Valér

Az örök visszatérés mítosza

2005.08.02. 00:00

Programkereső

Binder Károly nevét és munkáit elsősorban a dzsesszkedvelők ismerik, noha az elmúlt húsz évben zongoristaként és zeneszerzőként is átlépte a műfaji határokat, s következetesen haladt a maga útján. Bár a Zeneakadémia dzsessz tanszakának vezetőjeként a hagyományos dzsesszzongorázást (is) tanítja, saját kompozícióinak kiindulópontja a klasszikus (elsősorban bartóki) örökség.

A kötött formák mellett ugyanakkor nagy teret enged a rögtönzésnek, és szerzeményeiből nem tűnt el teljesen a dzsessz emblematikus eleme, a szvinges lüktetés. Nemcsak egyéni tónusú, hanem rendkívül termékeny szerző: alkotásai több mint negyven lemezen hallhatók. Korai zenekarai, a Binder Quartet és a Binder Quintet feloszlása óta gyakran játszik szólóban, illetve az utóbbi időben Borbély Mihállyal duóban. Öntörvényűségének egyik bizonyítéka, hogy – a lemezkiadókkal kötendő művészi-szakmai kompromisszumokat elkerülve – labelt alapított: a Binder Music Manufactory (BMM) nemcsak saját produkcióit gondozza, hanem más, ugyancsak "struktúrán kívüli" pályatársaiét is.
A most megjelent, költői című válogatás, Az örök visszatérés mítosza nem BMM-produkció, hanem a Hungaroton magyar dzsessztörténeti sorozatának tizenötödik darabja. Ebben a szériában a műfaj ismert kutatója, Simon Géza Gábor válogat a Hungaroton-archívum anyagaiból, egy-egy személyiség köré csoportosítva. A Binder-albumon 1985-ös és ’91-es felvételek kaptak helyet: előbbiek eredetileg az In Illo Tempore című lemezen, utóbbiak a Dance Music című, több szakmai díjjal elismert kiadványban szerepeltek. Az In Illo Tempore öt kompozíciójának közös vonása a kamarazenei ihletettség, ami elsősorban a gondosan kidolgozott hangszerelésnek, szólamvezetésnek köszönhető. A Binder mellett Tóth Tamás és Zsoldos Béla alkotta trióhoz szopránszaxofon (Dés László) és a dzsesszben nagyon ritkán alkalmazott brácsa (Körmendy Ferenc) társul. A ’91-es lemez részlete viszont túlnyomórészt zongoraszóló, melyet csak egy tételben egészít ki Ramesh Shotham ütőhangszeres játéka.
Az örök visszatérés mítosza nem adja könnyen magát: elsőre én is túl elvontnak, esztétizálónak találtam. De ha újra meghallgatjuk, egyre több rejtett szépsége bukkan elő.

Binder Károly: Az örök visszatérés mítosza; Hungaroton Records