Csilla, Noémi

Jazzben talált nőiség

2010.02.10. 22:54

Programkereső

Moór Bernadett a magyar zenei élet nagy visszatérője, igaz, ma már egészen más zenei arculattal rendelkezik, mint korábban. Bedhy néven volt ismert, és a kilencvenes évek közepétől az egyik legsikeresebb, lányokból álló popzenekar tagja volt.
Moór Bernadett
Moór Bernadett

A jazzben sok minden más mellett az is jó, hogy néha nem veszi komolyan magát. Ez azt jelenti, hogy a profi jazz-zenészek kezében a könnyűzene is művészetté válik, vagy épp igazi show-vá terebélyesedik. Moór Bernadettet kevesen azonosítják korábbi előadói önmagával, de talán ezt ő is épp így szerette volna. Egy énekesnő több mint tízéves pályája, visszavonulása és egy gyönyörű átváltozás utáni visszatérése a jazzhez - ennek lehet tanúja az, aki nem csak a zenét hallgatja a színpadról, hanem megvizsgálja az embert is a művész mögött.

Volt dögös csajos popzenekar tagja, üzletasszony Kenyában és jelenleg is boldog családanya. Hogy ezekkel az élettapasztalatokkal mi mindent mesél Moór Bernadett szólóénekesként, már meggyőződhetett róla az, aki meghallgatta tavaly megjelent szólólemezét (Elkésni szépen kell), vagy annak címadó dalát a Jazzy Rádió műsorán. Moór Bernadett igazi zenére akart énekelni, igazi zenészek kíséretében, amikor 2008 közepén összeállította önálló lemezét. Sikerült is neki, méghozzá rögtön az egyik legjobb hátteret szerezte meg, akit csak lehet az országban.


Ez a küldetéstudat persze akkor válik érthetővé, ha tudjuk, hogy énekesi pályája a 90-es évek végén egy lányformációban, a Bestiákban kezdődött, az egyik legismertebb itthoni popzenei producer irányítása alatt. Ez az idő a playback-roadshow, a végtelen, faluról falura járó országos „turnék" reneszánsza volt Magyarországon: akkor még Bedhyként ő is végigutazta az egész országot azért, hogy a gépről szóló elektromos zenei alapra énekeljen. Ezt a munkát 2001-ben befejezte, amikor elhatározta, hogy valami mást szeretne kezdeni az életével. Két gyermek megszülésével, a családanyaság szerepével megtalálta nőiségének forrását, ám ennél több is történt: ez a fordulat gyökeres változást okozott zenei érdeklődésében.

Az Elkésni szépen kell című lemez felvételeinek kezdetekor még nem volt világos, hogy jazzalbum születik a munka végén. 2008-ban, amikor Bernadett épp tizenhét éve foglalkozott énekléssel, tizenhét különböző stílusú dalt vettek fel a stúdióban: meg akarta adni magának a szabadságot, hogy eldöntse, melyik hangvétel mellett tudja elkötelezni magát, melyik lehet az ő hangjának kiteljesítője. A tizenhetes Bernadett szerencseszámának bizonyult. Az intelligens nyitottságnak az lett az eredménye, hogy a jazz megtalálta magának őt, és hamarosan Fekete-Kovács Kornél szakmai irányítása alatt folytatták tovább a munkát, háta mögött a Modern Art Orchestra nagyvonalú apparátusa szólt.

Modern Art Orchestra
Modern Art Orchestra

A zene az amerikai Broadway és a két világháború közti budapesti varieté világát egyaránt idézi, ebben a kettősségben rejlik a magyar közönség számára oly kedves varázsa. A mostani koncerten ismét a dalok szerzője és hangszerelője, Fekete-Kovács Kornél irányítja majd a zenekart.

A Hétfő Esti Jazz újabban kéz a kézben jár a Hétfő Esti Jammel, ugyanis az előadás után a Bohém Étterem különtermében (ahová a belépés díjtalan) a Pecek Lakatos Trió lesz a házigazdája a jam session-nek, amelyen jó eséllyel felbukkan a big band egyik vagy másik szólistája is.

2010. február 15. 19:30 Művészetek Palotója, Fesztivál Színház Hétfő Esti Jazz
Moór Bernadett és a Modern Art Orchestra

Az előadás után a Bohém Étterem különtermében ingyenes jam session, házigazda a Pecek Lakatos Trió