokan miután lediplomáznak, tanítani kezdenek nálunk.

Milyen arányban vannak a növendékeik között azok, akik zeneiskolában tanulnak hangszert, és akik otthon, a családban?

Legalább nyolcvan százalékuk zeneiskolában tanul, ahol általában elég jól felkészítik őket. Néhányan vannak csak, akik teljesen autodidakták.

A közös zenélés során azonban mindannyian olyan dolgokat tanulnak meg, amit zeneiskolában nem nagyon.

Nekik nem gond egy duót vagy triót játszani, mert jó a ritmus- és a periódusérzékük. Amikor nincs órájuk, bejönnek hozzám főtárgyórára, leülnek, hallgatnak. Szerintem az ember akkor tanulja a legtöbbet, amikor csak figyel. Gyerekkoromban apám is mindig azt mondta, ha valamit nem értettem, hogy nyissam ki a fülem. Persze azért van, amit el is kell magyarázni.

240224_Evad-muvesze-fotozas---Snetberger-Ferenc_MUPA_373915-800-130837.jpg

Snétberger Ferenc (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Müpa)

A technikát nehezebb megtanítani azoknak a gyerekeknek, akik nem jártak zeneiskolába?

Előfordul például rossz kéztartás, amit gyorsan ki kell küszöbölni, mert később már nagyon nehéz rajta javítani. De a technika tanulható. Mutatok gyakorlatokat a gyerekeknek, le is írom őket, hogy később is tudjanak velük foglalkozni. Nemcsak skálákról van szó, mert azt egy idő után elunják, de van olyan feladat is például a jazz-zenészeknek, hogy hogyan lehet a különböző harmóniákkal játszani, akkordokat összekapcsolni.

A programban főleg hátrányos helyzetű gyerekek vesznek részt. Ez milyen kihívásokat jelent az oktatás során?

A mentorok felmérik a gyerekek hátterét, és aztán folyamatosan figyelik őket, év közben is mennek családlátogatásra. Sokan nagy szegénységben élnek, a szülők egy részének nincs munkája. Nálunk ingyenes az oktatás, ha pedig valakit felvesznek a konziba, szerzünk neki kollégiumi elhelyezést. Segítünk az iskolai tanulmányokban is.

Önkéntesek szoktak nyáron lejönni hozzánk Felsőörsre, nagyrészt nyugdíjasok, akik a szabadidejükben foglalkoznak azokkal a gyerekekkel, akiknek valamilyen tantárgy nehezebben megy.

Mi a helyzet a hangszerekkel?

Nincs mindenkinek sajátja, előfordul, hogy csak egy hangszer van az egész családban, és az összes gyerek azon játszik. Ilyenkor mi biztosítunk hangszert – a gitárt megoldom én, mert több is van belőle, de támogatók is segítenek, az első pillanattól kezdve sokan küldtek például hegedűket, csellókat. Fantasztikus látni a gyerekek arcát, amikor idejönnek egy rossz hangszerrel, vagy egy olyannal, amit valakitől kölcsönkaptak, és aztán egy jóval mehetnek haza. Örülök, hogy vannak emberek, akik szívesen adományoznak, meg is hívjuk őket a koncertjeinkre.

Milyen rendszerben zajlik a munka a kurzusokon?

Mindennap reggeli után kezdődnek az órák, délelőtt tíztől este hatig tartanak. Főtárgyóra, zenekar, gyakorlás tölti ki a gyerekek napjait, még vacsora után is játszanak.

Rendkívül intenzív ez a pár hét, a nem teljesen kezdők annyit tanulhatnak, mint a zeneiskolában egy-két év alatt.

Akik megfelelő szinten vannak, esténként a kis hangversenytermünkben fel is tudnak lépni, heti három-négy alkalommal tartunk fél-egy órás koncerteket. Be tudják mutatni a darabot, amivel foglalkoznak, gyakorolhatnak a zárókoncertre, emellett szokják a közönség előtti szereplést. Ilyenkor ott van a többi diák, a tanárok, a mentorok, az animátorok, még a konyhai dolgozók is beülnek. Néha eljönnek környékbeliek is, akik ismerik a központot. Minden elhangzó produkcióról elmondom a véleményem, és a tanárokkal is beszélünk róla.

240902_Snetberger-Ferenc-es-tanitvanyai_c_Hirling-Balint_MUPA_377898-content-130922.jpg

Snétberger Ferenc tanítványaival a Müpa hűségprogramjának évadnyitó estjén (Fotó/Forrás: Hirling Bálint / Müpa)

A nagyobb koncertek pedig szintén motivációt jelenthetnek a diákoknak.

Így van. Akik jól játszanak, sokszor már azért keresnek meg minket, mert a fellépési lehetőségek izgatják őket. Óriási élmény például a Müpában szerepelni, ahogy most szeptember elején is tettük a hűségprogramtagoknak adott koncerten. Ilyenkor különböző formációkban muzsikálnak a gyerekek, duóban, trióban, néha nagyobb együttesben, és a legnagyobb örömömre van egy vonósnégyesünk is. Kaptunk külföldi meghívásokat is, zenéltünk már Svájcban, illetve Spanyolországban a királyné előtt.

A gyerekek rengeteget készülnek az ilyen alkalmakra, és mindig nagy az izgalom. Hát én is izgulok!

Említette, hogy a gyerekek nagy része zenésznek tanul tovább. Tudna említeni néhány sikertörténetet?

Ilyen a szaxofonosunk, Balogh Máté esete. Emlékszem, amikor felvettük, még nem volt egyértelmű, hogy ilyen tehetséges, de valamit láttam benne, talán azt, hogy nagyon szeretne tanulni. Hihetetlen fejlődésen ment keresztül, fölvették a Zeneakadémiára, én is szoktam vele együtt zenélni. Biztos vagyok benne, hogy nagy sikereket fog elérni. Arra is emlékszem még, amikor Farkas Zsoltot több másik gyerekkel meghallgattam egy szlovákiai kistelepülésen. Még alig tudtak játszani, de ügyesek voltak, mert annyira akartak muzsikálni. Mostanra remek zongoristává érett, két diplomát szerzett, és tanít nálunk. Sok egykori növendékünk visszajön, és én nagyon örülök, hogy továbbadják a megszerzett tudást.

Mi a legfontosabb üzenet, amit át szeretne adni a gyerekeknek?

Magamat hozom példának:

soha nem a karriervágy vezetett, hanem az, hogy minél jobban játsszam.

Sokan nem tudják, hogy a tehetség nem elég, az csak a siker húsz-huszonöt százaléka, a többi a szorgalmon, a gyakorláson múlik. Meg a szerencsén, de az nekik már megadatott, hiszen itt lehetnek nálunk.

Az interjú eredetileg a Müpa Magazin+-on jelent meg.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Snétberger Ferenc (fotó/forrás: Csibi Szilvia / Müpa)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Tresz Zsuzsanna Jászai Mari-díjas díszlet- és jelmeztervező

„Egyedi látásmódja, kreativitása, kitartó, mindig a tökéletes megoldásra törekvése és szakmai alázata példaértékű volt” – írja a vasárnap eltávozott alkotóról a Pécsi Nemzeti Színház.
Vizuál

Lakos Nóra: „Nekem rengeteget segített az írás kamaszként”

„Még egy szerető családban is érezheted magad egyedül, amikor kamasz vagy” – fogalmazott lapunknak Lakos Nóra, akivel legújabb filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet kapcsán ültünk le beszélgetni.
Színház

Index: Májusban feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház ügyében

A hírportál cikkéből kiderül: számos szabálytalanságot tárt fel egy vizsgálat, amely nyomán feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház belső működésével kapcsolatban. A kérdéses időszakban Zalán János vezette a teátrumot.
Vizuál

Közzétették a 44. Magyar Filmszemle zsűrijének névsorát

A Magyar Filmművészek Szövetsége és a Budapest Film együttműködésében február 3–9. között a budapesti Corvin moziban rendezik meg a 44. Magyar Filmszemlét.
Klasszikus

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Magyar zenekar dala lett listavezető Spanyolországban

A Peet Project 2024-ben megjelent új albumán szereplő, Queen of My Heart című a spanyol és latin-amerikai smooth jazz Top 100-as lista élére került.
Jazz/World gyász

Meghalt Horváth Márton zenész, dalszerző

Horváth Márton, művésznevén Hó Márton, a magyar zenei élet fontos alkotója 43 éves volt. Zenekara, a Hó Márton és a Jégkorszak utoljára 2023-ban koncertezett.
Jazz/World ajánló

Déli szláv hagyományokkal köszönti az új évet a Fonó

A Szerb Újéven a műfaj válogatott zenekarai adnak koncertet, és muzsikálnak táncházat, fellép a Balkan Pop Up és a Poklade is. A tánctér mindenkit vár – akár táncolni, akár csak balkáni ritmusokkal ünnepelni az új esztendőt!
Jazz/World ajánló

BJC 17! – ingyenes születésnapi esemény, neves fellépőkkel

Január 4-én nagyszabású koncerttel ünnepli 17. születésnapját a Budapest Jazz Club. A 20 órától kezdődő eseménysorozaton Fellép a Nagy János Trio és Nagy-Czirok Csaba, a Balázs József Quintet Molnár Enikővel kiegészülve, valamint a Hász Eszter Quartet.
Jazz/World magazin

Presser Gábor: „Folytatnám a kicsit színházas, kicsit cirkuszos zenebonálást”

A 403. billentyű címmel talán élete eddigi legjelentősebb szólókoncertjét adja jövő októberben Presser Gábor. A dalszerző-előadó addigra háromlemezes sorozatot ad ki Munkakönyv címmel, ennek első része, egy versfeldolgozás-anyag már meg is jelent.