Árpád

Két hétre New Yorkba költözött Budapest

2015.06.22. 13:13

Programkereső

A június 8. és 20. között zajló Pop Up Budapest a kortárs magyar kultúra értékeit mutatta be a világ fővárosában. A Balassi Intézet - New York-i Magyar Kulturális Központ szervezésében megvalósuló rendezvénysorozat célja az volt, hogy bebizonyítsa: Budapest a globális kulturális és gazdasági transzferfolyamatokban befogadóként és kibocsátóként egyaránt aktívan részt vesz.

A közel ötven fellépő művésznek, bemutatkozó vállalkozónak és tucatnyi "szakmabelinek" köszönhetően június derekán "több Budapest" került New York-ba, mint a 2009-es magyar évad óta bármikor. A Balassi Intézet mellett a Design Terminál, a Magyar Turizmus Zrt., a Budapest Music Center és a magyar diplomáciai képviseletek voltak a programsorozat gazdái. A kísérőprogramok Washingtonban és Ottawában zajlottak, de az események ezúttal New Yorkra, és sok esetben annak a kortárs kultúra szempontjából egyre jelentősebb városrészére, Brooklynra koncentráltak.

A Pop-Up Budapest során jelentős amerikai fesztiválokon jelent meg kiemelt vendégként Magyarország. A Northside Festival-on, azaz a keleti part legnagyobb innovációs és kreatívipari seregszemléjén az innovációs programok egyik kiemelt eseménye volt az a start-up verseny, melynek keretében elismert amerikai zsűri előtt mutatkoznak be az elmúlt két évben létrehozott magyar cégek, a zenei programot pedig Dj JumoDaddy, valamint a fesztivál sokezres kapacitású nagyszínpadán fellépő Irie Maffia koncertjei biztosították. Kiemelt esemény volt továbbá a filmprogram, ahol a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel összeállított magyar animációs rövidfilm-program mellett a Viharsarok és a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan nyilvános New York-i premierjeire került sor. A fesztivál kísérőeseménye a több év után újra életre hívott turizmusnap, melyen a Magyar Turizmus Zrt. New York-i képviselete és meghívott előadók ismertették Magyarország turisztikai attrakcióit és új beruházásait.

A Kulturfest NYC-n a Muzsikás és a Glass House Orchestra a magyar zsidó zenei örökség páratlan gazdagságát állították az erre az alkalomra készített műsoraik középpontjába a hagyományőrzés és a hagyomány újragondolásának kettős nézőpontjából. A program erejét mutatta, hogy a Kulturfest szervezői az alig egy éve alakult Glass House Együttest beválasztották a fesztivál legnagyobb helyszínén, a New York University koncerttermében, azaz a Skirball Centerben megrendezendő fellépések körébe. A két együttes közös körútja a magyar külképviseletek támogatása révén washingtoni és ottawai koncertekkel is kiegészülhetett.

New York legnagyobb nyári kortárs komolyzenei és crossover fesztiváljának, a Chelsea Music Festival-nak zenei palettáját a Balassi Intézet a Budapest Music Centerrel és a New York-i Főkonzulátussal összefogva ismert és feltörekvő magyar művészekkel színesítette. A Loop Doctors electrojazz duó kortárs magyar szerzők műveit dolgozta fel, a Santa Diver a jazzhegedű potenciálját állította a középpontba az együttes vezetője, Kézdy Luca közreműködésével, míg a főesemény a kortárs zene három hatalmas alakjának egyszeri közös fellépése volt: ifj. Kurtág György és Lukács Miklós csatlakozott Gőz Lászlóhoz, a Budapest Music Center vezetőjéhez.