Auguszta

Jazztehetségek forgószínpada

2007.12.29. 00:00

Programkereső

Az év eleji Jazz Showcase (január 4-6.) célja, hogy a magyar tehetségek főleg külföldi szaktekintélyek és menedzserek előtt játszhassanak.

Esténként egy-egy "húzónév", Dresch, Babos, Szakcsi, előttük pedig összesen egy tucat feltörekvő együttes óránkénti egymásutánban, forgószínpadszerűen megrendezett koncertjei – ez a showcase, a már sok helyen bevált recept, amely annak a lehetőségét hordozza, hogy a kitűnő tehetségek továbbtanuláshoz, lemezfelvételi lehetőséghez, koncertturnékhoz jutnak.

A három napnak ugyanaz a struktúrája. Péntek–szombat–vasárnap négytől hétig a Fesztiválszínházban egymást váltják a fiatal együttesek, hétkor afféle térzene szól a Palota Zászlótérnek nevezett csarnokában, este nyolckor pedig a műfaj sztárjai játszanak. Eddigi eredményeikből, már learatott díjaikból és felvételeikből biztosan lehet tudni, hogy tehetségeink színpadkészen érkeznek erre a pörgős zenei hétvégére. Már pusztán egy jól sikerült jamboree is azt jelenti majd, hogy a Showcase célja teljesülni fog, hiszen a nagyközönség számára vonzó egy ilyen szigorú időkeretben megrendezett fesztivál, mert koncentrált lehetőséget nyújt a koncertélvezetre. A szervezők minden előkészületet megtettek ennek érdekében, és ha a külföldi menedzserek, szakemberek, fesztiválszervezők érdeklődése is olyan komoly lesz, mint a hazaiaké, akkor mindenki jó mérleget vonhat majd.

Az, hogy a jazzben ki számít fiatalnak, csak viszonylagos fogalom. Dresch Mihály zenekarának hosszú évek óta tagja a kiváló nagybőgős, Szandai Mátyás, aki rutinja és eddigi pályafutása alapján beérett előadóművész, de abban a zenekarban harminc évével ő a legfiatalabb. Hallhatjuk majd ugyanőt a vele egyidősekkel a Dés András Trióban is, az első napon, amikor valami egész más stílusban játszik, sokoldalúságának újabb bizonyságát adva. Babos Gyuláról közismert, hogy régóta szerepelteti a legfiatalabbakat, jelenlegi énekesnője, Veress Mónika is nála debütált. Babos a kezdetek óta tanít a budapesti Jazz Tanszéken, keze alól most már a sokadik gitáros generáció kerül ki. Ősszel, a MOL Budapest Jazzfesztiválon vagy fél tucat, más-más korosztályhoz tartozó tanítványát hívta meg egy közös jammelésre. A Showcase-en jelenlegi hallgatói közül Fenyvesi Márton lesz hallható saját együttesével.

069dab78-6358-4024-a70c-c84bfab65063

Bár a showcase nálunk még új formának számít, azért Magyarországon a tehetséggondozásra a jazzben komoly intézményi háttér épült ki. Gonda János tevékenységére kell elsősorban ennek kapcsán emlékeztetni, kis túlzással azt mondhatjuk, hogy a Jazz Tanszék az ő személyes fáradozásainak köszönhetően lett szakközépiskolából európai szinten jegyzett, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemhez tartozó intézmény. A Tanár úr, ahogy mindenki hívja, arra is nagyon büszke, hogy ma már alap- és középfokú szinten is az ország rengeteg iskolájában tanítanak jazzt: ez úgy vált lehetségessé, hogy a "jazzkonzi" művész- és tanárképzésben egyaránt komoly eredményeket mutatott fel.

A művészutánpótlás útját hangszeres tehetségkutató versenyek megrendezésével eredményesen egyengette a Magyar Rádió, illetve Maloschik Róbert szerkesztő is. Pat Metheny, Al Jarreau és további világhírességek vállalták el a zsűri díszelnöki pozícióját ezeken a versenyeken. Az egykori díjazottak közül például Szabó Dániel, Tzumó Árpád, Bacsó Kristóf, Pusztai Antal már neves előadók, többen közülük külföldön, posztgraduális és mesterkurzusokon tökéletesítették tudásukat. A pénteken fellépő Hungarian Swing Company harsonása, Korb Attila 2007 tavaszán nyerte meg a nemzetközi tehetségkutatót a Rádióban, és készíthetett lemezt saját neve alatt. Korára nézve ő is fiatal, huszonöt éves, de zenészként egyáltalán nem nevezethető annak. A versenygyőztesként készített szólólemezének címe, The Guy from Kecskemét szülővárosára utal és arra, hogy Korb a kecskeméti Bohém Ragtime Jazz Band tagja szinte gyerekkora óta. Márpedig ez az egyik legjobb magyar tradicionális zenekar, bejártak ungot-berket Sacramentótól Montreux-ig, tizenöt éve házigazdái egy sikeres klubnak és egy pompás nemzetközi fesztiválnak. Korbék Kecskeméten azóta a Little Jazz Bandet is megalapították, amely a Bohém második generációját alkotja. A Korb-féle Hungarian Swing Company összes tagja rutinos, már évek óta koncertező muzsikus; ebben a kvintettben a mindnyájuk által kedvelt korai szving-zenét művelik, bár egyéb zenekarokban más irányzatokban is jeleskednek, mint például a dobos Berdisz Tamás, aki a Budapest Jazz Orchestra big band és más mainstream formációk ismert dobosa.

Stílusban már az első nap teljes változatosságot kínálnak a fiatalok, hiszen Váczi Dániel alt- és szopranínó szaxofonokon, Horváth Balázs bőgőn és Sárvári Kovács Zsolt dobon az individuális, expresszív jazzt művelik, és hat év közös munka után azt valóban művészi tökélyre fejlesztették. Megszólalásuk és fogalomkészletük kidolgozottsága a kortárs zenével rokonítja művészetüket.

A már említett gitáros, Fenyvesi Márton (21) és Borbély Miklós új kvintettjéről, a Jazzlecticről meg kell említeni, hogy szárnybontogatásukat éppen az ő esetükben egy civil kezdeményezés, a Nyitott Műhely is segítette: Pallai Péter és barátai régóta rendeznek a fiatalok számára jam sessionöket. Fenyvesit az improvizáció hozta a jazzből a klasszikusba, korához képest nagyon tudatosan építi művészi énjét, keresi a fejlődés és a saját hang megtalálásának útját.

Fenyvesi néha évfolyamtársával, Oláh Dezső zongoristával is játszik, őt viszont a zárónapon hallhatjuk, kvartettjében a nem kevésbé rutinos bőgőssel, Horváth „Plútó” Józseffel. Fenyvesi a fődíjat és egy különdíjat, Oláh szintén két díjat nyert el a Magyar Jazzs Szövetség november végi szerzői versenyén. Dezső huszonegy éves, jelenleg Oláh Kálmán (csak névrokonság) tanítványa a Jazz Tanszéken, ahol a sikeres iskolai big band zongoristája is.

Három lemez és tíz év tapasztalatával a tarsolyában lép fel a Transform Quintet, amely nevével ellentétben utoljára 2006-ban alakult át. Igaz, azóta elhagyták nevükből a Tropical jelzőt, ez viszont valóban utal stílusuk csiszolódására. Ebben szerepe van Joey Calderazzónak, a világhírű amerikai zongoristának is, akivel idén tavasszal már harmadszor fognak együtt turnézni Európában – ha minden jól megy, Branford Marsalis is társul hozzájuk.

Nem kevésbé rutinos, már jegyzett előadó és szerző Oláh Szabolcs, akit szombaton kvartettjével és Szolnoki Dóra ötösfogatában is hallhatunk. Az énekesnő produkciója azért különleges, mert nem egyszerűen szólista-kíséret felfogásra épül, hanem az ének és Cseh László tenorszaxofonja egyenrangúak. Fontos szerep hárul így Oláh Szabolcs gitárjára, mert az egyetlen akkordhangszert ő szólaltatja meg. A huszonhat éves gitáros számos díjat nyert, maga is tanítja a zenét, hiszen két és fél éve diplomázott. Különlegesen képzett zeneszerző, aki a Modern Art Orchestrának is ír és hangszerel darabokat. Öt éve működő saját kvartettjével is a kortárs jazz kifejezésmódot választotta. Ő és együttesének dobosa, Mohay András is díjazottjai annak az ugyancsak fontos tehetséggondozási formának, amelyet néhány éve kaphatnak tehetséges fiatal előadók, ez a Lakatos "Ablakos" Dezsőről elnevezett állami ösztöndíj.

A zenében, a jazzben is egész életre meghatározó szerepe van a családi indíttatásnak. A fiatalok közül ennek legnyilvánvalóbb példája − az idősebbik Szakcsi-fiút, a Babos Projectben zongorázó Róbertet most nem is említve − a Pecek zenészdinasztia tagjaiból alakult zenekar. A három elsőfokú unokatestvér már rég bizonyított: a legidősebb András, a dobos, Krisztián pedig a bőgős versenyt nyerte meg a Magyar Rádióban. Társulásuk már rég nem alkalmi: négy éve játszanak Adorjánnal zongorás trióban.

És a példaképek? Éppen Pecek András nyilatkozott úgy a Gramofon című lapnak a Szakcsi Generation Band kapcsán, hogy Szakcsira és a magyar mesterekre ugyanúgy felnéznek, mint például a világ egyik legjobb dobosára, Jack deJohnette-re, aki Szakcsi vendége volt a Generation projektben. A koncertek zárószámaként fellépő három zenekarvezető abban is példaadó lehet számukra, hogy mindegyikük kiérlelte saját viszonyát a népzenei hagyományhoz, így válhattak a magyar jazz külföldön is híres előadóivá. Dresch expresszív zenéjében a Kárpát-medence népzenéjét olyan mélyen sajátította el, hogy sokan, éppen a fiatalok közül az ő hatására fordultak a tiszta forráshoz. Babos jelenleg a Special Projectben épít előző zenekara, a Project Romani eredményeire, álomidéző dalokkal, gyönyörű „repüléssel” téve vonzóvá muzsikáját mindenki számára. Szakcsi pedig a Gipsy Jazzel arat mindenhol sikereket, hiszen egyszerre lobogó és romantikus zenei énjének mélyrétegeit tudja ebben a közegben legjobban kifejezni.

(2008. január 4-6. - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház (Budapest) - Jazz Showcase
Január 4. 20:00 - A Dresch Mihály Quartet koncertje; tagjai: Dresch Mihály (szoprán- és tenorszaxofon, furulyák), Lukács Miklós (cimbalom), Szandai Mátyás (bőgő), Baló István (dob)
Január 5. 20:00 - A Babos Project Special koncertje; tagjai: Babos Gyula (gitár), Veress Mónika (ének), Szakcsi Lakatos Róbert (zongora, szintetizátor), Hárs Viktor (bőgő), Balogh László (dob)
Január 6. 20:00 - Szakcsi Lakatos Béla – Hungarian Gypsy Jazz koncertje; km.: Szakcsi Lakatos Béla (zongora), Orbán György (bőgő), Lakatos Pecek András (dob), Rostás Mónika, Rostás Csaba (ének))