Jazz/World

10. Győri Nemzetközi Ütős Fesztivál – I. rész

2009.03.30. 00:00
Ajánlom
A március 26-28. között rendezett fesztivál második estéjén Trilok Gurtuék előtt a belvárosi Richter-teremben lépett fel Martonosi György, a HU-US Quartet és a Győri Ütőegyüttes, tető alá hozva a napközben külső helyszíneken zajló fesztiváltörténéseket.

Balázs Elemér

A modorosságnak bronzszobrot állító konferanszié – aki az egyes előadások előtt is felolvasta a programfüzet odavonatkozó bekezdéseit – rövid bevezetője után Dr. Ottóffi Rudolf alpolgármester megnyitotta (ünnepélyes módon persze) a 10. Győri Nemzetközi Ütős Fesztivált. Az est első fellépője a Győri Ütőegyüttes volt, akik Kátai Zoltán énekmondó erőteljes, zengő mély hangjával alapozva ágyaztak meg a fesztivál többi fellépőjének. Később még Haydntől idéztek, és egy moldvai táncműsort is hangszereik közé fogtak, ahol a lelkes táncosok – nem feltétlenül direkt – megmutatták, mi is az a moldvai minimál.

Őket a HU-US Quartet követte a Balázs-testvérek, Norbert Marius és Mark Johnson felállásban. Itt a fő szerep a szaxofonos Johnsonnak jutott, és zenésztársaihoz hasonló módon finom, játékos munkával kellemes és közérthető jazzt hoztak. Ezután Martonosi György Almási Kornél basszusgitárossal kiegészülve zenélt, hogy Színek és Hangok névre keresztelt előadásában szabad stílusú darabokat mutassanak be. Előadásuk végén Martonosi Louie Bellson emlékének ajánlott egy szólót, amit a közelmúltban elhunyt dobos-legenda megoldásaiból állított össze. Szimpatikus és kiemelkedő játéka méltó búcsú volt.

 

Almási Kornél és Martonosi György
 
 
 
 
 
 
 

Trilok Gurtu Band


Trilok Gurtu

Martonosi György dobszólója után lépett az igazi tavaszt hozó Győri Nemzetközi Ütős Fesztivál Richter Termének színpadára Trilok Gurtu és zenekara, akiket így együtt, csak az egyértelműség kedvéért Trilok Gurtu Bandnek hívnak. Az indiai zenész és a világ különböző pontjairól verbuvált társasága képszerű kompozícióival bizonyította újra, hogy a kelet és a nyugat, a tradicionális és a modern közötti határvonalak összemosása, azaz a kulturális és felfogásbeli sokszínűség nemcsak az új megoldások keresésének öncélú eredménye, hanem olyan zenei jelenség is, ami több nyelven és több hangnemben egyszerre mesél.

A már kismillió felállásban szerepelt Trilok Gurtu ezúttal a gitár, hegedű, basszus, fuvola, szaxofon kombinációjában építette körül magát tablával, dobokkal, vödörrel, csörgőkkel, hogy a fesztivál sztárvendégeként tudósíthasson az összekapaszkodó zenei világok utóbbi történéseiről.

Bár a kisebb események és rendezvények általában hozzák a meghitt hangulatokat, és bensőséges kommunikációt alakítanak ki zenész és közönsége között, ezúttal kisebb hibák csúsztak ebbe a romantikus koncepcióba. Ezek általában a szervezés és nem a zenészek számlájára voltak írhatók. A gondok ott kezdődtek, amikor az ütőhangszerest és tabláit a karzatról telibe világították négy izmosabb lámpával. Sokat lehetne boncolgatni az erős műfény hatásait az általános hangulatra, az biztos, hogy a pihenő nyugalom lehetőségét Győrben fotonágyúkkal lőtték apró darabokra, másrészt folyamatos hangolásra kényszerítették a zenészt, aki hangszerei egészségét féltve félig-meddig vicces éllel meg is jegyezte: ”Már nem a kommunista érában vagyunk, hogy csak ez az egy fény legyen.”


Trilok Gurtu

A világítástechnika gyengeségeitől eltekintve viszont szín- és történésgazdag előadást hozott a zenekar a Seychelle-szigeteki basszusgitárostól az olasz hegedűsön át egészen a spanyol gitárosig. Ez a már-már rögeszmésnek tűnő ragaszkodás a változatossághoz végül energetikus, a legtöbb esetben végtelenül optimista és boldog kompozíciókat hozott.

A koncert dalsorrendje: az erős indulás, a kicsit lassabb, elpihenős középrész és a majdnem katartikus végjáték szerkezete a filmes dramaturgiára is rímelt, ahol apró, dalnyi történetekből végül kialakulhatott a nagyobb kép. És ha már a filmes hasonlatnál tartunk, a roadmovie, a western és a dráma zsánereinek egyes hangulati elemei is felsejlettek a fejemben, persze ezeket szabadon be lehet helyettesíteni olyan tulajdonságokkal is, mint a kalandos, az önmagából építkező, az éles, a félelmetes, vagy épp a merengő. A fő hangsúlyt itt a magabiztosan előre tekintő, dallamos és gyorsabb ritmusokat használó darabok kapták, ezeket csak néha szakították meg a pihenés percei és a kevésbé populáris ízek. A koncert után Trilok Gurtu kérdésünkre elmondta, hogy ez a boldogság általában jellemző rá, hiszen az élet túl rövid ahhoz, hogy szomorkodjék az ember. Bartók és Babos zenéjéért lelkesedve azt is elárulta, hogy bár képszerű zenéket ír, játék és komponálás közben nincsenek alakuló történetek a fejében, bár a daloknak vannak címei, azok asszociációkkal való megtöltése főként a hallgatóság joga és feladata.

A visszában Trilok Gurtu igyekezett megénekeltetni a közönséget, de az, talán a hirtelen betört tavasztól sokkolva nem volt képes magabiztos módon hozni az előénekelt takatakatakatit, és bár a zenében megtörtént a katarzis, az egyébként hálás közönség nem volt beszélgetőképes állapotban. Ezt az is mutatta, hogy az egyébként közvetlen zenész kérdéseire a megilletődött hallgatóság csak a legritkább esetben reagált, bizonyára a fények kínzó ereje miatt.

 

Johann Berby
 
 

Roland Cabezas
 
 

Carlo Cantini
 
 

Phil Drummy
 
 

Trilok Gurtu
 

Fotók: Kardos Zsuzsa

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nagy neveket rendez Török Ferenc a Vígszínházban

A Bella Figura című darabot mutatja be online a Vígszínház Török Ferenc rendezésében. A 21. századi párkapcsolatokról és emberi viszonyokról szóló előadás premierjét február 27-én, szombaton láthatja a közönség.
Színház

Újabb 26 oktató mondott fel az SZFE-n az őszi félév végén

A Színház- és Filmművészeti Egyetem további 26 oktatója mondott fel, Vidnyánszky Attila pedig interjút adott, és sikertelen liberális támadásról és fájó kijózanodásról beszélt, és állította, hogy többen jelentkeztek az egyetemre, mint tavaly.
Zenés színház

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Klasszikus

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.
Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.
Jazz/World magazin

Chick Corea – Hogyan kezdjünk ismerkedni a legendás billentyűs zenéjével?

Összeszedtünk tíz felvételt – stúdiólemezeket és élő felvételeket egyaránt –, amelyek remekül bevezetnek Chick Corea világába, ha még nem ismered a művészetét. Azok számára pedig, akik ismerik már az életművet, lehetőséget teremtünk az emlékezésre.
Jazz/World felhívás

Jelentkezőket vár a Snétberger Zenei Tehetség Központ

Elindult a jelentkezés a Snétberger Zenei Tehetség Központ 11. évfolyamára. Az idén jubileumát ünneplő Snétberger Program keretén belül hatvan hátrányos helyzetű, elsősorban roma származású fiatal kezdheti meg tanulmányait júniusban a felsőörsi központban. Online formában, április 30-ig várják a bemutatkozó videókat.
Jazz/World magazin

Több dalt adtak ki a zenészek tavaly, a koronavírus alatt, mint a korábbi években

A kifizetett jogdíjak fele – 4,74 milliárd forint – jutott hazai dalok, zeneművek alkotóinak. 2020-ban 15 468 magyar zenei szerző részesült jogdíjban és rekordszámú új dal született. A pandémiás helyzet miatt megnőtt a jogdíjak jelentősége, ugyanakkor az Artisjus tavalyi bevételei már 17,7 százalékkal csökkentek, ezen belül az élőzenei jogdíjbevételek a felére zuhantak – tette közé friss zeneipari statisztikáit a szerzői egyesület.