Luca, Ottilia

Harminc éve a pályán Krulik Zoltán

2011.10.27. 18:30

Programkereső

Október 29-én a Nyitott Műhelyben ünnepli pályafutása harmincadik évfordulóját a Makám alapítója .

A jubileumi koncerten harminc zenésztársával lép fel Krulik. "Szerepelni fog a legelső formációm, a Makám szellemi elődjének tekinthető és 1975-1980 között működött Creativ Studio Öt (C.S.Ö.), az 1980-tól 1984-ig létezett Makám és Kolinda zenekar, valamint az 1984-ben alakult és ma is aktív Makám, a végén pedig a legfrissebb, az egy éve született RobinZon KruZo lép fel" - mondta el a zeneszerző-gitáros.

Krulik Zoltán
Krulik Zoltán

A Nyitott Műhelyben tartandó koncerten ott lesz mások mellett Lovász Irén, Bognár Szilvia, Tóth Evelin és Bede Sarolta (ének), Dabasi Péter (mandolincselló, ének), Juhász Endre (oboa, szaxofon, ney), Szőke Szabolcs (gadulka, mbira, sanza), Szalai Péter (tabla, ütőhangszerek), valamint a Makám jelenlegi formációja, amelyben Kuczera Barbara hegedül, Eredics Dávid klarinéton, kavalon, szaxofonon és furulyán játszik, Boros Attila basszusgitározik, Keönch László hangszere a dob, az udu, a cajon, a derbuka és a xilofon, Hornai Zóra és Korzenszky Klára pedig énekel. A RobinZon KruZóban a Makám-tagokat Zámbó Tamás (gitár, ének) egészíti ki.
Mint felidézte, az 1980-ban Dabasi Péterrel létrehozott Makám és Kolinda formáció a Kolinda népdalfeldolgozásos hagyományait ötvözte az ő szabadabb, dzsesszesebb megközelítésével, de "a folklór hatása jóval erősebb volt".

"Az 1984-től létező Makám első nyolc-tíz évére alapvetően az improvizatív kamarazene és a strukturalista minimál zene volt jellemző. Első lemezünk, az 1988-ban megjelent Közelítések ezt az időszakot idézi. A zenekar a kilencvenes évek közepén Grencsó István szaxofonos beszállásával elmozdult a szabad zene felé, ennek az időszaknak a Café Babel című CD-nk a lenyomata" - sorolta Krulik Zoltán.

Makám és Kolinda 2010
Makám és Kolinda 2010

A Makám az ezredfordulóra a magyar népzene archaikus dallamait ötvözte addigra már kialakult jellegzetes formáival. " A magyar népzenén nevelkedtünk, ez a legmélyebb hatás, aztán gimnáziumi éveimben a gregorián mellett a rockzene, elsősorban Jimi Hendrix hatott rám. Főiskolai éveimben az indiai klasszikus zenét, a páratlan ritmikájú balkáni muzsikát tanulmányoztam. Később Kurtág Györgytől is kaptam irányokat, ő hívta fel a figyelmemet az afrikai, Szaharán-túli zenékre. Ki ne felejtsem a repetitív korszakot, Steve Reich, Rzewski élményét. Ezekből a hatásokból született meg az a muzsika, amelyet a Makám már a kezdetektől játszott. Népdalfeldolgozásaimmal kezdtem a dalformával való ismerkedést, és annyira beleszerettem, hogy azóta is ezt művelem, s a dalok szövege is tőlem származik. A sor a 2001-ben megjelent 9 Colinda című lemezzel indult, s azóta mintegy tíz CD született, legutóbbi a Csillagváró" - fejtette ki a gitáros.

Mint elmondta, a RobinZon KruZóval nem annyira a Makám zenei hagyományait viszi tovább, ez inkább egy urbánus zenei tartalmú produkció, amelynek szövegvilágában a velünk élő múlt és a jelen impressziói keverednek. E formációnak másik műsora Petri György szerelmes és halál-verseit dolgozza fel. Krulik Zoltán beszámolt arról, hogy szülővárosa, Tatabánya irodalmi folyóirata, az Új Forrás Legolcsóbb mozi címmel kiadta verseit. A kötet budapesti bemutatója is a Nyitott Műhelybéli rendezvényen lesz október 29-én este 7-től.