Árpád

Vissza a gyökerekhez

2008.11.17. 00:00

Programkereső

John Scofieldot a világ három legjobb ma élő jazz gitárosa közé sorolják. Az elmúlt negyven évben szinte minden jelentős jazz zenész mellett játszott, számos stílust és zenekart kipróbált, és mindig sikerült valami újat alkotnia, a maga jellegzetes stílusában. John Scofield and the Piety Street Band - Millenáris Teátrum

John Scofield (fotó: Kardos Zsuzsa)

Már a pályája kezdetén Chat Bakerrel és Gerry Mulligannel készített lemezfelvételt. A hetvenes években a legendás bőgőssel, Charles Mingus-szal dolgozott, majd a vibrafonos Gary Burtonnel. Később több mint három évig Miles Davis mellett zenélt. Az utóbbi két évtizedben játszott fúziós zenét, funkyt, kísérletezett drum & bass-szel és más elektronikus zenével, és feldolgozta Ray Charles dalait is. Tavaly pedig a Medeski Martin & Wood nevű alternatív jazz trióval lépett fel Budapesten is egy kiváló koncerttel.

Ezúttal a New York University zeneprofesszora visszatért a gyökerekhez. Vissza a blues-hoz, sőt, a rhythm and blues egyik alapjához, a gospelekhez. Beleásott nagyon sok dalba, amelyek voltak annyira inspiratívak, hogy megkeresse a gospel és a blues előadásához számára legjobb zenészeket. Így jutott el New Orleans-ig és a Piety Street Band három tagjáig, akikkel nekivágtak egy lemeznek, és most ősszel egy európai turnénak.

A koncertkörút Budapesten indult, így a közös produkciót különösebb gyakorlás nélkül, a Millenáris Teátrumban játszották el először közönség előtt. Annak előnyeivel és hátrányaival. A közösen átélt, jól sikerült pillanatok tekintetében ugyanis a koncert korántsem volt egyenletes színvonalú. A második harmadban kezdett összeállni az, amit az ember John Scofieldtől vár: ha már úgy dönt, hogy új zenei területre kalandozik, még akkor is, ha az a kezdetek egyszerűbb formáiból, dallamaiból építkezik, legyen valami, amitől más, mint amit eddig bárkitől hallhattunk.

 

Jon Cleary (fotó: Kardos Zsuzsa)
 

A koncert nagy részén színvonalas blues és rhythm and blues zene szólt, melyben két teljesen különböző énekhang is megszólalt. Többnyire a billentyűs Jon Cleary énekelt, néha country-ra emlékeztető stílusban, máskor a basszusgitáros George Porter Jr. szólalt meg a gospel énekesek hangján. Cleary Angliában született, ám a meghatározó zenei hatások már New Orleans-ban érték, és itt játszott a Mississippi Delta Blues egyik idoljával, John Mooney gitárossal. Hammond és zongorajátékán érződött a könnyedség, ami magából a stílusból is adódik, ám Cleary végig megadta az alaphangulatot a gyors blues-os lüktetéshez. Porter a New Orleansi funk együttes, a Meters tagja volt, és Paul Mc Cartney-tól kezdve Tori Amosig sok remek zenészt kísért már. Ezen a koncerten nem igazán tudta megmutatni mire is képes igazán, de végig hozta a szükséges blues alapot egy színvonalas zenéléshez.

 

Ricky Fataar (fotó: Kardos Zsuzsa)
 

A dobos Ricky Fataar főleg könnyűzenei csapatokban játszott, ez a koncert feltehetően neki sem pályája csúcsteljesítménye volt. Mindhárman jó zenészek a maguk területén, nem hiába rájuk esett a gitáros választása. Mégis, amellett, hogy egy jó hangulatú, színvonalas bluse/rhythm and blues koncertet kaptunk, csak ritkán lehetett új hangokat kihallani a produkcióból. Ezek legtöbbször Scofield megszólalásaihoz kötődtek. A legemlékezetesebb a Walk With Me című blues dal volt, amelyet egy rövid szólóval vezetett fel a gitáros. Abban egyszerre voltak benne a cukornád ültetvények munkadalai, a feketék egyházi énekei és John Scofield, a huszadik század második felének meghatározó gitárosának hangjai. Ez a szám később sem hagyott alább a zenekarral, és talán itt, a vége felé sikerült rátalálniuk egy olyan összhangra, amitől mindjárt erőteljesebb és izgalmasabb lett a hátra lévő néhány szerzemény. Scofield improvizációi is inkább voltak újszerűbbek, a régit az újjal ötvözőek, mint addig.

 

George Porter Jr. (fotó: Kardos Zsuzsa)
 

Talán a turné előrehaladtával ezek a jól sikerült részek dominálnak majd a négy zenész játékában, hiszen az alapján, ahogyan a gitáros vall saját honlapján a blues és a gospel újra felfedezéséről, az ember mindenképpen valami különlegességre számít.

(2008. november 12. Millenáris Teátrum (Budapest) - John Scofield and the Piety Street Band; km.: John Scofield (gitár), Jon Cleary, George Porter Jr., Ricky Fataar)