Jazz/World

10 idézet a ma 100 éve született Ella Fitzgeraldtól

2017.04.25. 17:10
Ajánlom
A „jazzéneklés nagyasszonya” épp száz éve, 1917. április 25-én született. Három oktáv hangterjedelmével, az improvizatív éneklési stílus, a scat kifejlesztésével és szerethető személyiségével örökre beírta magát a jazztörténelem nagyjai közé.

1. "Nem az számít, hogy honnan jöttél, hanem hogy hova tartasz”- az ő történetének fényében még egy ilyen közhelyes mondat is megtelik tartalommal. Ellának különösen nehéz gyerekkora volt: szülei elváltak, majd még gyerekként, 1932-ben elvesztette anyját autóbalesetben, nem sokkal később pedig mostohaapja is meghalt. A tragédia következtében leromlott tanulmányi eredménye, és a rendőrséggel is meggyűlt a baja, még javítóintézetbe is került. Végül az énekléshez is egy véletlen vezette el: tánctudását akarta megmutatni tizenhét évesen egy tehetségkutatón a harlem-i Apollo Színházban, de görcsöt kapott a lába, ekkor a zsűri biztatására inkább énekelt: anyja egyik kedvenc dalát adta elő, amivel hatalmas sikert aratott.

Ella Fitzgerald

Ella Fitzgerald (Fotó/Forrás: Ronald Dumont / Getty Images Hungary)

2. „Tudom, hogy nem vagyok egy »glamour lány«, és számomra nem könnyű dolog emberek tömege elé kiállni. Ez sokáig zavart engem, de most már rájöttem, hogy Isten azért áldott meg tehetséggel, hogy éljek vele, úgyhogy egyszerűen csak kiállok a színpadra és énekelek”. Ella Fitzerald kifejezetten szerény természetével tehát kezdetben nehezen tudta összeegyeztetni a színpadot, a siker azonban elragadta őt. A tehetségkutatón való szereplése után egy évvel már a híres jazzdobos, Chick Webb zenekarában játszott, velük vette fel első listavezető felvételét, az A-Tisket A-Tasket című szerzeményt is 20 évesen, 1938-ban. Webb halála után ő vette át az együttes vezetését. A negyvenes években pedig többek között Oscar Peterson zongorista triójával dolgozott.

3. „Ha énekelek, az érzelmek minden gátlás nélkül törnek elő belőlem. Néha a szöveg, néha a zene hoz lázba, és ezt az állapotot igyekszem kifejezni. Nekem ez a scat. Mivel az érzelmeket gyakran már nem tudom szavakba önteni, azok úgy törnek elő belőlem, mint a beszélni nem tudó kisbabákból a sírás”. Ella Fitzgerald a negyvenes évek elején az énekesek közül elsőként használta a hangszeresek által kifejlesztett ritmusutánzó, szöveg nélküli, improvizációs stílust, a scatet, amiben Dizzy Gillespie és Louis Armstrong voltak példaképei. Ahogy másik híres szállóigéje szól:„mindent elloptam, amit hallottam, de a legtöbbször a fúvósoktól loptam”.

A szaxofonos Stan Getz-cel a backstage-ben, 1958-ban.

A szaxofonos Stan Getz-cel a backstage-ben, 1958-ban. (Fotó/Forrás: Alan Meek / Getty Images Hungary)

4."Voltak csodálatos szerelmi történeteim, és volt néhány olyan is, ami nem működött. Nem akarom ezt különösebben fejtegetni és nem akarom ezeket az embereket leírni magamban. A gyönyörű helyek, ahol jártam, a csodálatos dolgok, amik történetek velem és a nagyszerű emberek, akikkel találkoztam - mindezeknek meg kellett történnie velem”. Ella Fitzgerald nem volt túl szerencsés a szerelemben. 1941-ben feleségül ment egy helyi dokkmunkáshoz, akiről később kiderült, hogy büntetett előéletű, ezért Ella érvénytelenítette a házasságot. Gillespie zenekarával turnézott, amikor 1946-ban beleszeretett Ray Brown bőgősbe, basszusgitárosba, összeházasodtak, és örökbe fogadtak egy kisfiút, aki szintén a Ray nevet kapta és később szintén jazzénekes és zongorista lett. Ez a házasság sem volt azonban tartós, hat év után elváltak. A Ray-el kötött házasság azonban abból a szempontból is gyümölcsöző volt, hogy a zenész producere, Norman Granz Ellában is meglátta a lehetőséget és elhatározta, hogy világhírű sztárt farag belőle. Rávette, hogy szerződjön vele, s ezzel útjára indult Granz és az énekesnő életen át tartó munkakapcsolata és barátsága.

Ella Fitzgerald születésnapját ünnepli 1971. április 27-én Count Basie és menedzsere, Norman Granz társaságában

Ella Fitzgerald születésnapját ünnepli 1971. április 27-én Count Basie és menedzsere, Norman Granz társaságában (Fotó/Forrás: Keystone / Getty Images Hungary)

5. "Mindenki arról kérdez, hogyan alakult ki a stílusom. Pedig nincs titok: csak az érzéseim után megyek".  Ella ösztönösségének a stílusok sem szabtak határt. Az évek során Ella mások mellett énekelt Teddy Wilsonnal, Benny Goodmannel, Louis Jordannel és az Ink Spotsszal. Ekkoriban at It's Only a Paper Moon, That's My Desire, My Happiness, It's Too Soon To Know, Baby It's Cold Outside és más, kissé poposabb darabjai voltak legnagyobb sikerei, miközben persze nem távolodott el végleg a jazztől és a bluestól sem.

6. „ Soha nem voltam tudatában, milyen jó dalokat írtunk, egészen addig, míg Ella Fitzgerald el nem énekelte őket” - mondta egyszer Ira Gershwin. Ella Fitzgerald ugyanis végig repertoáron tartotta kiváló zeneszerzőtársai dalait. Az ötvenes-hatvanas években, pályája csúcsán George Gershwin, Irving Berlin, Cole Porter és Duke Ellington dalaiból válogatva készítette el híres Songbook-sorozatát, amiben jazz, swing, bebop és musical is szerepelt.

7.Semmi mást nem csináltam, csak a How High Is The Moon-t énekeltem. Néha az az érzésem, mintha ez lenne az egyetlen dal, amit valaha énekeltem” - mondta a bebop korszakban egyik legnagyobb sikeréről. Persze nem ez volt az egyetlen közönségkedvenc ekkoriban, a Tea for Two, a Smoke Gets In Your Eyes, az On The Sunny Side Of The Street, a Lady Be Good és a Basin Street Blues is ehhez a korszakhoz köthető slágerei. A hatvanas években Lennontól és McCartneytól is kerültek dalok repertoárjába. Ebben az időszakban bejárta világot, rangos fesztiválokon lépett fel Montreux-től Newportig, Magyarországon is többször tapsolhatott neki a közönség.

8. Amikor színpadon vagyok, otthon érzem magam” - mondta egyszer. Valószínűleg így volt képes a hetvenes években egy nap akár két fellépést is elvállalni. 1974-ben két héten át koncertezett New Yorkban Frank Sinatrával és Count Basievel. A Kennedy Center 1979-ben tüntette ki életművéért, amely nagy hatással volt az amerikai kultúrára.

Ella Fitzgerald és Oscar Peterson 1980-ban

Ella Fitzgerald és Oscar Peterson 1980-ban (Fotó/Forrás: Keystone / Getty Images Hungary)

9. Olaszországban néhány kölyök elnevezett engem „Mama Jazz”-nek. Ez nagyon aranyos - gondoltam -, egész addig, míg nem neveznek Jazz Nagymamának”. A nyolcvanas évektől kezdve azonban egészségi állapota megromlott. "Ella mama", ahogy pályája vége felé nevezték, 1991-ben adta utolsó koncertjét a New York-i Carnegie Hallban. Ez volt a huszonhatodik fellépése a rangos koncertteremben. Cukorbetegsége miatt térd alatt mindkét lábát amputálni kellett. A műtétből soha nem épült fel teljesen. 1996. június 15-én halt meg Beverly Hillsben.

10. Soha ne add fel, amit valóban szeretnél. Amíg szeretet és inspiráció vezérel, addig nem mehetsz tévútra” - Ilyen volt Ella Fitzgerald hozzáállása az élethez. Több mint kétszáz albuma jelent hat évtizedet felölelő pályafutása alatt, a kiadók halála után is ontották dalaival az új lemezeket, válogatásokat. Pályafutása elismeréseként bekerült a Nesuhi Ertegun Jazzhírességek Csarnokába és 13 Grammy-díjat kapott. Lemezeit, díjait, filmfelvételeit és személyes tárgyait az Amerikai Történelem Nemzeti Múzeuma őrzi, akik az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából különleges kiállítással állítanak emléket neki.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapest Bár és a 100 tagú Cigányzenekar augusztusban a Fertőrákosi Barlangszínházban

Elkezdődött a vakáció, beköszöntött a kánikula, ilyenkor pezseg igazán az élet Fertőrákoson, mindenki megtalálja a kedvére valót: lehet bringázni és távcsővel madarat lesni, a borospincékben kékfrankost kóstolni, szörfözni, hajókázni a Fertő-tavon, jókat kirándulni, felfedezni a Pannon-tenger lerakódásából keletkezett Fertőrákosi Kőfejtőt, hűsölni benne és ugyanitt este meghallgatni egy kellemes konceret.
Jazz/World Partitúra

Laposa Julcsi: „Az emberek közérzetére próbálok hatni: megmutatni nekik, hogy a zene az övék”

Hogyan lesz valakiből zenei mediátor? És egyáltalán, mi az? Laposa Julcsi Junior Príma Díjas népzenésszel, zenei mediátorral a Partitúra Zala megyei adásának forgatásán találkoztunk.
Jazz/World pink floyd

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Jazz/World beszámoló

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World ajánló

Bartók zenéjére is improvizálnak a 20. Lamantin Jazz Fesztiválon

A hazai és a nemzetközi jazzélet kiválóságait, hatvan fellépő tizenhat koncertjét hallhatja és láthatja a közönség június 23. és 29. között Szombathelyen.