Árpád

„A virtuozitást és a jókedvet kergetjük”

2016.11.21. 08:12 Módosítva: 2016-11-21 08:13:35

Programkereső

A tizenhét éve alakult Besh o droM működése elején hatalmas lendülettel robbant be a magyar zenei életbe. Habár mostanában kevesebbet hallunk róluk, a zenekar él és virul, decemberben pedig új EP-vel jelentkeznek Gyüttmenti táncok címmel, amit december 17-én mutatnak be a Kuplungban. Ennek kapcsán kérdeztük Barcza Gergelyt, a zenekar egyik vezetőjét.

- Utoljára 2012-ben adtatok ki lemezt, ami egy best of válogatásalbum volt, ezáltal egyszerre tűnt egyfajta összegzésnek és megtorpanásnak is. A decemberben megjelenő EP új lendületet jelez?

- A válogatásalbum évében, 2012-ben zajlott életünk talán legzsúfoltabb turnéja, tele egy tucat kanadai fesztivállal, beleértve a Montreáli Jazz Fesztivált is, de mint minden évben, játszottunk rengeteg egyéb európai helyszínen is, a turnépólónk hátán alig fértek el a dátumok.

Bizonyos szempontból talán nevezhetjük a pályánk egyik csúcspontjának is, de fordulópontnak mindenképpen, hiszen ebben az évben hagytuk el az családostul országot a zenekar vezetői, Ádám és én. Ádám Bristolba, én Izraelbe távoztam.

A Besh o droM lendülete ezzel érthető módon belassult, de sosem tört meg teljesen. Évről évre egyre magabiztosabban kezeljük ezt az új helyzetet a párhuzamos valóságainkkal a különböző kontinenseken. Először a koncertszervezési tapasztalatainkat kellett teljesen átértékelni, most pedig a földrészeken átívelő zenekészítés örömeit ízlelgetjük.

- Személy szerint miért hagytad el az országot és praktikusan hogy lehet ilyen formában működtetni a zenekart?

- Mielőtt elhagytuk Magyarországot, inkább az tűnt lehetetlennek, hogy Budapestről irányítsuk tovább a zenekart. Nem akartam, hogy a gyerekeim Magyarországon nőjenek fel. Miután a legkisebb is elvégezte az első osztályt, megtanult magyarul írni, olvasni, leléptünk. Azóta komoly zenész karriert építettem fel az izraeli, keleti-pop iparban, a legnagyobbakkal játszhatok, nagyon élvezem, és mellesleg kényelmesen eltartom a családom. Így, hogy nem a gyermekeim élelmezése, iskoláztatása, világnézeti nevelése, ne adj isten egészsége múlik rajta, sokkal kényelmesebben tudom a számomra legkedvesebb vállalkozás, a Besh o droM zenekar dolgait igazgatni. Az összes többi csak technikai kérdés, ilyen profi zenészekkel, mint a mieink, igazán gyerekjáték.

- Mi a most megjelenő lemez fő koncepciója? Továbbra is a táncolható bulizene a meghatározó irányvonal?

Alapjában egyikünk ízlése sem változott meg, a sodrást, a lendületet, a virtuozitást és a jókedvet kergetjük a zenéinkben,

mint mindig az elmúlt majdnem két évtizedben, de rengeteg új hatás ért minket, egy csomó új ötlet gyűlt fel bennünk az elmúlt pár évben, és nem mellesleg a hangszeres tudásunk is sokat fejlődött.

- Megéri még ma lemezt kiadni?

- Nem, a mi szintünkön, ebben a műfajban anyagilag már sok éve nem éri meg lemezt kiadni, de egy zenekar működéséhez hozzátartozik, hogy időről időre új anyagot készít. Ez szerencsére nem csak kötelesség, hanem öröm is. Fantasztikus zenészekkel dolgozhatunk együtt, nagyon élvezem velük a közös munkát.

Besh o droM
Besh o droM
Fotó: foTóth

- A zenekar tizenhét éve tartó működése során rengeteg tagcsere történt. Ez a zenekar utazó létformájával függ össze?

Van, aki szerint kétfajta zenész létezik az országban: aki már játszott, és aki még nem játszott a Besh o droM-ban.

Szerintem nem ilyen súlyos a helyzet, a jelenlegi tagság például több mint hat éve változatlan. Többek között Kaszai Lili, az énekesnőnk is öt éve velünk zenél már. 

- A közönségetek mennyiben cserélődött ki? 

- Több generáció nőtt már ki körülöttünk a bulizós korból. A koncertjeinken változatlanul a fiatalok vannak többségben, de azért az idősebbek is rendszeresen visszajárnak táncolni egy jót.

- Próbáltok-e alkalmazkodni az új zenei trendekhez?

- A hagyományos népzene, és a modern hangszerek mindig is remekül kijöttek egymással már több mint száz évvel ezelőtt is. Gondoljunk csak a modern tárogatóra, a gitárra, harmonikára, szaxofonra, rézfúvósokra: e hangszerek létjogosultságát a kelet-európai, balkáni népzenékben már rég nem kérdőjelezi meg senki. Az elektromos gitár, az elektronikus fúvóshangszer, a dob használatával sem kellene így tenni. A hagyományőrzés mellett nagyon fontos a népzene mai zenei kontextusba helyezése is. Mi ezt tudjuk vállalni, nem azért, mert trendeket akarunk követni, hanem mert a népzene és a modern zene is a mindennapi életünk része, ezen nőttünk fel, hallgatjuk, játsszuk, élvezzük mindkettőt, és örömmel adjuk tovább azt, ami rajtunk keresztülfolyik. Ahogy a barátaink mondják:

agyoncsapjuk a népzenét.

- A Besh o droM platinalemezei is jelzik, mennyire népszerű volt egy időben a zenekar által képviselt balkáni világzene. Most mi a helyzet a műfaj népszerűsége tekintetében?

- A világzene nagyon tág gyűjtőfogalom, tartalma folyamatosan változik. A balkán zene divatja elmúlt már rég, de a magyar népzene, a népi cigányzene hatása elég markáns a magyar világzenei piacon. Előbbi erős támogatással a háta mögött, utóbbi kevésbé. Amennyire én belelátok, a magyar világzene él és virul, formálódik, és ez örömre ad okot.

- Tavaly Budapesten rendezték meg a WOMEX-et, ahol nem voltatok jelen, holott a műfaj egyik legismertebb képviselői vagytok itthon. Mi az oka ennek?

- Erről a szervezőket volna érdemes kérdezni. Nagyon szívesen játszottunk volna, de nem kellettünk, csak találgatni tudok, miért.

Van ebben valami szomorkásan kelet-európai, otthonosan magyar érzés: miért pont a Besh o droM lenne ott a budapesti világzenei expón?!

Azért persze nagyon nem keseredtünk el, játszottunk már életünkben a WOMEX-en 2001-ben, Rotterdamban. Gyökeres változást nem hozott az életünkbe. Egy-egy jól sikerült lemez, mint amilyen a következő is lesz, mindig sokkal többet lendített a zenekaron. Idén decemberben egy négy számos, úgynevezett EP-t adunk ki. A Gyüttmenti táncok című lemez bemutatója december 17-én lesz a Kuplungban. A teljes album jövő év elején jelenik majd meg.

További információk: https://www.facebook.com/events/209370226138754/