Luca, Ottilia

Népzene, jazz és klezmer

2009.04.26. 00:00

Programkereső

Magát zeneközelítőnek nevezi, mások őt avantgárd zenésznek. Hogy melyik kifejezés illik rá igazán, az az eredmény szempontjából mindegy: Ágoston Béla zenei kísérletezéseinek számos területe akad, így otthonosan mozog többek között a jazz, a magyar népzene, a rock, a klezmer világában. Az egyes műfajok nemcsak külön-külön, hanem egymásba olvasztva is meggyőzően szólnak az általa vezetett zenekaroktól.

Ágoston Béla (fotó: Szabó Bernadett)

A multiinstrumentalista zenész legújabb együttese, a Gabona az improvizatív és a népzene kölcsönhatásával kísérletezik, ahogy ő mondja, ez a nyers erő színtere, szemben jelenlegi másik együttesével, az Agostones formációval, amelyben a dudaszó kap hangsúlyt és talán egy kicsit finomabb hangvételű zenét nyújt. S bár most "csak" ebben a két zenekarban kamatoztatja sokrétű tudását, Ágoston Béla a Dél-alföldi Szaxofonegyüttes alapító tagjaként a zenekar alt- és tenorszaxofonosa, illetve basszusklarinétosa volt, az Ágoston Quartetben pedig jazz-zenészekkel igyekezett a zenei határok lebontására.

A négytagú Gabona (Ágoston Béla altszaxofon - altklarinét, Mazura János - tuba, Móser Ádám - harmonika, Geröly Tamás Sándor - dob) ezúttal hazai zenész barátokkal, Dely Róbert gitárossal és Benkő Róbert bőgőssel bővül ki és egy New York-i jazz-klezmersztárt lát vendégül. Frank London, aki többször járt már Magyarországon, a tengerentúlon készül majd a fellépésre, miután megkapta a magyar együttes tervezett előadásának anyagát, amely elsősorban népzenére épül. Természetesen tőle sem idegen a zenei határok átlépése, hiszen a jól ismert Klezmatics zenekarral, a Hasidic New Wave nevű klezmer-, jazz- és rockzenét ötvöző együttesével, vagy a Frank London's Klezmer Brass Allstars zenekarral igencsak sok stílus területére kalandozik.

Így aztán több világ, kultúra és műfaj találkozik majd a Művészetek Palotája színpadán: az erős népzenei alapokat adó magyar zenészek játékára az amerikai trombitás a nyugati világban született jazz és a zsidó zene egyvelegével válaszol - mivel Ágoston Béla kérésére Frank London haszid eredetű dalokat is beilleszt a műsorába - erősen improvizatív módon. A fellépést egy egész éjszakás stúdiófelvétel előzi meg, amely jó alkalom lesz arra, hogy a zenészek közös próbát tartsanak. A készülő lemez címe az egzotikusan hangzó Tikmonka lesz - aki még nem hallotta volna e szót: a csángók hívják így a tojást. A címadást a húsvét, a különböző kultúrák találkozásából született alkotás öröme és számos filozófiai gondolat inspirálta amellett, hogy a szó hangzása is tagadhatatlanul megtetszett a zeneközelítő fúvósnak.

A mostani koncert ötlete valójában már jóval korábban megszületett: Ágoston Béla egy másik zenekarával, a Magia Nostra című lemez készítésének idején. Zenészek jöttek-mentek azóta, a Magia Nostra, vagyis Ágoston Béla egyfajta hitvallása azonban megmaradt: "A zene egy olyan varázslatos dolog, amely minden ember lelkében benne van. A zene egy ősi adomány annak, aki hallhatja és felfoghatja. A figyelem kitágítása, a másik meghallgatása, az adott pillanatban megszülető muzsika élvezete a mi mágiánk. Erre vagyunk mi hivatottak."

(HÉTFŐ ESTI JAZZ A CADILLAC-KEL 2009. május 4. 19:30 Fesztivál Színház - Ágoston Béla, Frank London és barátaik; km.: Ágoston Béla (altszaxofon, altklarinét), Mazura János (tuba), Móser Ádám (harmonika), Dely Róbert (elektromos gitár), Glaser Péter (bőgő), Geröly Tamás Sándor (dob); vendég: Frank London (trombita)