1
Lukács Miklós Cimbiózis Trió – Zene az időtlen percek magányából
A Cimbiózis negyedik albumának kompozícióit nehéz műfaji kategóriákba sorolni: a jazz itt keret, gondolkodásmód, de a zenei nyelvet egyaránt alakította a népzene autentikus, bartóki formája, a cigányzene és a klasszikus hagyomány a barokktól egészen Kurtágig. Ezt azonban nem szükséges tudnia az egyszeri hallgatónak: Lukács Miklós (cimbalom), Orbán György (nagybőgő) és Baló István (dob) lemeze sokkal több, mint stílusbravúr, a muzsika kiapadhatatlan energiája az, aminek lehetetlen ellenállni hallgatóként. A kacifántos címadás azt a koncepciót sejteti, miszerint az album hallgatása közben előrehaladva az idő egyre nehezebben mérhető metronómmal, kitágul, szubjektívvá válik, elfolyik, mint Dalí órái. Lemezbemutató az Opusban augusztus 29-én. (BMC Records)
2
Subtones – Octopus
Subicz Gábor jazztrombitás-zeneszerző új lemezének címét úgy magyarázza: „Bár a zenekar már évek óta játszik, most érzem azt, hogy végre valóban megszületett, és arccal rendelkező élőlénnyé változott. A feje én vagyok, és nyolc karja van, mint egy polipnak: Kiss Flóra és Jónás Vera énekesnők és szerzők a dalokat hívják életre, Benkő Dávid, Csókás Zsolt és Fonay Tibor építik fel a zenét, Csízi László és Szarvas Dávid a ritmusvázt adják az egészhez, és végül Fenyvesi Márton a sound designer, akit szinte kilencedik tagként kezelünk mindannyian.” A lemez borítójából is kiderül, hogy a darkos hangzások dominálnak a blues, a funk, a pop és a jazz házasságából született dalokban. (Tom-Tom Records)
3
Balogh Tomi Trio – Honestly
A Junior Prima Díjas Balogh Tomi triója élőben, tavaly az Opusban vette fel új lemezét. Salai Dávid basszusgitározik, Hidász Tamás játszik dobon, a hagyományos jazztrió-hangzás sikerét pedig garantálja, hogy a három játékos nagyszerűen megérti egymást. Az „All The Things You Are” és a „Recorda Me” című dalokban Fekete-Kovács Kornél trombitán és szárnykürtön működik közre, a trióvezető pedig Rhodes-zongorán, ügyesen tágítva a hangzásképet. (Szerzői kiadás)
4
András Dés Rangers – einschließlich
Dés András erdőben felvett lemezéről írtunk már korábban: saját kvartettje élén csak olyan „hangszereken” játszott, amely a természetben megtalálható: fákon, köveken, leveleken, tobozokon, csigaházon, a földön. Ávéd János azonban magával vitte a tenorszaxofont, Fenyvesi Márton a gitárt, Szandai Mátyás pedig a bőgőt. A lemez címe (einschließen) németül azt jelenti, bezár, magában foglal. Csakúgy, ahogy az erdő magában foglal egy egész világot. (BMC Records)
5
Trió Kontraszt – A feledésbe merült idő rejtélyes képfoszlányai
A Franciaországban élő Kovács Tickmayer István kilenc kompozíciója szerepel a Trio Kontraszt új lemezén. Irodalmi ihletésből nincsen híján a zeneszerző, A varázsló kertje című szerzemény a Csáth Géza-novellára utal, Krúdy Szindbádja pedig valcert kap, vészjósló thrillerzenéből és lírai képsorokból is akad. Grencsó István szaxofonon, klarinéton, basszusklarinéton és fuvolán, Miklós Szilveszter ütőkön játszik, az együttesvezető zongorán és egyéb billentyűkön. (BMC Records)
6
Modern Art Orchestra – Foundations
Fekete-Kovács Kornél a „jógikus lét” alapvetéseit mondja el a muzsika nyelvére fordítva. Patandzsali a jóga nyolc ágának első két tagjában, a Jámákban és Nijámákban foglalta össze ennek az életformának az alapvető szabályait, melyek a követendő emberi viselkedés- és gondolkodásmódokra vonatkoznak. „Tíz, plusz egy bevezető tételben dolgoztam fel azokat a fogalmakat, amelyekkel bármely ember, aki ezen a planétán él, boldogabbá, élhetőbbé teheti a saját életét. Évek óta érdekel az életnek ez a fajta megközelítése, mind a filozófia, a spiritualitás és pár éve a fizikai gyakorlás szintjén is. A jóga azt jelenti, egység. Egységben önmagunkkal és a világgal” – mondta a zenekarvezető. (BMC Records)
7
Ávéd János – for we know in part
Az Ávéd János vezette Balance formáció Fenyvesi Márton gitárossal és Benkó Ákos dobossal alakult, új lemezüket pedig a posztmodern töredékesség-élmény inspirálta. „Azzal szembesültem, hogy amit a saját erőnkből próbálunk elérni, az mindig véges és emberi marad. Ezért tulajdonképpen nem is az a fontos, amit csinálunk, hanem az, amire a cselekedeteink mutatnak” – adja meg a címmagyarázatot Ávéd János. Nem könnyű zene, de jutalmazó. Központi filozófiája az egész keresését célzó attitűd fontossága. (BMC Records)
8
Borlai Gergő – The Missing Song
Az évek óta Los Angelesben élő dobos, Borlai Gergő hidat épít a rock és a jazz között. A The Missing Song című lemez koncepciója, hogy a művész kiválasztott kilenc, még élő kedvenc dobosát, hogy egyfajta hommage-kompozíciókkal tisztelegjen előttük. A vájtfülűek és tájékozottak felismerik Billy Cobham, Gary Novak, Dennis Chambers, Keith Carlock és Kirk Covingtons tb. stílusát, az egyszeri hallgatónak viszont talán csak annyi marad meg, hogy mennyiféleképpen lehet dobolni. Az utolsó track Frank Zappa dobosa, Vinnie Colaiuta előtt tiszteleg. Mike Keneally pedig olyan gitárszólót présel ki a hangszerből, hogy arra a rock ortodox pápája is bólogatna. (Blue Canoe Records)
9
Juhász Gábor Trió – Trio
A jazzgitáros csak virtuális formátumban megjelenő Trio című albumán hat saját szerzemény és öt feldolgozás szerepel. A Kovács Zoltán bőgőssel és Jeszenszky György dobossal felálló trió egyaránt játszik bossa novát (It Might As Well Be Spring), magyar zenét (Verbunk) és swinget (Evening). Hoagy Carmichael balladáját, a Skylarkot, amely az utolsó előtti szám, számos előadó feldolgozta, a Zingaro című kompozíció kapcsán viszont rögtön Szabó Gábor juthat eszünkbe, aki ’81-es Femme Fatale című lemezén előadta a számot. (Szerzői kiadás)
10
Oláh Krisztián Quartet – At The Bach Of My Mind
Az Oláh Krisztián Quartet első lemeze az év elején jelent meg At The Bach Of My Mind címmel. Kompozícióiban a jazz kifejezőeszközein keresztül tükröződnek vissza a – javarészt európai gyökerű – zenei inspirációk, amelyek gyakran a 19. és 20. század, vagy akár a 18. század klasszikus zenei örökségére reflektálnak. A friss, komplex hangzásvilágot tükröző zenekarban a 25 éves zongoristához hasonló talentumok társulnak: ifj. Oláh Kálmán (szaxofon), Orbán György (nagybőgő), Serei Dániel (dob). (Szerzői kiadás)
10+1
Transylvanian Folk Songs
Bartók nem csak a magyar zenészt érdekli, és ez így dukál, Bartókot sem csak a magyar zene érdekelte ugyanis. A román trió, Lucian Ban (zongora), Mat Maneri (brácsa) és John Surman (szaxofon) igen különleges hangzásvilágú lemezt készített Bartók erdélyi népdalgyűjtéseiből. A trió a budapesti Bartók Archívumból az eredeti viasztekercses felvételeket is megszerezték, hogy minél hűebben adják vissza a népzenei megszólalásmódot. A zongora gyakran a cimbalmot idézi, az angol John Surmanről pedig azt hihetnénk, az anyatejjel szívta magába ezeket a dallamokat. Valódi alkimista remekmű ez a lemez. (Sunnyside Records 2020)