Árpád

Dzsesszmély és kurázsi

2005.08.08. 00:00

Programkereső

Feloldódás és feloldozás a neszmélyi fesztiválon Lehet bölcs mondatokat írni a dzsesszről - hogy az élet nagyszerűségét ünnepli, a régi Afrika és Európa történetét is megjeleníti, továbbá folyton változik, mégis mindig ugyanaz marad -, de legjobb, ha hallgatjuk. Szakcsi Lakatos Béla játéka néhány perc alatt meggyőzte a neszmélyi Dzsesszmély vendégseregét arról, hogy ez a zene valóban a feloldódás és feloldozás művészete.

Azt hittem, hogy a gipsy-dzsessz vajdáját nem lehet überolni, amikor pedig éppen csak elkezdődött a nemzetközi fesztivál. Utóbb a Duna-parti együttlét szolgált még néhány meglepetéssel. A Lucky Boys az előző század 40-es, 50-es éveiben divatos muzsikát műveli, amit nem mindenki tart dzsessznek. A közönség annál inkább élvezte a jump bluest, a vérpezsdítő swinget, a rock 'n' roll születése idején komponált dalokat, és nem utolsósorban a humort, a zenei és szöveges poénokat, amelyeknek igen nagy szerep jutott.

A Dzsesszmély kezdetektől helyt ad ifjabb előadóknak, tehetséges pályakezdőknek is. Közéjük tartozik Orbán György, aki Jávori Vilmos alkalmi triójával érkezett. A Magyar Rádió nemzetközi tehetségkutató bőgő-basszusgitár versenyén második helyezést elért fiatalembernek nem okozott gondot, hogy két élő legendával lépett színpadra; Szakcsi Lakatos Béla volt a harmadik hangszeres. Ez a trió kísérte a tengerentúli születésű, Svájcban élő Ann Malcolm énekesnőt is. A hölgy óriási sikert aratott programja végén, egy magyar nyelven (!) elénekelt gyönyörűséges blueszal.

Sokan örültek Pleszkán Frigyes zongoristának, aki régóta Nyugat-Európában él, muzsikál és tanít. Frici minden bizonnyal az európai dzsessztörténet egyik legnagyobb sikersztorijának szereplője volt anno: történt, hogy három ifjú billentyűs kiutazott Lengyelországba, egy nemzetközi dzsesszfesztiválra, és megnyerték az első, második és harmadik díjat. Gárdonyi Laci, Füsti-Balogh Gábor és Pleszkán Frici volt a három ifi-virtuóz. Gárdonyi ma a bostoni Berklee College of Music tanára, Füsti-Balogh immár az égiek sessionkoncertjein kápráztatja angyali hallgatóságát, Pleszkán pedig Svájcban...

Az amerikai dzsessziskolákban tanult gitáros, Czirják Csaba Quartetjében több nagy formátumú, izgalmas személyiség muzsikált, köztük Tűzkő Csaba szaxis és a Dresch-zenekarból ismert bőgős, Szandai Mátyás is.

Mindemellett e sorok írójának Nagy János játéka tetszett legjobban. Kevés szó esik a szaksajtóban erről a szerény, csöndes fiatalemberről. Annak ellenére, hogy a Hungarian Jazz Quartet II. billentyűse különböző nemzetközi fesztiválokról hozott el első díjakat. Idehaza "Az év jazzkoncertjét" adta David Murray-vel, az "Az év hangszeres szólistája" kategóriában eMeRton-díjat kapott. Nem véletlen, hogy a dzsesszformációk színe-java rendszeresen hívja koncertezni. Neki magának két lemeze jelent meg, tizenhat másikon közreműködött. Ráérő idejében átírta Malek Miklóssal Bizet Carmenjét, amelynek előadásán Al Di Meola is játszott.

Muck Ferenc kellemes meglepetést okozott a kissé szokatlan fölállású csapatával Neszmélyen: Mohai Tamás gitáros sokáig rockzenészként volt ismert, invenciózus játéka leginkább Tátrai Tiboréhoz mérhető. (Ínyenceknek ajánlom Berki Tamás legutóbbi CD-lemezét, amelyen Mohai gitározik.) A basszeros Szappanos György korosztálya legjobbja - ezt szakmabeliek állítják róla, többek között egykori mestere, Lattmann Béla. Hirlemann Bertalan dobos igencsak feszes tempót diktált Muckéknak. Igaz, más megoldása nem is volt az óriási elánnal muzsikáló hármas fogat mögött.

Röviden a neszmélyi fesztivál rendezéséről: nincs több ilyen méretű és színvonalú dzsessz-fesztivál az országban, amit egy alig 1500 lelkes falu talált ki tíz évvel ezelőtt, és azóta évente megszervez. Az elismerés annál inkább dukál, mert jubileum ide vagy oda, ezen a hétvégén a Neszmély Barátainak Köre azt is megmutatta, hogyan kell legyűrni az áldatlan időjárás okozta nehézségeket. Ennyi civil kurázsival némely városunk is csodákra lenne képes.