Zsuzsanna

Herczku Ágnes: "Azt hiszem, Bartókhoz meg kell érni"

2012.12.16. 08:42

Programkereső

A tegnap lezárult Fölszállott a páva vetélkedő énekesnő műsorvezetője a Kékszakállúról, az énekelt versekről és a szeretett cigánytelepről is mesélt.

Szoborszerű szépség. Mégsem választotta az érvényesülés könnyebbik-súlytalan útját: nem vált címlaplánnyá. Esze ágában sincs kiszolgálni a divatot, beállni abba a zenei producerek által elrendezett sorba, melyről a kívülállók azt képzelik, hogy fordulatos, meseszerű, modern, menő, hóbortosan laza. Másképpen: nagyvilági. Megint másképp: sztáros. Herczku Ági a hang tisztaságát őrizve, tudatosan halad abba az irányba, amely a fonón át vezet, s amelynek Martin György táncház-mozgalma adott újkori lendületet, de Kodály, Bartók, Bárdos és Lajtha foglalta rendszerbe.

"Taszít, ha sok a műanyag hang"
Herczku Ági jó "tanítvány". - A magyar népdalok egyikében sem találtam soha giccset - vallja. - Nem tudom, hogyan csinálták ezt a régiek, de a népzenénk olyan kristálytiszta, olyan tömör, olyan bölcs, hogy a szövegeibe sem lehet belekötni. A népdalok egyszerűen fogalmazzák meg bonyolult érzéseinket, belénk ivódnak, formálnak minket. Amikor felveszel egy viseletet, már a szóban is benne van, hogy viselni kell. Méltóságot és tartást ad az embernek.

Az énekesnő Sátoraljaújhelyen cseperedett, ahol nem nevelték direkt dívának, inkább balettozott, táncosnőnek készült. Ám a szülői háznak megvoltak a maga szabályai. - Olyan, hogy feladni, nem volt felénk divat - meséli jázminteát kortyolgatva a Corvin téren, a Hagyományok Háza előtt fellelhető budai kávéház teraszán. Ahogy később, a Sárospataki Református Gimnázium növendékeként is erkölcsi helytállásra, a tradíciók megértésének-megélésének fontosságára bíztatták tanárai. - Anyai nagyapámat és nagyanyámat eléggé megpróbálta az élet, de tisztességgel, tudással vissza tudtak kapaszkodni, ráadásul úgy, hogy nem alkudtak meg soha - rögzíti, akaratlanul is világossá téve, miért nem lehet belőle slágerlista-hajhász egyenpopsztár.

- Taszít, ha túl sok a műanyag hang - fűzi hozzá, bár nem titkolja: kifejezetten elfogult Dj Palotaival vagy Tom Waitsszel kapcsolatban. Bartókig hosszú utat tett meg. - Kezdetben nem értettem a zenéjét, disszonánsnak éreztem, s a Kékszakállútól tartottam. Csak felnőtt fejjel ébredtem rá, hogy a Tosca mellett ez a kedvenc operám. Azt hiszem, Bartókhoz meg kell érni

Herczku Ágnes
Herczku Ágnes

Őrkőre visszavárják a cigányok
Szerinte a Nyugatban is publikáló, ott Kodály Zoltánt védelmébe vevő géniusztól emberséget, alaposságot, alázatot lehet tanulni. Ági is ügyel a részletekre, egy jázminkorty után nevetve megállapítja: „én egy ilyen kis faksznis nőcike vagyok..."

Faksznis és fanatikus - teszem hozzá, hiszen nemcsak énekel, de járja is azokat a magyar lakta területeket, ahol Bartókék, majd Martinék, Sebőék, Sebestyénék is megfordultak, kutatva-mentve az ősforrást. Utazásai során azoktól tanul, akik az anyatejjel szívták magukba a népzenét, és sokszor nem könnyű, mégis édes teherként cipelték magukkal a hagyományokat, őseik kincsét. Neveket sorol. Azt mondja, meleg szeretettel emlékszik és visszavágyik abba az őrkői házba, ahol, amiként egy nagy család messzire tévedt báránykáját, úgy várja haza a Mucsel-família.

Magyarszováthoz, Magyarvistához is szép emlékek kötik. Előbbiben Maneszes "Láli" Józsefné, utóbbiban Gergely Erzsi "Erdei", a falu költője mutatta meg neki a mesterfogásokat. - Láli néni olyat tud, amit kevesen: érdekes, csuklásos technikával énekel - summázza a tanítvány, aki a gyimesi Karácsony Terézt is hallotta énekelni, de ő maga sokáig nem látott hivatásos énektanárt. Ennek szerinte megvan az az előnye, hogy - idő előtt - nem terelgették semerre.

Ági az István, a király című Szörényi-Bródy rockoperán nőtt fel. Ott fedezte fel Sebestyén Mártát, aki a születése előtt két esztendővel, 1974-ben már a Népművészet Ifjú Mesterének számított. Tőle és a Muzsikástól, az Ökrös együttestől, a Kalákától és Sebőéktől tanult, a maga módszere szerint, szinte hallomásból. Idővel Lajtha László életművébe is "belefutott", ami újabb birodalom felfedezését jelentette számára. A revival azóta nem vonzza már úgy, s a tiszta forrást keresi.

Herczku Ágnes
Herczku Ágnes

Lajtha-Széki összes az iPod-ban
- Megtanultam anno Lajtha széki gyűjtését, és rengeteg más eredeti anyaggal ott van az IPod-omon - említi, s mindketten jót derülünk, mivel manapság - vélem én - aránylag kevesen őrizgethetik az 1963-ban elhunyt népzenekutató komplett kincsestárát egy ilyen adathordozóban. Herczku közben egy másik, felejthetetlen gyűjtőút élményeit is megosztja velem, ámbár előtte még szabadkozik, hogy jó ideje tizedannyit se tud gyűjteni, mint korábban. - Az a célom, hogy sokáig énekelhessek mások örömére. Amíg lehetséges, szeretném ezzel keresni a kenyeremet. A munkához persze inspiráció kell; olyan élmények, melyeket csak egy ilyen utazás hozhat. Az olyan nagyszerű emberek közelsége és bizalma tesz igazán elégedetté, mint amilyen a visai Papp Andrásé, aki mikor a felesége megbetegedett, nem muzsikált, nem furulyázott, nem énekelt többé, de a kedvemért végül kivételt tett, s némi házi szilvapálinka társaságában, a tisztaszobában együtt daloltunk.

Sáry László hatására az énekelt versekért is jobban lelkesedem - summázza a jázminteát ízlelgetve, majd arra jut: valaha úgy hitte, ezt a műfajt Sebő Ferinek, a Kalákának, meg Hobónak találták ki, de már nem látja így. - Engem főképp a szöveg mint a játék eszköze vonz. Az érdekel, hogyan lehet játszani a szöveg zenéjével és a ritmussal. A Magyar Állami Népi Együttes új műsorában, a Hajnali Holdban ki is próbáltam...

Az interjút Szabó Zoltán Attila, a Nyugat Most alapító-főszerkesztője készítette. Az először 2010 októberében megjelent Nyugat Ma, majd utódja a Nyugat Most független szépirodalmi folyóirat a kezdetektől fogva bemutatja azokat a személyiségeket, akik zenészként, énekesként különleges úton járnak és az irodalomért, a tradíciókért nemcsak szavakban tettek-tesznek.