Jazz/World

10 idézet a ma 100 éve született Ella Fitzgeraldtól

2017.04.25. 17:10
Ajánlom
A „jazzéneklés nagyasszonya” épp száz éve, 1917. április 25-én született. Három oktáv hangterjedelmével, az improvizatív éneklési stílus, a scat kifejlesztésével és szerethető személyiségével örökre beírta magát a jazztörténelem nagyjai közé.

1. "Nem az számít, hogy honnan jöttél, hanem hogy hova tartasz”- az ő történetének fényében még egy ilyen közhelyes mondat is megtelik tartalommal. Ellának különösen nehéz gyerekkora volt: szülei elváltak, majd még gyerekként, 1932-ben elvesztette anyját autóbalesetben, nem sokkal később pedig mostohaapja is meghalt. A tragédia következtében leromlott tanulmányi eredménye, és a rendőrséggel is meggyűlt a baja, még javítóintézetbe is került. Végül az énekléshez is egy véletlen vezette el: tánctudását akarta megmutatni tizenhét évesen egy tehetségkutatón a harlem-i Apollo Színházban, de görcsöt kapott a lába, ekkor a zsűri biztatására inkább énekelt: anyja egyik kedvenc dalát adta elő, amivel hatalmas sikert aratott.

Ella Fitzgerald

Ella Fitzgerald (Fotó/Forrás: Ronald Dumont / Getty Images Hungary)

2. „Tudom, hogy nem vagyok egy »glamour lány«, és számomra nem könnyű dolog emberek tömege elé kiállni. Ez sokáig zavart engem, de most már rájöttem, hogy Isten azért áldott meg tehetséggel, hogy éljek vele, úgyhogy egyszerűen csak kiállok a színpadra és énekelek”. Ella Fitzerald kifejezetten szerény természetével tehát kezdetben nehezen tudta összeegyeztetni a színpadot, a siker azonban elragadta őt. A tehetségkutatón való szereplése után egy évvel már a híres jazzdobos, Chick Webb zenekarában játszott, velük vette fel első listavezető felvételét, az A-Tisket A-Tasket című szerzeményt is 20 évesen, 1938-ban. Webb halála után ő vette át az együttes vezetését. A negyvenes években pedig többek között Oscar Peterson zongorista triójával dolgozott.

3. „Ha énekelek, az érzelmek minden gátlás nélkül törnek elő belőlem. Néha a szöveg, néha a zene hoz lázba, és ezt az állapotot igyekszem kifejezni. Nekem ez a scat. Mivel az érzelmeket gyakran már nem tudom szavakba önteni, azok úgy törnek elő belőlem, mint a beszélni nem tudó kisbabákból a sírás”. Ella Fitzgerald a negyvenes évek elején az énekesek közül elsőként használta a hangszeresek által kifejlesztett ritmusutánzó, szöveg nélküli, improvizációs stílust, a scatet, amiben Dizzy Gillespie és Louis Armstrong voltak példaképei. Ahogy másik híres szállóigéje szól:„mindent elloptam, amit hallottam, de a legtöbbször a fúvósoktól loptam”.

A szaxofonos Stan Getz-cel a backstage-ben, 1958-ban.

A szaxofonos Stan Getz-cel a backstage-ben, 1958-ban. (Fotó/Forrás: Alan Meek / Getty Images Hungary)

4."Voltak csodálatos szerelmi történeteim, és volt néhány olyan is, ami nem működött. Nem akarom ezt különösebben fejtegetni és nem akarom ezeket az embereket leírni magamban. A gyönyörű helyek, ahol jártam, a csodálatos dolgok, amik történetek velem és a nagyszerű emberek, akikkel találkoztam - mindezeknek meg kellett történnie velem”. Ella Fitzgerald nem volt túl szerencsés a szerelemben. 1941-ben feleségül ment egy helyi dokkmunkáshoz, akiről később kiderült, hogy büntetett előéletű, ezért Ella érvénytelenítette a házasságot. Gillespie zenekarával turnézott, amikor 1946-ban beleszeretett Ray Brown bőgősbe, basszusgitárosba, összeházasodtak, és örökbe fogadtak egy kisfiút, aki szintén a Ray nevet kapta és később szintén jazzénekes és zongorista lett. Ez a házasság sem volt azonban tartós, hat év után elváltak. A Ray-el kötött házasság azonban abból a szempontból is gyümölcsöző volt, hogy a zenész producere, Norman Granz Ellában is meglátta a lehetőséget és elhatározta, hogy világhírű sztárt farag belőle. Rávette, hogy szerződjön vele, s ezzel útjára indult Granz és az énekesnő életen át tartó munkakapcsolata és barátsága.

Ella Fitzgerald születésnapját ünnepli 1971. április 27-én Count Basie és menedzsere, Norman Granz társaságában

Ella Fitzgerald születésnapját ünnepli 1971. április 27-én Count Basie és menedzsere, Norman Granz társaságában (Fotó/Forrás: Keystone / Getty Images Hungary)

5. "Mindenki arról kérdez, hogyan alakult ki a stílusom. Pedig nincs titok: csak az érzéseim után megyek".  Ella ösztönösségének a stílusok sem szabtak határt. Az évek során Ella mások mellett énekelt Teddy Wilsonnal, Benny Goodmannel, Louis Jordannel és az Ink Spotsszal. Ekkoriban at It's Only a Paper Moon, That's My Desire, My Happiness, It's Too Soon To Know, Baby It's Cold Outside és más, kissé poposabb darabjai voltak legnagyobb sikerei, miközben persze nem távolodott el végleg a jazztől és a bluestól sem.

6. „ Soha nem voltam tudatában, milyen jó dalokat írtunk, egészen addig, míg Ella Fitzgerald el nem énekelte őket” - mondta egyszer Ira Gershwin. Ella Fitzgerald ugyanis végig repertoáron tartotta kiváló zeneszerzőtársai dalait. Az ötvenes-hatvanas években, pályája csúcsán George Gershwin, Irving Berlin, Cole Porter és Duke Ellington dalaiból válogatva készítette el híres Songbook-sorozatát, amiben jazz, swing, bebop és musical is szerepelt.

7.Semmi mást nem csináltam, csak a How High Is The Moon-t énekeltem. Néha az az érzésem, mintha ez lenne az egyetlen dal, amit valaha énekeltem” - mondta a bebop korszakban egyik legnagyobb sikeréről. Persze nem ez volt az egyetlen közönségkedvenc ekkoriban, a Tea for Two, a Smoke Gets In Your Eyes, az On The Sunny Side Of The Street, a Lady Be Good és a Basin Street Blues is ehhez a korszakhoz köthető slágerei. A hatvanas években Lennontól és McCartneytól is kerültek dalok repertoárjába. Ebben az időszakban bejárta világot, rangos fesztiválokon lépett fel Montreux-től Newportig, Magyarországon is többször tapsolhatott neki a közönség.

8. Amikor színpadon vagyok, otthon érzem magam” - mondta egyszer. Valószínűleg így volt képes a hetvenes években egy nap akár két fellépést is elvállalni. 1974-ben két héten át koncertezett New Yorkban Frank Sinatrával és Count Basievel. A Kennedy Center 1979-ben tüntette ki életművéért, amely nagy hatással volt az amerikai kultúrára.

Ella Fitzgerald és Oscar Peterson 1980-ban

Ella Fitzgerald és Oscar Peterson 1980-ban (Fotó/Forrás: Keystone / Getty Images Hungary)

9. Olaszországban néhány kölyök elnevezett engem „Mama Jazz”-nek. Ez nagyon aranyos - gondoltam -, egész addig, míg nem neveznek Jazz Nagymamának”. A nyolcvanas évektől kezdve azonban egészségi állapota megromlott. "Ella mama", ahogy pályája vége felé nevezték, 1991-ben adta utolsó koncertjét a New York-i Carnegie Hallban. Ez volt a huszonhatodik fellépése a rangos koncertteremben. Cukorbetegsége miatt térd alatt mindkét lábát amputálni kellett. A műtétből soha nem épült fel teljesen. 1996. június 15-én halt meg Beverly Hillsben.

10. Soha ne add fel, amit valóban szeretnél. Amíg szeretet és inspiráció vezérel, addig nem mehetsz tévútra” - Ilyen volt Ella Fitzgerald hozzáállása az élethez. Több mint kétszáz albuma jelent hat évtizedet felölelő pályafutása alatt, a kiadók halála után is ontották dalaival az új lemezeket, válogatásokat. Pályafutása elismeréseként bekerült a Nesuhi Ertegun Jazzhírességek Csarnokába és 13 Grammy-díjat kapott. Lemezeit, díjait, filmfelvételeit és személyes tárgyait az Amerikai Történelem Nemzeti Múzeuma őrzi, akik az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából különleges kiállítással állítanak emléket neki.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Jazz/World

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World örökség

Kitagadták az örökségből Jean-Michel Jarre-t

Filmzeneszerző édesapja mindent a negyedik feleségére hagyott, Jean-Michel Jarre és féltestvére, Stéphanie azonban nem nyugszanak bele a dologba.
Jazz/World ünnep

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.
Jazz/World söndörgő együttes

Szentendrén látható először együtt hazánkban a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band

Varázslatos zenei szikraként érkezik a szentendrei MűvészetMalomba augusztus 17-én a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band.
Jazz/World hírek

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.
Jazz/World sárik péter

„Sokszor szitokszó a klasszikusok számára az, ha valaki jazz-zenész”

Sárik Péter jazz-zongoristával a Ritmus és hang blogon jelent meg tartalmas interjú Sümegi Noémi tollából, amelyben egyebek mellett a jazz „policájról”, zörgős cukorkákról, valamint a klasszikus és jazz-zenészek viszonyáról is szó esett a szeptember 21-ei Bartók-lemezbemutató kapcsán, ami a Zeneakadémián lesz.