Jazz/World

10. Győri Nemzetközi Ütős Fesztivál – II. rész

2009.03.31. 00:00
Ajánlom
A fesztivál utolsó napján kaptunk még ritmust, fényeket és hangot, olykor többet is, mint amennyi feltétlenül egészséges lett volna. A Studio Percussion Graz zenekar előadása után kérdő szemekkel zártuk a fesztivált.

Horváth Kornél és Alegre Correa

A szombati nap a Ritmusállomás ütőeggyüttes utcai koncertjével kezdődött, amikor a tavaszi napsütés erős széllökésekkel igyekezett felborítani a hangfalakat, a hangszereket és az ütősöket is. A szombathelyi együttes ennek ellenére töretlen lelkesedéssel adott ritmust a felmelegedő város főutcájának botokon, székeken, vödrökön, vagy épp kavicsokon játszva. Délután négy órakor indult Martonosi György dobos workshopja, ahol nemcsak az előző este adott szóló egyes elemeiről vagy technikai kérdésekről beszélt, hanem a doboláshoz való hozzáállásról, a lélekkel dobolásról és elkötelezettség fontosságáról is beszélt – minden túlzás nélkül – egyenesen az ember szívéhez.

A délutáni események után szombaton is a Richter Terem adott otthont az esti koncerteknek, melyeket Borlai Gergő és Ladányi Andrea erőteljes és intim dob-tánc előadása indított. Horváth Kornél és a brazil Alegre Correa egy közel fél órás, telt és gömbölyű hangokból szerkesztett kompozícióra építő előadását Vasvári Pál, Andy Narell, Jorge Bezerra, Bernard Maseli és Vasvári Márton zenekara követte, mesefilm-szerű, néha a steel-drumoktól karibi hangulatú jazzt hozva. Az est utolsó fellépője az osztrák Studio Percussion Graz volt, akik fényekkel és vetítéssel is döfködték a közönség szemeit.

 

Ritmusállomás
 
 

Martonosi György
 
 

Borlai Gergő és Ladányi Andrea (fotó: Kardos Zsuzsa)
 
 

Vasvári Pál
 
 
 
 

Studio Percussion Graz: Wumm!

Mióta Pap Ritát sikerült nyugatra exportálni, és Rita Pop néven Ausztriában fejti ki ifjúságromboló tevékenységét, az osztrák lélekben valami megszakadt. A nyolctagú együttes vizuális show-elemeivel az ízléstelenség előtt tiszteleg egyenes háttal, de dalaik többsége kiállja a minőségi próbát.


Günter Meinhart

Az együttest Günter Meinhart alapította 1979-ben, hogy a zenei színház, a jazz és a klasszikus zene felé érzett szeretetét saját projektjével is ápolhassa. A nem kizárólag a zenére koncentráló előadásmód lényege, hogy látvány és hangelemekkel színesítsék, teljesebbé, elvontabbá, torzabbá, szebbé, giccsesebbé tegyék a színpadi történéseket, vagy épp magát a zenét, a művészi cél elérése érdekében persze. Bár Meinhart együttese gyakran szervez ifjúsági programokat, nyári multimédiás zenei tábort, a koncert képes arra, hogy a kilencvenes évekből ránk maradt látványelemekkel pillanatok alatt rövidre zárja az egyszeri felnőtt agyat.

A színes celofánnal bevont lámpa, a szivárványszín fénycsövek, a villogó halogénizzók, az alap-effektekkel operáló videó-bejátszások, a konfetti és a művirág sokat mesélnek egy olyan városról, ahonnan még Arnold Schwarzenegger is elmenekült. Amikor ezek az egyesével is giccses elemek egy közel másfél órás koncert alatt összekapaszkodnak, olyan súllyal büntetik a látóideget, hogy néha el is veszik a zenei tartalom.

A főként vibrafonra és dobokra írt kompozíciók viszont azt mutatják, hogy az előbb sorolt látványelemek nem a hangszeres tudás, vagy a dalszerkezetek hiányosságainak eltussolása miatt kerültek a műsorba. Zenében ugyanis a Studio Percussion stabilan hozza a gyorsfolyású, álomszerű vagy éppen életigenlő dalokat. A többször egymással játszó három vibrafon és a dobos teljesítmények tiszta tükrében persze sokszor felmerül a kérdés, miért az alaposan túlzásba vitt szín- és fényár, a sokszor tényleg csak vizuális impulzusokként értelmezhető forgó, csattanó, villogó tárgyak sora? Nem feltétlenül baj, hogy erre biztos választ nem kapunk a show végén sem.

Az előadás során megannyiszor változik a színpadkép, Meinhart és barátai átöltöznek, pergődobokon játsszák a svájci gárdától is ismert kunsztokat – mint például akrobatikus verőkezelés -, fluoreszkálós szájfestékkel és dobverőkkel. Aztán az épp nem színpadi munkát végző zenészek reflektorokkal másznak keresztül a nézőtér széksorai között, egyszer a dalok közti szünetben Gainsbourg Je t’aime-jét kapjuk zsebrádióból, máskor hosszabb köszöntőszöveget hallhatunk Meinharttól. A beszédből kibomló osztrák-magyar románc közben a kivetítőn különböző üzeneteket és kérdéseket olvashattunk. Miközben Günter Líviáról, a magyar lányról és hozzá fűződő rövid, de annál tartalmasabb viszonyáról mesél, a kivetítőn zümmögésre és kukorékolásra bíztat, és felteszi a kérdést: ”Venne ön használt autót ettől az embertől?”

A közönség ezúttal hálás és játékra kész, kukorékol és zümmög, persze az is lehet, hogy csak a művirág-eső és a nyolcvanas évekből ránk maradt száloptikás világítópáfrányok pépesítették kakasra őket. És valahol itt, a sokkolni vágyás környékén lehet keresni a vizualitás lényegét, mert egyébként úgy tűnik, hogy a színpadkép egy 15 éve kitalált, lerongyolódott koncepció időutazása, amit a lelkes és egyébként tehetséges osztrák zenészek lélegeztető-gépre kapcsoltak. Egy nappal később az A38-on léptek fel szomszédaink, és bár írott beszámolókat még nem láttam, nem csodálkoznék, ha előadásuk után kitört volna a klub történetének első tömegverekedése.

 
 
 
 
 
 
 

Fotók: Kardos Zsuzsa

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Színház

Lőrinczy György a Szentendrei Teátrum új vezetője

Az idén ötvenegy éve alapított Szentendrei Teátrum élén Lőrinczy György a korábbi igazgatót, Vasvári Csabát váltja, aki nem indult újra a pozícióért.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klippremier

Klippremier: „Árkon-bokron” átívelő dal a Shinterztől WaTáig

Egy angolszász király által építtetett földsánc ihlette a Shinterz zenekar Varga Tamás WaTa-val közös remixét, a Dyke-ot. A trió már biztosan ott lesz idén a Művészetek Völgyében.
Jazz/World klippremier

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Jazz/World hír

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.
Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)