Etelka, Aletta

Posztklezmer Fesztivál

2006.06.28. 00:00

Programkereső

A hetvenes évek népzenei mozgalmának köszönhetően a jiddis muzsikáknak is reneszánsza támadt Amerikában, majd Európában. Ám míg a hetvenes-nyolcvanas években ennek a feledésbe merülő hagyománynak a megidézését szolgálta, a későbbiekben egyre több olyan kortárs produkció jött létre, amely a klezmer hagyományt inkább ihlető forrásként használta.

Ennek a törekvésnek három kiemelkedő képviselője lép fel a Művészetek Palotájában június 29. és július 1. között. Az első estén a The Klezmatics (USA) „Szimfonikus Klezmatics” elnevezésű programját hallhatjuk a Danubia Szimfonikus Zenekar közreműködésével, Héja Domonkos vezényletével. Az esten fellép Lorin Sklamberg (ének, harmonika), Frank London (trombita, billentyűs hangszerek, vokál), Matt Darriau (klarinét, altszaxofon, vokál), Lisa Gutkin (hegedű, vokál), Paul Morrisett (nagybőgő, cimbalom, vokál) és David Licht (dob, vokál).

1986-ban, amikor a New York-i Hotzeplotz trióból megalakult a Klezmatics zenekar, Amerikában már lezajlott a klezmer-revival első hulláma. A tét immár nem az volt, hogy az egykori európai jiddis közösségek jobbára instrumentális lakodalmas muzsikája (vagyis a klezmer) feledésbe merül-e, vagy túléli-e a fasizmus pusztítását, az Amerikába menekült mesterek kihalását és az asszimilációt, hanem az, hogy miként aktualizálható ez a hagyomány. S bár kezdetben a Klezmatics repertoárját is az örökzöld tradicionálisok uralták, pillanatok alatt kiderült, hogy a Led Zeppelin és Miles Davis erőteljes hatását korántsem csak jópofa szlogenként emlegetik a tagjai. A klezmertechnikák anyanyelvi mélységű elsajátítása mellett a kortárs dzsesszben és rockban, valamint több kontinens népzenéjében való jártassága együtt tette a Klezmaticsot a világ legnépszerűbb klezmeregyüttesévé. Nem túlzás hát azt mondani: a Klezmatics ma már nem annyira klezmert játszik, mint inkább „játszik a klezmerrel”: univerzálissá tágítva a zsidó muzsikát. Szimfonikus Klezmatics című projectje keretében egy szimfonikus zenekar sorakozik fel mögötte: arra hangszerelve csendülnek fel a klezmer hagyomány örökzöldjei, illetve a Klezmatics eredeti kompozíciói. Ez a program még nem volt hallható hazánkban, így különleges nyitókoncertjéül szolgál a klezmeren „túlmutató” fesztiválnak.

„A lódzi gettó dalai” címmel ad koncertet június 30-án a Brave Old World (USA),amelynek tagja Michael Alpert (hegedű, harmonika, ének), Alan Bern (harmonika, zongora), Christian Dawid (klarinét) és Stuart Brotman (nagybőgő, cimbalom). Az 1989-ben alakult Brave Old World a világ első klezmer-szupergroupja: tagjai a színtér szinte valamennyi meghatározó zenekarában játszottak – és szinte valamennyi meghatározó intézetében tanítottak – már. Michael Alpert a Kapelyében és David Krakauer triójában, Alan Bern a Klezmer Conservatory Bandben és Andy Statman zenekarában, Stuart Brotman a Klezmorimban és a Klezmer Conservatory Bandben, Kurt Bjorling pedig a Chicago Klezmer Ensemble-ben és a Klezmaticsban. (Őt mostanában Christian Dawid helyettesíti a turnékon.) De nemcsak a klezmer reneszánszából vették ki a részüket, hanem a klezmer-tradíción alapuló, de új utakat kereső úgynevezett New Jewish Music megteremtéséből is, amelyben a klezmer mellett a kortárs kamarazenének és a dzsessznek egyaránt meghatározó szerepe van. A Brave Old World gyökere 1985-ig nyúlik vissza, mikor is először szervezett tábort a New York-i jiddis kulturális intézet, a YIVO. A klarinétos Joel Rubin alkalmi zenekarában együtt játszott ott Michael Alpert és Stuart Brotman, sőt egy lemezt is felvettek, amely a Brave Old World címet kapta. 1989-ben, amikor állandó zenekarrá váltak, már közéjük tartozott Alan Bern is; Rubin viszont három év múlva kiszállt (s a helyére Kurt Bjorling került). A Brave Old World albumai egy csapásra a „klezmerirodalom” alapműveivé váltak, de abban, hogy világszerte ismert lett a nevük, komoly szerepe volt az Itzhak Perlman hegedűművésszel (továbbá a Klezmaticsszal, az Andy Statman Orchestrával és a Klezmer Conservatory Banddel) közös tévéfilmnek és két lemeznek (In the Fiddler’s House I-II) is. Legutóbb a lódzi gettó dalait dolgozták fel. A Song of the Lodz Ghetto album hátterében a Brave Old World tizenöt éves kutatása áll: ezeket a korábban feldolgozatlan utca- és kabarédalokat Izraelben és az Egyesült Államokban gyűjtötték össze, a gettó egyik túlélőjének, Dr. Gila Flamnak a Singing for Survival című könyve nyomán.

e92c287d-51d6-4dc1-a214-ec25e50511fc

A fesztivált a The Cracow Klezmer Band (Lengyelország) koncertje zárja július 1-jén. Tagjai: Jaroslaw Bester (harmonika), Jaroslaw Tyrala (hegedű), Oleg Dyyak (klarinét, ütőhangszerek) és Wojciech Front (nagybőgő). A Cracow Klezmer Bandet 1997-ben alapította Jaroslaw Bester Krakkóban. A tradicionális és az avantgárd zsidó zenék ötvözésével operáló kitűnő együttes nemzetközi tekintélyét mi sem jelzi jobban, mint hogy 2000 óta már öt albumot jelentetett meg tőlük John Zorn legendás kiadója, a New York-i Tzadik – a tavalyit Bruno Schulz előtt tisztelegve, Sanatorium under the Sign of the Hourglass címmel. „Szokatlan energia és lenyűgöző virtuozitás, szenvedélyes előadásmód és elbűvölő kifinomultság” – tartja róluk a szakma, és minden bizonnyal ezt fogják gondolni a Fesztivál Színház látogatói is.